Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku

Svět módy by bez něj vypadal trochu jinak, než jak jej známe dnes, teš se snaží změnit i svět aut. Po koupi týmu Racing Point ve Formuli 1 se nově stává hlavním hybatelem věcí v Astonu Martin.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku

31.1.2020 | Petr Prokopec

Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Svět módy by bez něj vypadal trochu jinak, než jak jej známe dnes, teš se snaží změnit i svět aut. Po koupi týmu Racing Point ve Formuli 1 se nově stává hlavním hybatelem věcí v Astonu Martin.

Nejspíše víte, že Formule 1 vstupuje od příštího roku do zcela nové éry. Dočkat bychom se měli radikálně jiných monopostů, které přepřáhnou na 18palcová kola. Mimo to bude zaveden rozpočtový strop a mnoho dalších nových regulí. To však evidentně není vše. Red Bull totiž dnes ráno oznámil, že na sklonku letošní sezóny skončí dohoda s Astonem Martin, který je jeho titulárním sponzorem. Vzhledem k tomu, že se přitom již několik měsíců spekuluje o možném odprodeji britské automobilky, bylo více než jasné, odkud vítr fouká. A to se vzápětí i potvrdilo.

Momentálně tu tedy máme další tiskové prohlášení, dle kterého kanadský miliardář a majitel týmu Racing Point F1 Lawrence Stroll kupuje 16,7procentní podíl v britské značce. Nestává se tak sice majitelem celé automobilky, bezpečně největším akcionářem se ale stane. Díky tomu bude jmenován předsedou představenstva. Dosavadní šéf firmy Andy Palmer pak sice zůstává na svém místě, nově se však bude zodpovídat právě Strollovi, který zároveň zahájil rozsáhlou restrukturalizaci.

Projekt elektrického Astonu Martin RapidE je díky tomu definitivně u ledu, stejně jako bylo minimálně na rok 2025 odloženo vzkříšení značky Lagonda. Místo toho se prioritou pro firmu stává DBX, na které Britové již evidují přes 1 800 objednávek. Mimo to ještě letos odstartují dodávky hypersportu Valkyrie, přestože se počítá s propouštěním lidí a osekáváním nezbytných nákladů. Tyto kroky by účetní výkazy měly každoročně obohatit o 10 milionů liber (cca 300 mil. Kč).

Ze světa Formule 1 se pak Aston Martin rozhodně nestáhne, jen již nebude spojován s Red Bullem, ale logicky s Racing Pointem. Stávající dohoda je přitom hned desetiletá, což je opravdu nemalý závazek. Na druhou stranu, Stroll může díky tomuto kroku výrazně navýšit své jmění, jakkoliv za 16,7procentní podíl zaplatilo jím vedené konsorcium 500 milionů liber (15 mld. Kč). Na samotné akcie ovšem připadá jen 182 mil. GBP (5,46 mld. Kč), zbytek míří do pokladny firmy.

Stroll je módním magnátem, který své jmění vydělal díky značkám jako Tommy Hilfiger, Michael Kors, Pierre Cardin či Ralph Lauren. Není návrhářem, stojí ale obchodními úspěchy před chvíli zmíněných. Zcela jasně si tak dovedeme představit spolupráci mezi těmito firmami, Astonem Martin a týmem Racing Point. Očekávat tedy lze nové kolekce oblečení, jak pro závodní, tak silniční svět. Právě skrze toto spojení by se ale nakonec Stroll mohl dostat k ještě výraznějším akvizicím, načež by v podstatě proměnil celý svět v F1.

V zákulisí se totiž v poslední době nemluvilo jen o možném odprodeji Astonu Martin, ale také o těžkostech Mercedesu. Stříbrné šípy sice opanovaly šest šampionátů za sebou a nejspíše dosáhnou i na letošní tituly, poté je ale jejich budoucnost nejasná. Automobilka má totiž značné potíže kvůli přísnějším emisním regulím, šetří kde se dá, a tak dost možná královskou motoristickou disciplínu opustí. Tým třícípé hvězdy by přitom mohl převzít - uhádli jste - opět Stroll.

Jakkoliv toto působí možná až jako extrémní spekulace, realita skutečně nemusí být daleko. Je totiž třeba si uvědomit, že Lewis Hamilton se nedávno stal hvězdou nové reklamní kampaně právě u Tommyho Hilfigera. Ke Strollovi má tedy již nyní poměrně blízko. A když si vzpomeneme, že přestup Adriana Neweyho od McLarenu k Red Bullu kdysi zařídil David Coulthard, může další britský pilot zatahat za nitky při změně vlastníka týmu.

Koneckonců, samotná taková akvizice není nikdy příliš nákladná, týmy F1 se povětšinou prodávají za symbolické částky v podobě jednoho dolaru či eura, neboť jsou pro jejich majitele obvykle ztrátovou aktivitou. Stěžejní tak bývá doložka o investicích, k nimž se nový majitel musí zavázat. To by nejspíše v tomto případě nemuselo představovat problém, zvláště když by došlo k rozmělnění nákladů mezi dva týmy. Podobným způsobem ostatně Dietrich Matschitz spravuje Red Bull a nyní Alpha Tauri.

Mimo to je třeba dodat, že Daimler již má nejen rozjetou spolupráci právě s Astonem Martinem, ale dokonce v britské značce vlastní čtyřprocentní podíl. Třícípá hvězda by tak klidně od příštího roku mohla přestat v šampionátu figurovat jako tovární tým, místo toho by veškeré aktivity měl pod palcem právě Stroll. Daimler by se tak stal jen dodavatelem motorů, přičemž by dle stávající dohody zásoboval také McLaren a Williams.

Zda se vše takto vyvrbí, prozatím není jasné. Nicméně ještě před pár dny se reálným nezdál být ani odkup podílu v Astonu Martin. Nyní je však dohoda posvěcena i úředně. Britskou automobilku tak možná konečně čekají lepší časy, z čehož budou profitovat i její fanoušci. Pod Strollovou taktovkou má totiž každoročně vznikat jeden speciál odkazující na minulost a dvě limitované edice vyznačující spíše modernu.


Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 1 - Lawrence Stroll Car Collection 01Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 2 - Lawrence Stroll Car Collection 02Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 3 - Lawrence Stroll Car Collection 03Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 4 - Lawrence Stroll Car Collection 04Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 5 - Lawrence Stroll Car Collection 05Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 6 - Lawrence Stroll Car Collection 06Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 7 - Lawrence Stroll Car Collection 07Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 8 - Lawrence Stroll Car Collection 08Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 9 - Lawrence Stroll Car Collection 09Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 10 - Lawrence Stroll Car Collection 10Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 11 - Lawrence Stroll Car Collection 11Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 12 - Lawrence Stroll Car Collection 14Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 13 - Lawrence Stroll Car Collection 15Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 14 - Lawrence Stroll Car Collection 16Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 15 - Lawrence Stroll Car Collection 17Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 16 - Lawrence Stroll Car Collection 18Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 17 - Lawrence Stroll Car Collection 19Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 18 - Lawrence Stroll Car Collection 20Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 19 - Lawrence Stroll Car Collection 21Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 20 - Lawrence Stroll Car Collection 22Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 21 - Lawrence Stroll Car Collection 25Miliardář stojící za úspěchem značek jako Kors nebo Hilfiger, koupil automobilku - 22 - Lawrence Stroll Car Collection 28
Kanadský miliardář Lawrence Stroll již nevlastní pouze rozsáhlou sbírku supersportů či módní impérium, ale také tým Racing Point F1 a nově rovněž 16,7procentní podíl v Astonu Martin

Zdroje: Autocar, Archiv Autoforum

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše