Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti

Jeho jednoduchý design připomíná Mercedesy z první poloviny minulého století, jeho pohon má ale teprve excelovat. Říká si GenH2 a jak už z jeho názvu tušíte, pohání ho vodík.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti

17.9.2020 | Petr Prokopec

Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti

/

Foto: Mercedes-Benz

Jeho jednoduchý design připomíná Mercedesy z první poloviny minulého století, jeho pohon má ale teprve excelovat. Říká si GenH2 a jak už z jeho názvu tušíte, pohání ho vodík.

Budoucnost automobilového průmyslu se zdá být svázána s elektrickou mobilitou. Je stále otázkou, zda přes všechny překážky prorazí a pokud ano, tak zda půjde o tu bateriovou či vodíkovou. Aktuální vývoj nahrává první možnosti, od té druhé se začíná stále více firem v čele s Volvem distancovat. Mercedes-Benz však mezi ně očividně nepatří, neboť přišel s konceptem nového tahače GenH2, který je určen pro dálkovou přepravu těžkých nákladů. I proto jeho nosnost činí nemalých 25 tun, samotná hmotnost vozu však vystoupala ještě výše, a to na 40 tun.

Německá automobilka se u novinky rozhodla pro využití kapalného vodíku který má vyšší měrnou hustotu. Ač tedy koncept disponuje nepříliš velkými nádržemi (2x40 kg), jeho dojezd se pohybuje až okolo tisíce kilometrů. O pohon se pak v případě předprodukční verze stará dvojice elektromotorů, z nichž o výkonu 230 kW a 1 577 Nm při stabilním zatížení. Maximálně pak ústrojí dokáže vyvinout 2 x 330 kW a 2 x 2 071 Nm.

Primárním zdrojem energie jsou palivové články o výkonu 300 kW, podporují je baterie o kapacitě 70 kWh, jež ve špičce dokáží poskytnout dalších 400 kW. Uplatnit by se měly hlavně ve chvílích nejvyšší zátěže, tedy při zrychlení nebo jízdě do kopce s plně naloženým návěsem.

Jejich hlavní úlohou ale je uložení energie získané při rekuperaci brzdné energie či uložení přebytečné energie z vodíkového ústrojí. Mercedes navíc během vývoje kladl velký důraz na chladicí a ohřívací systém, který po celou dobu udržuje alternativní ústrojí v optimální teplotě a prodlužuje tak jeho životnost. Bezpečnost pak má na starosti konstrukce nádrží počítající se dvěma propojenými tubami.

Na sériové provedení si nicméně zákazníci budou muset ještě velmi dlouho počkat. Jak naznačil již na úvod, vodíková elektromobilita momentálně nemá ve světě a obzvláště v Evropě velkou podporu. Německý ministr dopravy Andreas Scheuer v tomto ohledu ostatně již naznačil, že jakkoliv jsou tahače osazené palivovými články ideálem v rámci nákladní dopravy, jejich čas nastane nejdříve na konci nadcházející dekády.

Ve výsledku tedy není překvapivé, že Mercedes nabídne zákazníkům testovací jízdy až v roce 2023, přičemž sériovou výrobu zahájí nejdříve o dvě léta později. I přes ucházející dojezd aktuálně chybí infrastruktura. Její rozvoj samozřejmě má Scheuerovu podporu, nicméně v tomto případě se již peníze daňových poplatníků budou rozdávat v mnohem menším množství než u bateriových osobních aut.


Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 1 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 01Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 2 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 02Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 3 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 03Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 4 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 04Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 5 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 05Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 6 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 06Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 7 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 07Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 8 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 08Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 9 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 09Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 10 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 10Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 11 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 11Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 12 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 12Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 13 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 13Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 14 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 14Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 15 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 15Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 16 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 16Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 17 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 17Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 18 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 18Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 19 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 19Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 20 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 20Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 21 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 21Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 22 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 22Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 23 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 23Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 24 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 24Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 25 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 25Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 26 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 26Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 27 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 27Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 28 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 28Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 29 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 29Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 30 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 30Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 31 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 31Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 32 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 32Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 33 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 33Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 34 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 34Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 35 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 35Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti - 36 - Mercedes-Benz GenH2 2020 oficialni sada 36
Mercedes s vodíkem i nadále počítá, do sériové výroby ovšem plánuje poslat koncepční tahač GenH2 až ve druhé polovině dekády. Foto: Mercedes-Benz

Zdroj: Mercedes-Benz

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše