Nejúspěšnější značkou koncernu Stellantis se potichu stala ta, která se dlouho jen propadala a zdá se být na odstřel

Je to paradox, který nastal v podstatě mimo pozornost kohokoli. Automobilka nepřišla s prakticky žádnou důležitou novinkou, jen díky pokračujícímu prodeji zastaralých modelů drží ceny dole. A to stačí na nejen na to, aby Fiat znovu porážel Škodu, ale byl i jedničkou Stellantisu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejúspěšnější značkou koncernu Stellantis se potichu stala ta, která se dlouho jen propadala a zdá se být na odstřel

25.2.2023 | Petr Prokopec

Nejúspěšnější značkou koncernu Stellantis se potichu stala ta, která se dlouho jen propadala a zdá se být na odstřel

/

Foto: Fiat

Je to paradox, který nastal v podstatě mimo pozornost kohokoli. Automobilka nepřišla s prakticky žádnou důležitou novinkou, jen díky pokračujícímu prodeji zastaralých modelů drží ceny dole. A to stačí na nejen na to, aby Fiat znovu porážel Škodu, ale byl i jedničkou Stellantisu.


Ještě před nějakými dvěma lety se zdálo, že Fiat je na odpis. Jakkoli tato značka svého času prodávala jen v Evropě dokonce více aut než Volkswagen, v roce 2020 její odbyt na starém kontinentu představoval pouze 475 tisíc registrací. Nebylo tedy žádným překvapením, že Italy se železnou pravidelností válcovala i Škoda. Nicméně u mladoboleslavské automobilky došlo k neskutečnému nárůstu sebevědomí. Fiat, který si zjevně byl vědom stáří své nabídky, stejným směrem nezamířil.

Jak tato situace dopadla, jsme naznačili před pár dny v souvislostmi s lednovými evropskými prodeji. V případě Škody totiž v nejlepší desítce nefiguruje jediný mladoboleslavský model, a to přesto, že zejména Octavia se v žebříčku donedávna objevovala pravidelně. Nyní se ale číslem deset stal Fiat Panda, tedy vůz s více než dvanáctiletým konstrukčním základem. Technika ale nově začíná být podružná, prioritou se pro zákazníky stala cena. A tu Italové drží stále u země.

Přesto je překvapením, že se Fiat se svou nabídkou stal v loňském roce úplně nejúspěšnější značkou koncernu Stellantis. Pod ten spadá hned dvanáct automobilek, mimo jiné také Peugeot. Zatímco ale globální registrace značky vystoupaly „pouze“ na 1 056 182 aut, italský výrobce má na kontě 1,2 milionu registrací. Za více než 80 procenty přitom stojí Evropa a Jižní Amerika. Fiat přitom dosáhl na dominantní postavení hlavně v Brazílii, kde má na kontě 21,9procentní tržní podíl a 430 tisíc prodaných aut.

Automobilka mimo to boduje v Turecku, a to zejména díky modelu Tipo, který se tam i vyrábí. V případě Evropy pak doslova opanovala segment malých vozů, ve kterém největší zájem generují již zmíněná Panda a Fiat 500. Také v tomto případě jde hlavně o starý, dnes už morálně dokonce 16letý hatchback. Zaujalo nicméně i jeho novější elektrické provedení, které se stalo nejlépe prodávaným bateriovým vozem v Itálii, druhým nejlépe prodávaným ve Francii a třetím nejlépe prodávaným v 10 dalších evropských zemích.

Šéf automobilky Olivier Francois pak dodal, že Fiat 500e má za loňský rok na kontě takřka 120 tisíc registrací, čímž se jednoznačně stal nejúspěšnějším elektromobilem celého koncernu. Ten totiž loni celkově prodal pouze 288 000 bateriových aut. Je nicméně nutné dodat, že třeba v Německu díky velkorysým dotacím elektrická pětistovka fakticky vyšla zákazníky na necelý půlmilion korun. Opravdu se tedy nelze divit tomu, že se zejména tam prodávala velmi dobře.

Fiat přitom již oznámil, že chystá velkou elektrickou expanzi. Ta nicméně přijde ve chvíli, kdy již vládní podpora pro zákazníky nebude existovat. Na podobný úspěch tedy nejspíše Italové mohou zapomenout. I když pokud v portfoliu nadále budou držet Pandu a spalovací 500, s nimiž budou spojené velmi nízké ceny, pak jim i nadále v případě koncernu Stellantis bude patřit trůn. Že to něco vypovídá o směřování Evropy, snad už ani nemusíme dodávat.


Nejúspěšnější značkou koncernu Stellantis se potichu stala ta, která se dlouho jen propadala a zdá se být na odstřel - 1 - Fiat Panda 2021 nove foto 01Nejúspěšnější značkou koncernu Stellantis se potichu stala ta, která se dlouho jen propadala a zdá se být na odstřel - 2 - Fiat Panda 2021 nove foto 02Nejúspěšnější značkou koncernu Stellantis se potichu stala ta, která se dlouho jen propadala a zdá se být na odstřel - 3 - Fiat Panda 2021 nove foto 03
Letitá Panda je jedním z nejúspěšnějších modelů Fiatu, který je pro změnu nejúspěšnější značkou koncernu Stellantis. Stačilo k tomu jediné, a sice nízká cena. Za hatchback s litrovým motorem naladěným na 70 koní totiž aktuálně musíte dát jen 339 900 Kč. Foto: Fiat

Zdroj: Stellantis

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.