Morgan 3 Wheeler: reinkarnace anglického Velorexu

Automobilová historie je plná všech možných podivností, ovšem jen málokterým se podařilo znovu ožít. Morganova tříkolka patří mezi ty vyvolené.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Morgan 3 Wheeler: reinkarnace anglického Velorexu

28.2.2011 | Mirek Brokeš | 3 příspěvky

Morgan 3 Wheeler: reinkarnace anglického Velorexu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobilová historie je plná všech možných podivností, ovšem jen málokterým se podařilo znovu ožít. Morganova tříkolka patří mezi ty vyvolené.

Jsou auta normální a pak jsou auta úchylná. Ve své době vznikla jako znouzectnost, časem se z nich staly legendy. Pak přijde někdo a řekne si, že legendu je potřeba oživit. Někdy se to, jako v případě českého Velorexu, ne úplně podaří. Morgan je ale ve trochu jiném postavení, oživuje svůj vlastní model a nesnaží se o jeho moderní interpretaci. První zprávy o novém Threewheeleru (tříkolce) přišly už vloni, nyní už se můžeme podívat na reálný vůz, který se chystá na svou ženevskou premiéru.

Jak už kolega naznačil v prvním článku, Morgan se rozhodl oživit model, který byl vyráběn mezi lety 1909 a 1953. Pak nastalo období, kdy se zdálo, že podobným autům už odzvonilo. Jen na okraj, dodám, že ne u nás za železnou oponou. Právě v této době začal vývoj a prodej Velorexů. Přesto ani po konci výroby neztratil Threewheeler své příznivce a mnoho z nich bylo udržováno při životě jako vozítka pro radost.

Morgan svým rozhodnutím využívá nostalgie těch, kterým moderní auta připadají příliš komplikovaná a nemají prostředky na některý z jeho větších retro modelů. Stejně jako předchůdce, i nový Threewheeler spočívá na trubkovém rámu, který je krytý hliníkovými panely. Dominantou vozu je nezakrytý, vzduchem chlazený dvouválec firmy S&S, který „trůní” na přídi. Jeho výkon je 85 kW (115 koní). Navazuje na něj pětistupňová převodovka od Mazdy a výkon je následně přes řemen přenášen na zadní kolo.

Interiér je spartánský, ale co by člověk u takového vozu čekal. Stačí jen ty nejnutnější ovládací prvky, dvě sedadla a něco málo prostoru pro zavazadla. Zajímavé jsou papírové výkony nového Morganu. Z 0 na 100 km/h má zrychlovat za 4,5 sekundy a maximum rychlosti má být 185 km/h. Úctyhodná čísla na takovou „kocábku”.

Zajímavý je seznam příplatkové výbavy. Tam, kde obvykle čteme o výkonných audiosoupravách, elektronických systémech apod, v případě Threewheeleru stojí položky jako leštěný povrch motoru, nerezové koncovky výfuků v podobě rybího ocasu, kryt motoru, leštěné kryty světlometů, speciální nátěr atp. A protože byl vůz koncipován tak, aby připomínal druhoválečné letadlo, je možné si objednat grafické prvky v podobě žraločích zubů, národních znaků různých zemí, pruhů a jiných kreseb.

Cena za tuto krásnou retro hračku byla ve Velké Británii stanovena na 25 000 GPB bez daně. Jsem zvědav, zda-li si nějaký najde cestu i na naše silnice. Velmi rád bych se s ním osobně seznámil.


Morgan 3 Wheeler: reinkarnace anglického Velorexu - 1 - Morgan Threewheeler 2011 predstaveni 2Morgan 3 Wheeler: reinkarnace anglického Velorexu - 2 - Morgan Threewheeler 2011 predstaveni 3Morgan 3 Wheeler: reinkarnace anglického Velorexu - 3 - Morgan Threewheeler 2011 predstaveni 4Morgan 3 Wheeler: reinkarnace anglického Velorexu - 4 - Morgan Threewheeler 2011 predstaveni 5Morgan 3 Wheeler: reinkarnace anglického Velorexu - 5 - Morgan Threewheeler 2011 predstaveni 6
Morgan 3 Wheeler

Mirek Brokeš

Diskuze 3 příspěvky

Autobazar

zobrazit vše