Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Novinka Škody má v kufru systém, který jí mohou jen závidět i progresivní modely Tesly
24.5.2022 | Petr Prokopec
Tesly v posledních letech prosluly vychytávkami, které jim auta jiných výrobců mohou jen závidět, však na jejich palubě lze dělat kde co od hraní her až po aktivaci módu pečujícího o komfort psů. Vodu ze vzduchu ale vyrábět neumí.
Pokud si ještě dokážete vzpomenout na předpandemické časy, pak nejspíše víte, že touto dobou se každoročně konal tuningový sraz u rakouského jezera Wörthersee. Tato akce se nicméně od mnoha dalších odlišovala podporou koncernu VW. Jakkoliv totiž původně šlo pouze o setkání majitelů vozů GTI, v průběhu let německá automobilka ze srazu udělala svou vlastní motor show, kde prezentovala řadu produkčních novinek i konceptů. Poté nicméně přišel koronavirus, které akce tohoto typu zkomplikoval, pokud jim nevystavil stopku úplně.
Je otázkou, zda se Wörthersee GTI Treffen bude ještě někdy v původní podobě opakovat. Organizátoři totiž po dohodě s Volkswagenem zrušili letošní ročník již loni na podzim, a to opět z pandemických důvodů. Při pohledu na stávající velmi nízká čísla, která se s ohledem na zkušenosti z předchozích dvou let dala vytušit, se však daleko více zdá, že Němci se na koronavirus pouze vymluvili. Koneckonců, sponzoring takové akce není levný. A v dnešní době lze publikum oslovovat i méně nákladnými cestami.
Pokud tipujete online prezentace, trefili jste hřebíček na hlavičku. Rovnou se přitom k jedné můžeme přesunout, Škoda, která se výše zmíněného tuningového srazu taktéž pravidelně účastnila, totiž odhalila nový speciál Afriq. Ten vychází z produkčního SUV Kamiq, na kterém zapracovali studenti Středního odborného strojírenského učiliště přidruženého k mladoboleslavské automobilce. Stalo se tak již poosmé, přičemž dříve byly ukázány vozy jako Citijet, Funstar, Sunroq či Mountiaq.
Ve srovnání s dřívějšími kabriolety a pick-upy, jenž Škoda ve standardním výrobním programu nemá, může Afriq na první pohled působit trochu nudně. To asi není hodnocení, ve které by autoři po čtyřech odpracovaných měsících doufali, nicméně je zkrátka třeba přiznat, že designově se vůz drží poněkud při zemi. Inspirován byl totiž rallye, zvláště pak soutěžním speciálem Fabia Rally2 Evo. Koncept proto dostal bílý lak, který doplňují grafické polepy se závodními barvami Škody.
Studenti přitom zavařili zadní dveře, s nimiž je navíc spojena vnitřní ochranná klec. Ze zmiňovaného speciálu pak bylo převzato zadní křídlo, které doplňuje střešní sání a 15palcová kola OZ Racing. Ta se skrývají pod vypouklými blatníky, jejichž příchod si vyžádala zástavba systému 4x4 převzatého ze Škody Octavia. Ze stejného zdroje pochází i sedmistupňová převodovka DSG a dvoulitrový benzinový čtyřválec, který produkuje 190 koní výkonu a 320 Nm točivého momentu.
Více než exteriérem však Afriq zaujme interiérem. Nikoliv však závodními skořepinami, šestibodovými pásy či palubkou z Fabie Rally2 Evo. Místo toho se o největší pozornost hlásí systém společnosti Watergen, který společně s rezervou okupuje zadní prostor. Získávat totiž dokáže vodu z okolního vzduchu. Ten nasaje z atmosféry a odfiltruje z něj prach a nečistoty. Následně pak projde procesem výměny tepla a chlazení, při kterém kondenzuje na vodu.
Životadárná tekutina je dále filtrována, přičemž s pomocí UV světla dochází rovněž na likvidaci virů a bakterií. Systém přitom v závislosti na venkovních podmínkách dokáže za den vyrobit až 20 litrů vody, což není dostačující množství jen pro řidiče či spolujezdce, v takové Africe by se z něj nasytila pomalu půlka vesnice. Jakkoliv tedy Afriq do sériové výroby nedorazí, daná technologie by mohla.
Ve zbytku už jen dodáme, že jakkoliv Afriq dostal do vínku onen pohon všech kol či ochrannou klec, a to délky narostl o 100 milimetrů na 4 362 mm, ve finále je o 100 kilo lehčí než výchozí Kamiq. Zaujmout by tedy mohl i působivou dynamikou či relativně nízkou spotřebou. Tato data nicméně nejsou k dispozici. Jak jsme ovšem řekli, se sériovou výrobou se stejně nepočítá.
Nová koncepční Škoda Afriq, za níž stojí žáci strojírenského učiliště, zaujme především systémem společnosti Watergen, který dokáže vyrábět vodu ze vzduchu. Něco takového nezvládají ani Tesly. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 35 minutami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 2 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva