Nejdražší a přitom nejpomalejší Dacia dál zdražila, Čechy neosloví ani svými schopnostmi v terénu

Pouhých 6 aut z 1 331 letos prodaných, takovou bilanci má na kontě aktuálně nejdražší model rumunské Dacie. Při pohledu na jeho ceny a schopnosti se skutečně není čemu divit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejdražší a přitom nejpomalejší Dacia dál zdražila, Čechy neosloví ani svými schopnostmi v terénu

22.3.2022 | Petr Prokopec

Nejdražší a přitom nejpomalejší Dacia dál zdražila, Čechy neosloví ani svými schopnostmi v terénu

/

Foto: Dacia

Pouhých 6 aut z 1 331 letos prodaných, takovou bilanci má na kontě aktuálně nejdražší model rumunské Dacie. Při pohledu na jeho ceny a schopnosti se skutečně není čemu divit.

Prakticky přesně před rokem uvedla Dacia i na českém trhu svůj první elektromobil. Jakkoliv je třeba dané označení „svůj“ dát alespoň do dvojitých uvozovek, neboť SUV Spring není ničím jiným než čínským Renaultem City K-ZE s odlišným logem na kapotě a volantu. Také tuzemská klientela tedy může počítat s elektrickou jednotkou naladěnou na 45 koní, jenž roztáčí přední kola. Je jasné, že drtivou jízdní dynamiku nemá tento elektromobil v popisu práce, a to přesto, že váží jen 970 kg. Zrychlení na stovku tak zabere 19,1 sekundy, zatímco maximálka činí pouhých 125 km/h. Jde o jedno z nejpomalejších aut na trhu.

Za tuto neoslnivou kombinaci si Rumuni před rokem účtovali 449 900 Kč v případě základní úrovně výbavy Comfort, respektive 489 900 Kč v případě vyššího stupně Comfort Plus. V mezičase nicméně na automobilovou branži dopadla krize v podobě nedostatku čipů, stejně jako jí ránu uštědřila krize na Ukrajině. Dacia proto přistoupila ke zdražení a nižší úroveň výbavy prodává od 469 900 Kč, zatímco na tu vyšší si zákazníci musí připravit 511 900 Kč. Pokud chtějí i možnost rychlodobíjení při výkonu 30 kW, musí si připravit dalších deset tisíc korun.

U nás tedy Spring není levný ani omylem, jde o nejdražší model značky - i větší a schopnější Duster stojí od 349 900 Kč. To vysvětluje prakticky nulové registrace, letos se prodalo pouhých 6 aut. V zemích s velkými dotacemi je ovšem zájem daleko větší, i proto, že ceny v důsledku vládních příspěvků klesají až někam k 250 tisícům Kč. To je na auto zrozené spíše jen na pohyb ve městě vlastně adekvátní částka, přičemž v lokalitách s větším počtem dobíjecích stanic nezamrzí ani nepříliš velký dojezd. Reálně se totiž u baterií o kapacitě 27,4 kWh můžeme bavit o nějakých 140 km, jakkoli oficiálně značka uvádí 230 km.

Rumunsko je přitom zemí, kde vláda vyrukovala dokonce s ještě vyššími dotacemi, než jaké prosadili němečtí politici. Není tedy překvapivé, že Spring tam patří k nejprodávanějším vozům vůbec, i když jej lidé na veřejnosti prakticky nemají kde dobíjet. Vystačit si tak musí jen s domácím wallboxem, který zkracuje dobu dobíjení na 9 hodin oproti 14 hodinám při využití standardní zásuvky. To je však momentálně jen velmi malá piha na kráse vozu, který je díky penězům všech, kteří si ho nekoupí, naopak nejlevnější na trhu.

Jak se nyní ukazuje, Spring nakonec není jen vozem čistě do města. Jako SUV totiž dokáže obstát i v terénu, přičemž níže přiložené video mapuje jeho boj s bahnem či dokonce se sněhem. Často je sice patrná potřeba daleko vyššího výkonu a točivého momentu (125 Nm), nicméně i tak se Dacia nakonec zvládne prokousat veškerými nástrahami. S ohledem na zmiňovaný pohon 4x2 lze opravdu jen zatleskat, stejně jako skutečnosti, že veškeré hrátky v terénu vůz zvládl jen na jedno nabití.

Zas a znovu je nicméně třeba dodat, že Spring si veškerou pochvalu zaslouží jen díky dotacím, které jej v podstatě vrací zpátky na zem. Při platbě plné ceny, jakou musí uhradit našinec, ovšem zkrátka nemá šanci zaujmout, i kdyby v terénu dokázal více než třeba Range Rover s pohonem všech kol a mnoha speciálními jízdními režimy. Koneckonců je třeba si uvědomit, že tu mluvíme o 3,7 metru dlouhém voze, který dynamikou nezvládá překonat ani dnes již archaickou Škodu 120.


Nejdražší a přitom nejpomalejší Dacia dál zdražila, Čechy neosloví ani svými schopnostmi v terénu - 1 - Dacia Spring EV 2021 nova sada 04Nejdražší a přitom nejpomalejší Dacia dál zdražila, Čechy neosloví ani svými schopnostmi v terénu - 2 - Dacia Spring EV 2021 nova sada 08Nejdražší a přitom nejpomalejší Dacia dál zdražila, Čechy neosloví ani svými schopnostmi v terénu - 3 - Dacia Spring EV 2021 nova sada 09Nejdražší a přitom nejpomalejší Dacia dál zdražila, Čechy neosloví ani svými schopnostmi v terénu - 4 - Dacia Spring EV 2021 nova sada 10Nejdražší a přitom nejpomalejší Dacia dál zdražila, Čechy neosloví ani svými schopnostmi v terénu - 5 - Dacia Spring EV 2021 nova sada 20Nejdražší a přitom nejpomalejší Dacia dál zdražila, Čechy neosloví ani svými schopnostmi v terénu - 6 - Dacia Spring EV 2021 nova sada 25
Dacia Spring nám byla dosud prezentována hlavně jako městský elektromobil, což potvrzuje i oficiální fotodokumentace. Je pak sice hezké, že zvládne i jízdu v terénu, ovšem bez dotací se jedná o zcela neprodejné auto. Foto: Dacia

Zdroj: CosminMCS@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.