Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejdražší a přitom nejpomalejší Dacia dál zdražila, Čechy neosloví ani svými schopnostmi v terénu
22.3.2022 | Petr Prokopec
Pouhých 6 aut z 1 331 letos prodaných, takovou bilanci má na kontě aktuálně nejdražší model rumunské Dacie. Při pohledu na jeho ceny a schopnosti se skutečně není čemu divit.
Prakticky přesně před rokem uvedla Dacia i na českém trhu svůj první elektromobil. Jakkoliv je třeba dané označení „svůj“ dát alespoň do dvojitých uvozovek, neboť SUV Spring není ničím jiným než čínským Renaultem City K-ZE s odlišným logem na kapotě a volantu. Také tuzemská klientela tedy může počítat s elektrickou jednotkou naladěnou na 45 koní, jenž roztáčí přední kola. Je jasné, že drtivou jízdní dynamiku nemá tento elektromobil v popisu práce, a to přesto, že váží jen 970 kg. Zrychlení na stovku tak zabere 19,1 sekundy, zatímco maximálka činí pouhých 125 km/h. Jde o jedno z nejpomalejších aut na trhu.
Za tuto neoslnivou kombinaci si Rumuni před rokem účtovali 449 900 Kč v případě základní úrovně výbavy Comfort, respektive 489 900 Kč v případě vyššího stupně Comfort Plus. V mezičase nicméně na automobilovou branži dopadla krize v podobě nedostatku čipů, stejně jako jí ránu uštědřila krize na Ukrajině. Dacia proto přistoupila ke zdražení a nižší úroveň výbavy prodává od 469 900 Kč, zatímco na tu vyšší si zákazníci musí připravit 511 900 Kč. Pokud chtějí i možnost rychlodobíjení při výkonu 30 kW, musí si připravit dalších deset tisíc korun.
U nás tedy Spring není levný ani omylem, jde o nejdražší model značky - i větší a schopnější Duster stojí od 349 900 Kč. To vysvětluje prakticky nulové registrace, letos se prodalo pouhých 6 aut. V zemích s velkými dotacemi je ovšem zájem daleko větší, i proto, že ceny v důsledku vládních příspěvků klesají až někam k 250 tisícům Kč. To je na auto zrozené spíše jen na pohyb ve městě vlastně adekvátní částka, přičemž v lokalitách s větším počtem dobíjecích stanic nezamrzí ani nepříliš velký dojezd. Reálně se totiž u baterií o kapacitě 27,4 kWh můžeme bavit o nějakých 140 km, jakkoli oficiálně značka uvádí 230 km.
Rumunsko je přitom zemí, kde vláda vyrukovala dokonce s ještě vyššími dotacemi, než jaké prosadili němečtí politici. Není tedy překvapivé, že Spring tam patří k nejprodávanějším vozům vůbec, i když jej lidé na veřejnosti prakticky nemají kde dobíjet. Vystačit si tak musí jen s domácím wallboxem, který zkracuje dobu dobíjení na 9 hodin oproti 14 hodinám při využití standardní zásuvky. To je však momentálně jen velmi malá piha na kráse vozu, který je díky penězům všech, kteří si ho nekoupí, naopak nejlevnější na trhu.
Jak se nyní ukazuje, Spring nakonec není jen vozem čistě do města. Jako SUV totiž dokáže obstát i v terénu, přičemž níže přiložené video mapuje jeho boj s bahnem či dokonce se sněhem. Často je sice patrná potřeba daleko vyššího výkonu a točivého momentu (125 Nm), nicméně i tak se Dacia nakonec zvládne prokousat veškerými nástrahami. S ohledem na zmiňovaný pohon 4x2 lze opravdu jen zatleskat, stejně jako skutečnosti, že veškeré hrátky v terénu vůz zvládl jen na jedno nabití.
Zas a znovu je nicméně třeba dodat, že Spring si veškerou pochvalu zaslouží jen díky dotacím, které jej v podstatě vrací zpátky na zem. Při platbě plné ceny, jakou musí uhradit našinec, ovšem zkrátka nemá šanci zaujmout, i kdyby v terénu dokázal více než třeba Range Rover s pohonem všech kol a mnoha speciálními jízdními režimy. Koneckonců je třeba si uvědomit, že tu mluvíme o 3,7 metru dlouhém voze, který dynamikou nezvládá překonat ani dnes již archaickou Škodu 120.
Dacia Spring nám byla dosud prezentována hlavně jako městský elektromobil, což potvrzuje i oficiální fotodokumentace. Je pak sice hezké, že zvládne i jízdu v terénu, ovšem bez dotací se jedná o zcela neprodejné auto. Foto: Dacia
Zdroj: CosminMCS@YouTube
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024 - A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva