Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nastal konec éry aut, která na svět přivedli technici navzdory účetním. Jejich symbol končí bez nástupce
21.6.2022 | Petr Prokopec
Není to v posledních letech až tak neobvyklá situace, avšak ne každý vůz, který končí bez přímého nástupce, je symbolem určité éry. Tento jím nepochybně je, jde o poslední dozvuk časů, ve kterých světu aut vládli lidé jako Ferdinand Piëch.
Na vývoj automobilového světa hledíme v posledních letech s rozpaky. Možná se to muselo stát, možná je to přirozený stav věcí, kdy určitý přístup musí nejprve narazit na své limity, aby dal prostor ke zrodu jiného, auta se ale kvůli tomu stávají snad až příliš racionálními produkty. Nic proti tomu, bez racionálního přístupu bychom se nikdy nedočkali opravdu skvělých vozů, bez nadšení pro věc se ale stěží kdy dočkáme něčeho jiného než budoucnosti přesně podle síťového grafu. A něco takového stěží kdy vzbudí opravdové nadšení.
Hlavním důvodem je podle nás fakt, že otěže průmyslu převzali lidé uvažující jako účetní, které už nezajímá nic jiného než přímočarý, vypočitatelný přínos toho či onoho. Pokud by například nabídnutí určitého auta s manuální převodovkou zvýšilo prodeje o 10 %, ale náklady posunulo o tolik výš, že by bilance optikou ziskovosti toho či onoho vozu byla záporná, nedají tomu průchod. A to je prkotina, jen úprava nabídky hotového auta. Aby takovou optikou prošly nutně přímo ztrátové modely či verze, je nemyslitelné.
Minulost přitom ukazuje, jak blahodárný vliv na celkovou bilanci takové věci mohou mít. Pravidelně vzpomínáme na dnes už zesnulého Ferdinanda Piëcha, který pod hlavičkou koncernu VW nabídl tolik „nesmyslů”... Ani na moment nepochybujeme o tom, že většina aut typu Audi Q7 V12 TDI byly hluboce ztrátovými produkty, přesto současně nepochybujeme o tom, že si z jeho éry budete pamatovat právě ty. Jejich smyslem nebylo vydělat peníze přímo, byl to spíše pojízdný marketing, ukázka schopností, zábava i vzdělání pro techniky, cokoli takového. A to všechno nepřímo přineslo zisky skrze image dotčených značek či schopnosti vývojových týmů.
Na pomyslném piedestalu Piëchových snah stálo Bugatti Veyron. Byl to jeho nápad koupit značku Bugatti, bylo jeho nápadem osadit jej motorem W16, byl to on, kdo definoval cíle typu maximální rychlost přes 400 km/h i schopnost odvézt večer majitele s dámou po boku komfortně do opery. Šlo znovu o hluboce ztrátový projekt, postavil ale základy něčeho, čeho Bugatti žije dodnes. Tedy spíše žilo, neboť i když se ze stejně pojatého nástupce jménem Chiron stal překvapivě ziskový vůz, Bugatti míří jinam.
Dnes tak oznámilo, že dokončilo poslední kus Chironu pro Evropu, čímž se uzavírá jedna éra, po které přijde kdo ví co. Stane se tak za pomoci speciální edice Chiron L'Ébé, která vznikne jen ve třech exemplářích. V jednom případě půjde o základní Chiron, ve zbývajících dvou pak o Chiron Sport. Jelikož dva kusy této edice již byly předány, zbývá dodání toho posledního. Ten už byl oficiálně prohlášen za vůbec poslední ryze spalovacím vůz značky, na jehož dodání na starém kontinentu dojde. To jeho výjimečnost, stejně jako celé edice, jen umocňuje.
Bugatti se přitom touto variantou rozhodlo uctít dceru svého zakladatele, která byla jeho nejstarším dítětem. Jako taková byla Ettore Bugattimu velmi blízká, což se ostatně projevilo i na jejím křestním jméně L'Ébé. Jeho součástí jsou totiž iniciály EB, které by si ponechala i po vdavkách. Automobilům se pak sice na rozdíl od svého bratra Jeana, který v mnoha ohledech svého otce překonal, nevěnovala, sepsala však knihu The Story of Bugatti, jenž odhalila mnohá tajemství značky.
„Biografie, kterou L'Ébé Bugatti sepsala, zahrnuje i řadu zápisků z deníku, za nimiž stojí sám Ettore. Nechybí ani jeho dopisy zaměstnancům, zákazníkům a obchodním partnerům, i její vlastní postřehy. Pomáhá nám to pochopit Ettoreho osobnost, jeho cíle a zároveň i uznání, jakého se dočkal on a jeho produkty. Díky tomu můžeme Bugattiho DNA přenést do současnosti a zachovat tak ducha jeho doby, míru dokonalosti a kvalitativní standardy,“ uvedl prezident značky Christophe Piochon.
Edice L'Ébe je tak výjimečná ve všech ohledech, přičemž od zbytku produkce ji odlišuje modrý karbon, z nějž je vyrobena karoserie. V kontrastu s tím jsou zlaté dekory na čelní masce, kolech a víku motoru, zatímco spodní stranu výsuvného spoileru zdobí jméno Bugattiho dcery. Vyšité jej pak najdeme i na hlavových opěrkách, zatímco dveřní panely zdobí nejvíce ikonické modely značky od počátečních závodních speciálů přes EB110 až právě pro Chiron.
Tyto změny jsou přitom jedinými, technika již zůstává v ryze standardním stavu. Všechna čtyři kola tedy roztáčí osmilitrový šestnáctiválec se čtyřmi turbodmychadly, které jeho výkon zvyšují na 1 500 koní. S nimi Chiron zvládá zrychlit na stovku za 2,4 sekundy, na dvoustovku za 6,1 sekundy, na třístovku za 13,1 sekundy a na čtyřstovku za 32,6 sekundy. Dost však pochybujeme, že tuto dynamiku kterýkoliv majitel edice L'Ébe okusí na vlastní kůži.


















Bugatti Chiron se loučí s Evropou prostřednictvím limitované edice L'Ébe, která je vzpomínkou na dceru zakladatele značky. Je to zároveň i konec jedné éry, Chiron nadále těžil z ideálů, které předchozímu Veyronu vnukl sám Ferdinand Piëch, bez něhož by žádné nové Bugatii nevzniklo. Foto: Bugatti
Zdroj: Bugatti
Bleskovky
Novodobý Horst Fuchs dělá shyby na otevřených dveřích nejdražších aut, ukazuje tím jejich kvalitu
dnesUpadající značka oddaná elektromobilům pořád dělá auto s motorem V8, na Autobahnu ukázalo skoro 280 km/h
včeraŘidiče Porsche 911 změřili z vrtulníku, jak jede 285 km/h na silnici s povolenou stodvacítkou, to se hned tak nevidí
25.6.2022
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Už se ví, komu patří extrémní šestikolový Rolls-Royce, poprvé se ukázal i v pořádné akci
před 4 hodinamiRusové si začali chystat vlastní dovolenková auta. Budou jednoduchá, levná a skrznaskrz ruská
před 5 hodinamiPět zemí EU chce odložit zákaz spalovacích aut a nařízení elektromobilů, je to jen další z řady absurdit
před 7 hodinamiPadlý bestseller Fordu dostal další ránu, i ten dohnala pohroma moderních aut
před 8 hodinamiFotbalisté Realu Madrid musí vrátit Audi, která dostali od automobilky zdarma, žádná další už jim nedá
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva - Nová autokamera Mio MiVue 846 WIFI 60fps nabízí zdaleka nejlepší záběry nejen v noci
tisková zpráva - Autokamery Mio jsou oficiálně nejprodávanější značkou v ČR!
tisková zpráva