Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Poslední krok Fordu nejlépe ukazuje, v jak zoufalé situaci teď některé automobilky jsou
14.3.2022 | Petr Miler
Další a další problémy způsobují, že výrobci musí neustále přicházet s novými cestami, jak předejít nejhorším následkům. Aktuálně chce Ford posílat nehotová auta k dealerům, některá dokonce nehotová prodat a do jednoho roku zajistit jejich finalizaci.
Když v roce 2020 přišla koronavirová pandemie, mluvilo se živě i o tom, zda jí náhodou nějaká automobilka nepodlehne. Nakonec nebylo až tak zle a výrobci s nadějemi vstupovali do loňského roku, který měl i díky vakcinaci přivát zpět staré časy, a tedy také zvýšený zájem publika. Jen málokdo ovšem tušil, že rok 2021 bude podobně náročný jako ten předchozí, a to už snad ani ne kvůli koronaviru, spíše kvůli jeho následkům. Místo pandemie automobilky začal trápit nedostatek různých komponentů, zejména pak čipů, který se stal další pohromou.
Otočme list, máme tu rok 2022, se kterým byly znovu spojovány naděje. Nebyly až tak velké, většina automobilek ani nedoufala, že by se v první polovině roku mohlo něco podstatného změnit, postupný návrat k normálu ale na pořadu dne byl. Po vypuknutí války na Ukrajině a novým problémům s koronavirem v Číně už ale není. Teď je jasné, že dílů bude dále nedostatek, a tak výrobci s nastalou situací snaží vypořádat, jak se jen dá. A někdy se uchylují k až trochu zoufalým činům.
Mezi značně postižené značky patří Ford, který s problémy bojuje na mnoha úrovních. Když firma přestala do aut dodávat systém start-stop, mohli jsme se jen pousmát, pro různá auta toho ale chybí více. Někdy došlo k vyškrtnutí toho či onoho prvku, jindy automobilka auta vyrábí nekompletní a na díly čeká. I tato praxe se ale ukazuje být neúnosnou, neboť auta jednak není kde skladovat a jednak z nich Fordu neplynou žádné příjmy. A tak se pustil do realizace poměrně odvážného plánu, který rozhodně nelze označit písmenem B, spíše už to bude plán X.
Podle informací Auto News firma oslovila své dealery s tím, zda by vozy bez čipů „nekritických pro bezpečnost” mohla navézt k nim. Prodejci Fordu mají své sklady skoro prázdné, což při jejich počtu znamená spoustu volných prostor. Navíc - zejména v kontextu typického způsobu prodeje aut v USA, kdy si většina lidí chce nové auto odvézt ihned - nevypadá dobře, když parkoviště dealera zeje prázdnotou.
Nešlo by ale jen o to, automobilka má v úmyslu u dealerů auta také dodělávat, to ale pořád není celý plán. Na dealerské konferenci v Las Vegas měl Ford přijít s tím, že nehotová auta bude možné dokonce i prodat zákazníkům bez dotčených funkcí, za které si ovšem zaplatí. Automobilka se pak zaváže k tomu, že do roka a do dne od koupě funkci či funkce doplní.
Že takový plán existuje, potvrdil mluvčí značky Said Deep. „Nabízíme během čipové krize našim zákazníkům cesty, jak se k vozu dostat dříve,” uvedl doslova a přidal i příklad. Třeba takový model Explorer bude možné koupit bez zóny klimatizace pro cestující vzadu a doplnit ji později. To je skutečně pozoruhodné.
Na jednu stranu to nezní neschůdně, bez třetí či čtvrté zóny klimatizace se dá žít a lepší je dostat nějaké auto než žádné auto. Na tu druhou se ale musíme ptát, kam až tohle zajde. Navíc je otázkou, zda lze oněm slibům s doplněním výbavy do jednoho roku věřit - před dvěma léty by asi nikdo nehádal, že koronavirus bude téma i letos. A ještě před pár týdny by nikoho nenapadlo, že začne válka pár set kilometrů u našich hranic. Slíbit něco za těchto podmínek je ošidné, stát se může v podstatě cokoli.
Uvidíme, jak se Fordu s novými pány bude dařit, držíme mu palce. Stejně jako dříve ale varujeme před tím, že nová auta koupená v těchto časech mohou rychleji ztrácet na ceně právě kvůli chybějícím prvků, dlouhému stání před prodejem, postupnými dodělávkami... Nic z toho žádoucí zboží nedělá.
Výroba Fordu Explorer se nezastavila, i když automobilce dlouhodobě chybí čipy obsluhující některé funkce. Auta ale vyrábí dál na sklad a nyní je bude chtít takto i prodat - dealeři by je dodělali během roku od koupě, kdy by zákazník zaplatil i za věci, které nedostal. Foto: Ford
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 7 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 8 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 10 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 11 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva