Morgan 3 Wheeler: reinkarnace anglického Velorexu

Automobilová historie je plná všech možných podivností, ovšem jen málokterým se podařilo znovu ožít. Morganova tříkolka patří mezi ty vyvolené.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Morgan 3 Wheeler: reinkarnace anglického Velorexu

28.2.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

Morgan 3 Wheeler: reinkarnace anglického Velorexu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobilová historie je plná všech možných podivností, ovšem jen málokterým se podařilo znovu ožít. Morganova tříkolka patří mezi ty vyvolené.

Jsou auta normální a pak jsou auta úchylná. Ve své době vznikla jako znouzectnost, časem se z nich staly legendy. Pak přijde někdo a řekne si, že legendu je potřeba oživit. Někdy se to, jako v případě českého Velorexu, ne úplně podaří. Morgan je ale ve trochu jiném postavení, oživuje svůj vlastní model a nesnaží se o jeho moderní interpretaci. První zprávy o novém Threewheeleru (tříkolce) přišly už vloni, nyní už se můžeme podívat na reálný vůz, který se chystá na svou ženevskou premiéru.

Jak už kolega naznačil v prvním článku, Morgan se rozhodl oživit model, který byl vyráběn mezi lety 1909 a 1953. Pak nastalo období, kdy se zdálo, že podobným autům už odzvonilo. Jen na okraj, dodám, že ne u nás za železnou oponou. Právě v této době začal vývoj a prodej Velorexů. Přesto ani po konci výroby neztratil Threewheeler své příznivce a mnoho z nich bylo udržováno při životě jako vozítka pro radost.

Morgan svým rozhodnutím využívá nostalgie těch, kterým moderní auta připadají příliš komplikovaná a nemají prostředky na některý z jeho větších retro modelů. Stejně jako předchůdce, i nový Threewheeler spočívá na trubkovém rámu, který je krytý hliníkovými panely. Dominantou vozu je nezakrytý, vzduchem chlazený dvouválec firmy S&S, který „trůní” na přídi. Jeho výkon je 85 kW (115 koní). Navazuje na něj pětistupňová převodovka od Mazdy a výkon je následně přes řemen přenášen na zadní kolo.

Interiér je spartánský, ale co by člověk u takového vozu čekal. Stačí jen ty nejnutnější ovládací prvky, dvě sedadla a něco málo prostoru pro zavazadla. Zajímavé jsou papírové výkony nového Morganu. Z 0 na 100 km/h má zrychlovat za 4,5 sekundy a maximum rychlosti má být 185 km/h. Úctyhodná čísla na takovou „kocábku”.

Zajímavý je seznam příplatkové výbavy. Tam, kde obvykle čteme o výkonných audiosoupravách, elektronických systémech apod, v případě Threewheeleru stojí položky jako leštěný povrch motoru, nerezové koncovky výfuků v podobě rybího ocasu, kryt motoru, leštěné kryty světlometů, speciální nátěr atp. A protože byl vůz koncipován tak, aby připomínal druhoválečné letadlo, je možné si objednat grafické prvky v podobě žraločích zubů, národních znaků různých zemí, pruhů a jiných kreseb.

Cena za tuto krásnou retro hračku byla ve Velké Británii stanovena na 25 000 GPB bez daně. Jsem zvědav, zda-li si nějaký najde cestu i na naše silnice. Velmi rád bych se s ním osobně seznámil.


Morgan 3 Wheeler: reinkarnace anglického Velorexu - 1 - Morgan Threewheeler 2011 predstaveni 2Morgan 3 Wheeler: reinkarnace anglického Velorexu - 2 - Morgan Threewheeler 2011 predstaveni 3Morgan 3 Wheeler: reinkarnace anglického Velorexu - 3 - Morgan Threewheeler 2011 predstaveni 4Morgan 3 Wheeler: reinkarnace anglického Velorexu - 4 - Morgan Threewheeler 2011 predstaveni 5Morgan 3 Wheeler: reinkarnace anglického Velorexu - 5 - Morgan Threewheeler 2011 predstaveni 6
Morgan 3 Wheeler

Mirek Brokeš

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.