Návrat Jawy zatím není tak úspěšný, jak mohl být, spasit ji má nekonvenční novinka

Zdálo se, že tradiční česká značka má našlápnuto k jasnému úspěchu, realita ale nakonec není tak růžová. Nová mateřská firma vkládá naděje do elektrické motorky, která má být levná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Návrat Jawy zatím není tak úspěšný, jak mohl být, spasit ji má nekonvenční novinka

13.8.2020 | Petr Prokopec

Návrat Jawy zatím není tak úspěšný, jak mohl být, spasit ji má nekonvenční novinka

/

Foto: Sreejith Krishnan@Electric Vehicle Web

Zdálo se, že tradiční česká značka má našlápnuto k jasnému úspěchu, realita ale nakonec není tak růžová. Nová mateřská firma vkládá naděje do elektrické motorky, která má být levná.


Návrat Jawy mezi živé zatím přes velký zájem nelze označit za obchodní úspěch. Značka v červenci letošního roku prodala pouze 569 motocyklů, což je takřka o polovinu méně než loni ve stejném měsíci. Pro to lze do jisté míry mít pochopení, neboť Indie je po USA a Brazílii v rámci koronaviru třetí nejvíce zasaženou zemí světa. Nicméně valná většina konkurence prodává desítky tisíc motorek měsíčně, vedoucí značka Hero pak v červenci měla na kontě dokonce 355 595 registrací. Je tak evidentní, že Jawa nepatří zrovna mezi špičku.

Za problémy si tradiční česká značka, která ovšem momentálně operuje pouze na indickém trhu, může sama. Respektive vinu lze hodit na mateřskou společnost Classic Motors, která v roce 2018 po oznámení návratu Jawy měla na kontě opravdu vysoké množství rezervací. Většinu však lidé zrušili kvůli neustálému odkládání startu výroby. A když se již konečně montážní linky rozjely, začaly z nich sjíždět nekvalitní stroje. To pak samozřejmě odehnalo řadu dalších zákazníků.

Společnost Classic Motors se nyní snaží svou reputaci napravit, proto nedávno došlo na vylepšení výfukového systému a přidání katalyzátoru. Kromě toho se konečně rozjely také dodávky limitované edice Pérák. Zároveň Indové začali pracovat také na elektrickém motocyklu, který by se měl ukázat v roce 2022. Automobilový designér Sreejith Krishnan aktuálně vyrukoval s neoficiálními ilustracemi, které naznačují, jak by asi mohla novinka vypadat.

Krishnan přichází s mixem tradic a moderny, jakkoliv je otázkou, zda sází na tu správnou kartu. Firma Classic Motors totiž sice na elektrickém motocyklu skutečně pracuje, ovšem může ji uvést do prodeje také pod svou značkou Yezdi. Ta byla po dlouhá léta součástí společnosti Ideal Jawa, přičemž od roku 1960 do roku 1973 prodávala české motocykly vyrobené v licenci. Poté ovšem došlo na přejmenování a následně i na příchod vlastních produktů.

Pokud se ale předpoklady o příchodu poněkud konvenčně-nekonvenční Jawy potvrdí, pak by se elektrická novinka mohla dočkat úspěchu, o němž jeho benzinoví kolegové pouze sní. Yezdi či Jawa by totiž dostala poměrně levně k dispozici paket baterií i veškerý řídicí systém. Díky tomu by novinka mohla zamířit na trh s cenou nižší než u konkurence. Na realitu si budeme muset ještě nějakou chvíli počkat, nová elektrický motocykl má dorazit až v roce 2022. Tedy pokud to koronavirus dovolí.


Návrat Jawy zatím není tak úspěšný, jak mohl být, spasit ji má nekonvenční novinka - 1 - Jawa elektricky motocykl 2020 neoficialni ilustrace 01Návrat Jawy zatím není tak úspěšný, jak mohl být, spasit ji má nekonvenční novinka - 2 - Jawa elektricky motocykl 2020 neoficialni ilustrace 02Návrat Jawy zatím není tak úspěšný, jak mohl být, spasit ji má nekonvenční novinka - 3 - Jawa elektricky motocykl 2020 neoficialni ilustrace 03
Firma Classic Motors skutečně chystá elektrický motocykl. Zatím však není jisté, zda jej ozdobí logo Jawy nebo se dočkáme znovuzrození značky Yezdi. I ta je ovšem s českým výrobcem historicky úzce propojena. Foto: Sreejith Krishnan@Electric Vehicle Web

Zdroj: Electric Vehicle Web

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.