Nejlevnější VW, který Česko opustil už v roce 2010, se jinde udržel v prodeji dodnes

Experiment Volkswagenu, který se u nás a v Evropě setkal jen s velmi omezeným úspěchem, si jinde vedl o poznání lépe. Tak moc, že skon evropského provedení přežil o více jak 10 let, teď už to má ale spočítané všude.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejlevnější VW, který Česko opustil už v roce 2010, se jinde udržel v prodeji dodnes

13.10.2021 | Petr Prokopec

Nejlevnější VW, který Česko opustil už v roce 2010, se jinde udržel v prodeji dodnes

/

Foto: Volkswagen

Experiment Volkswagenu, který se u nás a v Evropě setkal jen s velmi omezeným úspěchem, si jinde vedl o poznání lépe. Tak moc, že skon evropského provedení přežil o více jak 10 let, teď už to má ale spočítané všude.

Životní cykly aut se různí značku od značky. Povětšinou se však počítá s šesti či sedmi roky, přičemž v polovině této doby přichází facelift. Rychlejší jsou Japonci a ještě rychlejší Číňané, kteří svá auta výraznějším způsobem modernizují klidně každý rok, to ale nyní ponechme stranou. Ostatně soustředit se budeme spíše na opačný konec škály. Přiměl nás k tomu Volkswagen, jenž chystá konec modelu Fox. Ten se svého času prodával i u nás jako jasně nejlevnější model značky, v roce 2010 to tu ale po létech mizerných prodejů zabalil a později jej nahradil model up!. Neznamená to však, že „liška“ zmizela v noře úplně.

Fox totiž byl od počátku produktem brazilské divize Volkswagenu, která jej poprvé odhalila v roce 2003. K mání byl následně nejen v Jižní Americe, ale rovněž v Mexiku. Zde se ovšem prodával pod názvem Lupo, neboť tehdejším prezidentem země byl Vincent Fox a VW nehodlal nic riskovat. Je nicméně možné, že kdyby 3,8metrovému hatchbacku ponechal původní označení, dočkal by se lepších prodejů. Takto ale byl vůz v roce 2009 stažen kvůli nezájmu z mexického trhu.

V Brazílíi, Argentině a dalších jihoamerických zemích nicméně Fox pokračoval dále, přičemž se dočkal i výraznějších modernizací a mnoha variant. Z nich za větší pozornost stojí hlavně CrossFox, jenž byl po roce 2018 přejmenován na Fox Xtreme. V obou případech přitom došlo na úpravy, jenž měly z hatchbacku udělat menší SUV. Přizvednuta tak byla světlá výška, objevily se ochranné prvky karoserie a podvozku a na víko zavazadelníku zamířilo rezervní kolo. Pohon předních kol ale zůstal.

Automobilka přitom pod kapotou nabízela napříč celým portfoliem řadu pohonných jednotek od litrového tříválce přes přeplňovanou jedna-dvojku až po 1,4litrový čtyřválec. Poměrně překvapivé nicméně bylo, že i v Brazílii byl k dispozici turbodiesel, stejně jako svého času také v Evropě. V případě převodovek pak zákazníci mohli volit mezi pětistupňovým manuálem, který byl posléze nahrazen šestistupňovým, a pětistupňovou robotizovanou převodovkou.

Minulý čas je nicméně v předchozí větě na místě, VW totiž s výrobou hatchbacku po 18 letech a 2,5 milionech kusech končí. Nikoliv však kvůli nezájmu publika, neboť i v září letošního roku šlo o dvacátý nejprodávanější vůz na brazilském trhu. Místo toho je důvodem skutečnost, že Němci potřebují na tamní montážní lince prostor pro model T-Cross. Ten je v rámci registrací na pátém místě, rozhodnutí tak dává jistý smysl. Jakkoliv to ale neznamená, že bychom „lišku“ nelitovali, nakonec měla tužší kořínek, než se komukoli v Evropě svého času mohlo zdát.


Nejlevnější VW, který Česko opustil už v roce 2010, se jinde udržel v prodeji dodnes - 1 - VW Fox ilustracni foto 01Nejlevnější VW, který Česko opustil už v roce 2010, se jinde udržel v prodeji dodnes - 2 - VW Fox ilustracni foto 02Nejlevnější VW, který Česko opustil už v roce 2010, se jinde udržel v prodeji dodnes - 3 - VW Fox ilustracni foto 03Nejlevnější VW, který Česko opustil už v roce 2010, se jinde udržel v prodeji dodnes - 4 - VW Fox ilustracni foto 04Nejlevnější VW, který Česko opustil už v roce 2010, se jinde udržel v prodeji dodnes - 5 - VW Fox ilustracni foto 05Nejlevnější VW, který Česko opustil už v roce 2010, se jinde udržel v prodeji dodnes - 6 - VW Fox ilustracni foto 06
VW Fox vydržel ve výrobě neskutečných 18 let. Letos se ale jeho příběh uzavře, Němci totiž potřebují na montážní lince více prostoru pro žádanější a pochopitelně i novější T-Cross. Foto: Volkswagen

Zdroj: Volkswagen

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše