Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti
17.9.2020 | Petr Prokopec
Jeho jednoduchý design připomíná Mercedesy z první poloviny minulého století, jeho pohon má ale teprve excelovat. Říká si GenH2 a jak už z jeho názvu tušíte, pohání ho vodík.
Budoucnost automobilového průmyslu se zdá být svázána s elektrickou mobilitou. Je stále otázkou, zda přes všechny překážky prorazí a pokud ano, tak zda půjde o tu bateriovou či vodíkovou. Aktuální vývoj nahrává první možnosti, od té druhé se začíná stále více firem v čele s Volvem distancovat. Mercedes-Benz však mezi ně očividně nepatří, neboť přišel s konceptem nového tahače GenH2, který je určen pro dálkovou přepravu těžkých nákladů. I proto jeho nosnost činí nemalých 25 tun, samotná hmotnost vozu však vystoupala ještě výše, a to na 40 tun.
Německá automobilka se u novinky rozhodla pro využití kapalného vodíku který má vyšší měrnou hustotu. Ač tedy koncept disponuje nepříliš velkými nádržemi (2x40 kg), jeho dojezd se pohybuje až okolo tisíce kilometrů. O pohon se pak v případě předprodukční verze stará dvojice elektromotorů, z nichž o výkonu 230 kW a 1 577 Nm při stabilním zatížení. Maximálně pak ústrojí dokáže vyvinout 2 x 330 kW a 2 x 2 071 Nm.
Primárním zdrojem energie jsou palivové články o výkonu 300 kW, podporují je baterie o kapacitě 70 kWh, jež ve špičce dokáží poskytnout dalších 400 kW. Uplatnit by se měly hlavně ve chvílích nejvyšší zátěže, tedy při zrychlení nebo jízdě do kopce s plně naloženým návěsem.
Jejich hlavní úlohou ale je uložení energie získané při rekuperaci brzdné energie či uložení přebytečné energie z vodíkového ústrojí. Mercedes navíc během vývoje kladl velký důraz na chladicí a ohřívací systém, který po celou dobu udržuje alternativní ústrojí v optimální teplotě a prodlužuje tak jeho životnost. Bezpečnost pak má na starosti konstrukce nádrží počítající se dvěma propojenými tubami.
Na sériové provedení si nicméně zákazníci budou muset ještě velmi dlouho počkat. Jak naznačil již na úvod, vodíková elektromobilita momentálně nemá ve světě a obzvláště v Evropě velkou podporu. Německý ministr dopravy Andreas Scheuer v tomto ohledu ostatně již naznačil, že jakkoliv jsou tahače osazené palivovými články ideálem v rámci nákladní dopravy, jejich čas nastane nejdříve na konci nadcházející dekády.
Ve výsledku tedy není překvapivé, že Mercedes nabídne zákazníkům testovací jízdy až v roce 2023, přičemž sériovou výrobu zahájí nejdříve o dvě léta později. I přes ucházející dojezd aktuálně chybí infrastruktura. Její rozvoj samozřejmě má Scheuerovu podporu, nicméně v tomto případě se již peníze daňových poplatníků budou rozdávat v mnohem menším množství než u bateriových osobních aut.
Mercedes s vodíkem i nadále počítá, do sériové výroby ovšem plánuje poslat koncepční tahač GenH2 až ve druhé polovině dekády. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 2 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 4 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 5 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 7 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 20:48 - Brus
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 19:06 - M.Z.
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova