Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší potíž elektromobilů paradoxně řeší novinka značky, která elektromobily odmítá
27.1.2020 | Petr Prokopec
Racionální přístup k elektrickým autům nemusí být nutně překážkou snah je posunout na vyšší úroveň. Pohledem toho, co ve spolupráci s MIT realizuje Lamborghini, se to zdá být spíše naopak.
V roce 2017 Lamborghini představilo koncept Terzo Millenio, který byl předobrazem sportovního vozu budoucnosti. Jako takový tedy nespoléhal na spalovací motor, místo toho se o jeho pohon starala elektrická energie. Italové na něm spolupracovali s Massachusettským technologickým institutem (MIT) a při stavbě se vyhnuli největšímu problému současných elektromobilů - bateriím.
Ty mají mizernou energetickou hustotu a vzhledem k velikosti a hmotnosti tedy uchovají omezené množství elektřiny. K tomu jsou drahé, není lehké dostat rychle energii do nich ani z nich a ke všemu nemají neomezenou životnost. To jsou samé neduhy, které se Italové rozhodli obejít použitím tzv. superkondenzátorů, které je mimo jiné možné extrémně rychlé dobíjet a stejně dobré jsou i v případě rychlosti uvolňování energie.
Jak ale nejspíše tušíte, daná technologie má, respektive dosud měla, jistý háček. Uchovat zvládla jen relativně malé množství energie, pročež v posledních letech figurovala hlavně v hledáčku výrobců hybridů. Lamborghini ale právě ve spolupráci s MIT přichází s průlomem, který může za dosud preferovanými bateriemi udělat velkou tečku. Je však třeba dodat, že před institutem i automobilkou leží ještě dlouhá cesta. Na druhou stranu, co ještě před dvěma lety byl jen sen, to se nyní stalo realitou.
Podstatou nové technologie je kovově-organická struktura (MOF neboli Metal-Organic Framework) připomínající mycí houbu s velkými póry. Ta v podstatě nahrazuje dosud využívané karbonem obalené elektrody. Výhodou přitom není pouze to, že hustota energie se v porovnání se stávajícími systémy zvedla o 100 procent, ale zároveň skutečnost, že nová technologie může zaujmout daleko větší plochu než dosud. Nahradit tedy může právě baterie.
Použití MOF není až tak úplnou novinkou, nicméně prozatím bylo považováno za nedostačující vodič. Tým vedený profesorem Mirceou Dincou však vyvinul zcela nový materiál, jenž tuto nevýhodu maže. Bližší podrobnosti v tomto případě nejsou známy, což koneckonců není překvapivé. Pokud kondenzátory zvládnou nahradit baterie, pak jde o stěžejní průlom.
Výsledek spolupráce Italů a MIT do značné míry skutečně otevírá cestu k tomu, aby se zásobníkem energie stala karoserie, respektive povrch pod ní. Lamborghini v kooperaci s MIT realizuje ještě jeden projekt. Ten má pod palcem profesor John Hart z oddělení mechanického inženýrství, kde pracují na nových formách baterií.
Pokud v tuto chvíli máte pocit, že jdou oba projekty proti sobě, je třeba se ponořit do detailů. Ty souvisí s novými materiály, jež umožňují zakomponovat výkonné baterie do samotné struktury vozu. Její součástí pak budou i kondenzátory založené na MOF. Auto tak může mít jak velký dojezd, tak schopnost rychlého dobíjení.
Lamborghini chce první prototyp auta budoucnosti dokončit již letos. Baterie profesora Harta jsou snadno tvarovatelné a zároveň nikterak nesnižují strukturální pevnost. Italsko-americká spolupráce tak dost možná povede k vůbec prvním elektromobilu, jenž by byl adekvátní náhradou vozu se spalovacím ústrojím. Pozoruhodné je, že za vším strojí značka, která sice přišla s oním konceptem Terzo Millenio, ale jinak dosud jakoukoliv elektrifikaci odmítala, neboť nepovažovala za možné postavit elektromobil schopný svými celkovými vlastnosti konkurovat současným konvenčním autům.

Nová metalicko-organická struktura vyvinutá Lamborghini a MIT...
...může koncept Terzo Millenio přetavit v produkční vůz. A zcela tak změnit nadcházející elektrickou éru
Zdroj: Lamborghini
Bleskovky
Záběry z pohledu řidiče ukazují, jak mu přes střechu přejelo auto jedoucí v protisměru. Bylo to jinak, než se zprvu zdálo
před 2 hodinamiŘidič za bílého dne ujel policii v centru New Yorku a sám si to natočil, něco takového jsme v životě neviděli
před 5 hodinamiVrcholný elektrický Mercedes totálně propadl v losím testu. Je zásadně horší než třída A, která se kdysi převrátila
včera
Nejnovější články
Další rána pro vnucování elektromobilů v Británii, po zrušení zákazu spalovacích aut skokově zdraží
před hodinouZáběry z pohledu řidiče ukazují, jak mu přes střechu přejelo auto jedoucí v protisměru. Bylo to jinak, než se zprvu zdálo
před 2 hodinamiNovinka BMW připomíná film Minority Report. Auta budou předvídat to, co se ještě nestalo, půjde toho zneužít
před 4 hodinamiŘidič za bílého dne ujel policii v centru New Yorku a sám si to natočil, něco takového jsme v životě neviděli
před 5 hodinamiCla na dovoz čínských aut do Evropy nebudou, německý ministr se postavil ostře proti
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 09.27. 09:46 - řidičBOB
- Land Cruiser vs Outback 09.27. 09:00 - Danzig
- berlingo rifter proace city combo 09.27. 01:07 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.26. 23:07 - M.Z.
- Dotaz: číštění ulic a zákaz zastavení. 09.26. 17:57 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 09.26. 12:33 - M.Z.
- Audi A8 (H4) 2013 3.0 tdi - držák "uchycení" blatníka 09.26. 10:07 - spooon
- Policejní kontroly a měření 09.25. 16:20 - řidičBOB