Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Motor z Putinovy limuzíny se skutečně dočkal nasazení v úplně jiném stroji
2.12.2019 | Petr Prokopec
Jakkoli to mohlo znít nepravděpodobně, nyní se stalo skutečností. Přeplňovaný agregát s kořeny u Porsche nebude pohánět pouze silniční vozy Aurusu, osadili jím i letadlo.
Nová ruská značka Aurus se nehodlá omezovat pouze na veřejné silnice. Známé jsou také její závodní aktivity, mimo to se ovšem rozhodla zamířit i do oblak. Letos v srpnu byla představena nová verze vrtulníku Ansat, v jejímž případě se značka vyřádila v interiéru, který hýří stejným luxusem, jaký lze nalézt na palubě jejích vozů. Tím však její přínos letectví neskončil.
Lidé z Aurusu už dříve naznačili, že se v leteckém průmyslu chtějí angažovat o poznání výrazněji, a to i prostřednictvím svého motoru. Přeplňovaný 4,4litrový osmiválec s kořeny u Porsche se tak měl dočkat modifikací, jež by mu umožnily vyměnit vcelku velkorysý prostor pod kapotou aut za poněkud omezený letecký trup. A jakkoli se takové využití zdálo být nepravděpodobné, Rusové již tento plán realizují a zatím mluví pouze o úspěchu.
Konverzi dostal na starosti centrální institut leteckých motorů TsIAM, kterému práce zabraly více než rok. Bylo totiž třeba jednotku uzpůsobit novým systémům dodávajícím palivo, stejně jako odlišnému zapalování či elektronice. Mimo to byly modifikovány úchyty agregátu, a aby toho nebylo málo, muselo dojít také na odlišnou charakteristiku, neboť letecké režimy vyžadují odlišné chování motoru než auta.
„Během testů byla sledována charakteristika jednotky, a to při všech možných scénářích od pomalého popojíždění na zemi až po samotný vzlet. Sledována byla odezva plynu. Výsledky testů pak potvrdily, že motor odpovídá vzorovým agregátům v rámci objemu, spotřeby paliva i hmotnosti,“ uvedl institut TsIAM v tiskové zprávě. Vedoucí projektu Leo Finkelberg pak dodal, že „institut potvrdil možnost adaptace moderního automobilového motoru na letecký“.
Momentálně se TsIAM připravuje na druhou fázi projektu, jíž jsou zkoušky agregátu skrývajícího se nově pod kódem ADP-500 ve speciální tlakové komoře. Simulován zde bude chod ve vysoké nadmořské výšce. Pokud i nadále půjde vše podle plánu, pak by se motor měl nastěhovat do trupu malých letadel. V případě devítimístných strojů půjde o dvojici agregátů, zatímco ten šestimístný bude pohánět pouze jedna jednotka.
Aktuálně není známo, zda se ona konverze podepíše na snížení či zvýšení objemu nebo výkonu. Lze dodat, že postup Aurusu je sice neobvyklý, není ale zcela unikátní. Německá společnost RED již dříve přepracovala původně dvanáctiválcový automobilový turbodiesel na letecký motor, jenž je užíván cvičnými letadly Jak-152. Zajímavé přitom je, že firma patří Vladimíru Rejchlinovi. Ambice dostat agregáty ze silnice do vzduchu tak zjevně mají především Rusové.
Rusové za sebou mají první úspěšné testy motoru značky Aurus, který byl upraven na použití v leteckém průmyslu
Zdroj: Drom.ru
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024