Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnovější krok Američanů naštval Čínu, její odveta může zasadit osudovou ránu Tesle
24.9.2022 | Petr Prokopec
Američané se v poslední době chovají na poli mezinárodní diplomacie poměrně nevybíravě. A i tímto krokem způsobili dost zlé krve. Pokud vyprovokují Čínu k odvetě, odnese to hlavně Tesla.
Za zkratkou IRA se neskrývá pouze Irská republikánská armáda, nýbrž také Inflation Reduction Act. Tedy nový zákon iniciovaný administrativou amerického prezidenta Bidena, který má bojovat proti inflaci rozhazováním dalších neexistujících, rozumějte státem vypůjčených peněz. To už je jako nazývat černou barvu bílou, absurditu tohoto protimluvu jako takovou ale dnes nechme být a zaměřme se pouze na automobilové dopady. V důsledku nového zákona totiž mají mít od 1. ledna příštího roku nárok na federální dotaci v podobě daňového kreditu pouze ty elektromobily, které budou vyrobeny na území Spojených států. A jejich baterie musí být vyprodukovány tamtéž.
Právě tato skutečnost nakrkla Čínu, která se netají expanzivními plány. Může si to dovolit, neboť je světovou jedničkou na poli rafinace vzácných kovů i výroby samotných baterií. Ač se tedy lithium těží třeba v Chile, kobalt v Kongu a nikl v Austrálii, všechny tyto materiály se nakonec střetávají v Říši středu. V této zemi se z nich pak i sestavují bateriové články, v dalších zemích probíhá nanejvýš kompletace jednotlivých paketů. Díky tomu Čína prakticky ovládá trh s klíčovým komponentem elektrických aut.
Bidenův krok logicky tlačí na to, aby se více akumulátorů vyrábělo v USA, odtud nepřekvapivá negativní odezva Číňanů. Tamní politici tak - podobně jako ti evropští - naznačují, že Spojené státy novým zákonem porušují pravidla Světové obchodní organizace. Proti tomu Čína oficiálně protestuje, ještě dále ale zašel mluvčí čínského ministerstva obchodu, dle kterého země zváží odvetné kroky.
Pod tím si lze představit jediné - pokud pravidla nastavená USA komplikují byznys čínským automobilovým firmám v Americe, ve hře je přijetí pravidel, která by zkomplikovala byznys americkým automobilovým firmám v Číně. To by mělo negativní dopad na řadu z nich, nejvíce ale na Teslu, pro kterou je čínský trh alfou a omegou její současné existence. Prodává na něm okolo poloviny své celosvětové produkce a bez něj by byla mnohem menší firmou. I proto jsme již dříve naznačovali, že jediný politický krok Číny může její byznys zruinovat, přesně to nyní hrozí
Číňané navíc mohou učinit prakticky neprodejnými v podstatě všechny americké elektromobily nabízené v Číně, takže dopady na automobilky ze Spojených států by byly dalekosáhlé. Už proto předpokládáme, že se obě strany nakonec domluví na nějakém kompromisu. Ale to jsme v případě USA a Ruska loni i letos čekali též. A jak to dopadlo...
Pro Teslu je čínský trh stěžejním, jeho tamní výroba zejména Modelu 3 drží automobilku nad vodou. Pokud by došlo na odvetu Číňanů za americký „protiinflační” zákon, může to firmu značně poškodit. Foto: Tesla
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024