Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes vystavil vlastním dealerům účet za přechod na elektromobily, díky čekat nemůže
26.10.2021 | Petr Prokopec
Pokud si dealeři Mercedesu v některých zemích mysleli, že vyšším nárokům automobilky uniknou díky specifické legislativě, mýlili se. Kde si německá automobilka nemůže prodávat auta sama, tam ořeže jejich marže.
Mercedes-Benz je jednou z mála významných evropských automobilek, které nejsou z podstatné části ovládány rodinami zakladatelů a které jsou téměř kompletně veřejně obchodovatelné. Vedení firmy se tak zodpovídá v prvé řadě „anonymních” investorům, jejichž hlavní motivací je zisk. Ten ovšem v posledních letech jen klesal. Ukázalo se to již předloni, kdy třeba čínský magnát Li Shufu, zakladatel automobilky Geely a největší jednotlivý akcionář pobral na dividendách „pouze“ 93 milionů Eur (cca 2,39 mld. Kč) namísto 337 milionů Eur (8,67 mld. Kč), které získal za předchozí období.
Příchod koronaviru a následné komplikace zasadily třícípé hvězdě další ránu, stejně jako investice do politicky vynucované elektromobility. Automobilka proto hledá rozličné způsoby, jak nepříznivý vývoj zvrátit a jednou z cest je jakési napřímení prodejních kanálů. Nejraději by odstřihla dealery a prodávala svá auta zákazníkům přímo, na některých trzích si to ale kvůli platné legislativě nemůže dovolit. Platí to třeba ve většině států USA, kde si dealeři mysleli, že jsou v tomto směru „v suchu”. Jenže realita je jiná.
Německý výrobce totiž na setkání s americkými dealery oznámil, že sníží jejich obchodní marže o půl procentního bodu na 13 %. Auta jim tedy bude prodávat dráž, takže oficiálních prodejních cen se tato změna nedotkne, je ale jasné, že ochota prodejců ke snížení ceny bude přinejmenším o to nižší. Půl procenta nemusí to znít dramaticky, ale v momentě, kdy pár set prodaných aut může u Mercedesu snadno znamenat miliardový obrat, jde už o velké peníze. A nikde není psáno, že další půlprocenta nebudou následovat.
Třícípá hvězda nyní říká, že v příštích pěti letech smluvní podmínky znovu nezmění, je ale otázkou zda jít to můžeme věřit. A pokud ano, tak co bude po oněch pěti letech. Automobilka totiž oficiálně přiznává, že důvodem jejího kroku je získat peníze na nucené investice do elektromobility, které jsou pro automobilky drahé a jejich rentabilita je nejasná. Do elektromobilů totiž hodlá značka jen mezi roky 2022 a 2030 investovat více než 46 miliard dolarů (1,02 bilionu korun).
Mercedes zároveň prodejcům oznámil, že během příštích šesti let by prodeje elektromobilů měly ve Spojených státech vzrůst o 850 procent. Do roku 2025 pak navíc mají na celkových registracích značky mít 50procentní podíl, což zní vzhledem k dosavadnímu vývoji v USA poněkud utopicky.
Ať už ale bude vývoj jakýkoli, je zjevné, že Mercedes chce bez ohledu na legislativní možnosti sáhnout dealerům do marží všude. V Austrálii chce prodávat auta jen sám, za což momentálně čelí hromadné žalobě, v USA musí být obezřetnější. I tak ale riskuje - američtí dealeři jsou k elektrické budoucnosti obecně skeptičtější než ti v Evropě a pokud Mercedes už teď přiznává, že jde o pro něj méně výnosné aktivity, které musí někdo zaplatit, mohou prodejci snadno ztratit víru v budoucnost a do svých zastoupení začít méně investovat. A to je to poslední, co prémiová značka v této turbulentní době potřebuje.
Mercedes vidí v elektromobilech svou budoucnost, účet za ni nyní předkládá i vlastním dealerům. Těm značka zatím v USA snížila marže. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před hodinou - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 3 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 4 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22