Nejnovější automobilovou oběť konfliktu na Ukrajině nečekal snad nikdo

Že dramata probíhající pár set kilometrů východně od našich hranic mění svět, už jsme za ty více jak dva měsíce stihli poznat velmi dobře. Některé dopady překvapí, následek v podobě ukončení prodeje manuálů v Mini ale čekat nešlo. Přesto přišel a může zůstat natrvalo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejnovější automobilovou oběť konfliktu na Ukrajině nečekal snad nikdo

2.5.2022 | Petr Prokopec

Nejnovější automobilovou oběť konfliktu na Ukrajině nečekal snad nikdo

/

Foto: Mini

Že dramata probíhající pár set kilometrů východně od našich hranic mění svět, už jsme za ty více jak dva měsíce stihli poznat velmi dobře. Některé dopady překvapí, následek v podobě ukončení prodeje manuálů v Mini ale čekat nešlo. Přesto přišel a může zůstat natrvalo.

Minulý týden byl opravdu vstřícný vůči milovníkům manuálního řazení. Trojice pedálů se totiž konečně dočkala Toyota Supra, stejně jako výlučně s ní může počítat i nové Porsche 911 Sport Classic. Obecně vzato je ale ruční řazení na ústupu, zčásti i kvůli elektrifikaci. Nyní navíc další hřebíček do pomyslné rakve zatloukla válka na Ukrajině, která narušila řadu dodavatelských řetězců. S tím jsou spojené výpadky čipů a svazků kabeláže, které momentálně Mini donutily k zastavení prodeje a výroby „manuálních” aut.

Mini oznámilo, že toto rozhodnutí přijalo proto, aby „zajistilo produkční stabilitu“ právě omezením šíře dostupných specifikací aut. Automobilka nepřišla s žádnou prognózou dalšího vývoje a toto opatření neoznačila za dočasné. Není tedy jisté, zda nakonec nebude trvalé. Jakkoliv některá auta - a Mini mezi ně patří - jsou nadále silně poptávána se třemi pedály, většina lidí jde po automatech. Mini navíc chce být velmi brzy jen elektrické, což se s prodejem manuálního řazení neslučuje, a tak je docela dobře možné, že pod tlakem dopadů konfliktu na Ukrajině zamířilo tímto směrem s předstihem.

Podle dosavadních plánů chtěli 2025 Britové v roce představit vůbec poslední modely poháněné spalovacími motory, než o dalších 5 let později přesedlají pouze na ty bateriové. Je pochopitelně otázkou, zda veškeré plány budou naplněny, zrovna Mini ale může být odvážné - auta pořád vyrábí ve Velké Británii a Británie je nyní evropštější než EU. A především dělá hlavně drahá příměstská auta, což je charakter, který si s elektrifikací rozumí.

Je tak docela dobře možné, že Mini jednoduše využije současné situace, aby zákazníky popohnalo beztak plánovaným směrem. Koneckonců, v příštím roce chce značka představit nový Countryman, který již bude s bateriovým pohonem taktéž k mání. Ve stejné době pak navíc dorazí i nový hatchback, který ovšem na rozdíl od svého příbuzného nebude větší než předchůdce. Naopak jej potká zmenšení na úroveň Hondy e a Fiatu 500e. A logicky tedy také jen elektrický pohon.

Jak jsme již naznačili, značka doslova uvedla, že „ve snaze o zajištění maximalizace výroby, jenž by reagovala na stále větší poptávku, musí být naše produktové portfolio zjednodušeno“. Něčemu takovému vypuštění jedné převodovky odpovídá, navíc ideálně zapadá do elektrických plánů značky. Jak se tedy zdá, manuály v případě Mini mohou být skutečně druhem nejen ohroženým, ale i vymřelým.


Nejnovější automobilovou oběť konfliktu na Ukrajině nečekal snad nikdo - 1 - Mini Cooper SE 2020 nove foto 01Nejnovější automobilovou oběť konfliktu na Ukrajině nečekal snad nikdo - 2 - Mini Cooper SE 2020 nove foto 02Nejnovější automobilovou oběť konfliktu na Ukrajině nečekal snad nikdo - 3 - Mini Cooper SE 2020 nove foto 03
Mini v roce 2020 představilo elektrickou verzi svého hatchbacku. Ač jde o jeho zatím jediný bateriový vůz, od začátku příští dekády značka již s ničím jiným nepočítá. Manuální řazení si s těmito plány nerozumí a je možné, že to zmizí z nabídky ještě dříve. V tuto chvíli je v důsledku situace na Ukrajině nedostupné a může to tak zůstat. Foto: Mini

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.