Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejschopnější terénní autobus světa je z Česka a Slovenska, 20 lidí sveze i vodou
29.7.2020 | Petr Prokopec
Autobus se sedadly s pětibodovými bezpečnostními pásy? Není to vtip, ale projev pokusu Torsusu uspět s velmi schopným strojem i tam, kde se to normálně nevídá.
Na počátku července jsme si mohli připomenout, že Česká republika již není pouze domovinou Škody, Hyundai či Toyoty, Peugeotu a Citroënu. Stále častěji se o slovo hlásí značka Torsus, jejíž prvotinou byl terénní autobus Praetorian. Byť v případě tohoto výrobce bychom spíše měli uvažovat o mezinárodní značce, neboť zatímco sídlo firmy najdete v Praze, samotný vývoj a montáž již probíhají na Slovensku. V čele společnosti pak stojí ukrajinský podnikatel Vachtang Džukašvili.
Zázemí ale ponechme stranou, místo toho se můžeme věnovat novému modelu Terrastorm, který se světu poprvé ukázal právě před několika týdny. Nyní tu máme fotky odhalující úplně vše, stejně jako doplňující informace. Začneme u rozměrů, které jsou do jisté míry povědomé. Novinka je totiž postavena na základech Volkswagenu Crafter. Naměřit ji tedy můžeme 6 000 mm na délku, 2 065 mm na šířku, 2 880 mm na výšku a 3 640 mm v případě rozvoru.
Zákazníci si budou moci vybírat z několika konfigurací, což souvisí i s motorovým prostorem. Zde se dle očekávání bude skutečně nacházet pouze dvoulitrový turbodiesel, nicméně osazený jedním či dvěma turbodmychadly. Dopřát si tedy můžete 140 koní a 340 Nm točivého momentu či 177 koní a 410 Nm. Stejně tak je na výběr šestistupňový manuál či osmistupňový automat, pohon všech kol 4Motion je však standardem pro všechny verze.
Zde se projevuje to, že firma Torsus se specializuje především na výlety do terénu. Nejvíce se tedy od základu vyvinutého Volkswagenem vzdálil podvozek, jenž počítá s 290 milimetry světlé výšky a zároveň se chlubí 26stupňovým předním a 20stupňovým zadním nájezdovým úhlem. Brodivost pak dosahuje až 820 mm, s ohledem na kompletně zakapotovaný podvozek se pak nemusí palivová nádrž, motor či převodovka obávat ani větších kamenů.
Torsus dále vozu dal do výbavy 17palcová litá kola obutá v terénních pneumatikách BF Goodrich, stejně jako třeba tlumiče Bilstein B6 vpředu a Ironman 4x4 Load Plus vzadu. Nahradit je nicméně může příplatková sada Profender Dakar. Uzamykatelný diferenciál je nicméně již opět standardem, stejně jako ochranné lakování ve spodku karoserie, jenž má odolávat hlavně větvím. Dále pak lze zmínit ještě přední naviják.
Přesunout se můžeme do kabiny, která může svézt až dvacet cestujících. Zároveň nicméně lze Terrastorm konvertovat na terénní ambulanci nebo dodávkovou službu. Pokud sáhnete po verzi zaměřené na cestující, dočkáte se u každého sedadla pětibodových bezpečnostních pásů, což je v sériovém autobusu vidíme poprvé. Stejně tak je k dispozici i jejich stočení k výsuvným stolíkům, individuální osvětlení jednotlivých míst nebo třeba klimatizace a audio systém.
Opomenout nesmíme ani skutečnost, že došlo na 30milimetrovou termální izolaci kabiny, zatímco podlaha se dočkala protiskluzové úpravy. V terénu se tedy Terrastorm neztratí, ať již má na palubě jakýkoliv náklad. K mání bude v Jižní Americe, Austrálii a samozřejmě také v Evropě, kde ceny startují na 57 461 Eur (cca 1,5 milionu Kč). Torsus ovšem doufá, že zakrátko se mu povede expandovat i do USA.
Torsus Terrastorm bude k mání v několika konfiguracích, pročež si zákazníci mohou vybrat motor, převodovku či zaměření. Foto: Torsus
Zdroj: Torsus
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 8 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 4 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 6 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 7 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 8 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Onboard videa 04.25. 19:03 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda