Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší potíž elektromobilů paradoxně řeší novinka značky, která elektromobily odmítá
27.1.2020 | Petr Prokopec
Racionální přístup k elektrickým autům nemusí být nutně překážkou snah je posunout na vyšší úroveň. Pohledem toho, co ve spolupráci s MIT realizuje Lamborghini, se to zdá být spíše naopak.
V roce 2017 Lamborghini představilo koncept Terzo Millenio, který byl předobrazem sportovního vozu budoucnosti. Jako takový tedy nespoléhal na spalovací motor, místo toho se o jeho pohon starala elektrická energie. Italové na něm spolupracovali s Massachusettským technologickým institutem (MIT) a při stavbě se vyhnuli největšímu problému současných elektromobilů - bateriím.
Ty mají mizernou energetickou hustotu a vzhledem k velikosti a hmotnosti tedy uchovají omezené množství elektřiny. K tomu jsou drahé, není lehké dostat rychle energii do nich ani z nich a ke všemu nemají neomezenou životnost. To jsou samé neduhy, které se Italové rozhodli obejít použitím tzv. superkondenzátorů, které je mimo jiné možné extrémně rychlé dobíjet a stejně dobré jsou i v případě rychlosti uvolňování energie.
Jak ale nejspíše tušíte, daná technologie má, respektive dosud měla, jistý háček. Uchovat zvládla jen relativně malé množství energie, pročež v posledních letech figurovala hlavně v hledáčku výrobců hybridů. Lamborghini ale právě ve spolupráci s MIT přichází s průlomem, který může za dosud preferovanými bateriemi udělat velkou tečku. Je však třeba dodat, že před institutem i automobilkou leží ještě dlouhá cesta. Na druhou stranu, co ještě před dvěma lety byl jen sen, to se nyní stalo realitou.
Podstatou nové technologie je kovově-organická struktura (MOF neboli Metal-Organic Framework) připomínající mycí houbu s velkými póry. Ta v podstatě nahrazuje dosud využívané karbonem obalené elektrody. Výhodou přitom není pouze to, že hustota energie se v porovnání se stávajícími systémy zvedla o 100 procent, ale zároveň skutečnost, že nová technologie může zaujmout daleko větší plochu než dosud. Nahradit tedy může právě baterie.
Použití MOF není až tak úplnou novinkou, nicméně prozatím bylo považováno za nedostačující vodič. Tým vedený profesorem Mirceou Dincou však vyvinul zcela nový materiál, jenž tuto nevýhodu maže. Bližší podrobnosti v tomto případě nejsou známy, což koneckonců není překvapivé. Pokud kondenzátory zvládnou nahradit baterie, pak jde o stěžejní průlom.
Výsledek spolupráce Italů a MIT do značné míry skutečně otevírá cestu k tomu, aby se zásobníkem energie stala karoserie, respektive povrch pod ní. Lamborghini v kooperaci s MIT realizuje ještě jeden projekt. Ten má pod palcem profesor John Hart z oddělení mechanického inženýrství, kde pracují na nových formách baterií.
Pokud v tuto chvíli máte pocit, že jdou oba projekty proti sobě, je třeba se ponořit do detailů. Ty souvisí s novými materiály, jež umožňují zakomponovat výkonné baterie do samotné struktury vozu. Její součástí pak budou i kondenzátory založené na MOF. Auto tak může mít jak velký dojezd, tak schopnost rychlého dobíjení.
Lamborghini chce první prototyp auta budoucnosti dokončit již letos. Baterie profesora Harta jsou snadno tvarovatelné a zároveň nikterak nesnižují strukturální pevnost. Italsko-americká spolupráce tak dost možná povede k vůbec prvním elektromobilu, jenž by byl adekvátní náhradou vozu se spalovacím ústrojím. Pozoruhodné je, že za vším strojí značka, která sice přišla s oním konceptem Terzo Millenio, ale jinak dosud jakoukoliv elektrifikaci odmítala, neboť nepovažovala za možné postavit elektromobil schopný svými celkovými vlastnosti konkurovat současným konvenčním autům.

Nová metalicko-organická struktura vyvinutá Lamborghini a MIT...
...může koncept Terzo Millenio přetavit v produkční vůz. A zcela tak změnit nadcházející elektrickou éru
Zdroj: Lamborghini
Bleskovky
Konec jedné éry: Za posledním lidovým autem s 492koňovým V8 se zavřela voda, i když zájem o něj byl do poslední chvíle enormní
dnesPolicista nezvládl pronásledování ujíždějícího auta a havaroval, jeho řidič měl víc štěstí než rozumu
včeraDoba je zlá, když si policisté v označených autech pletou kolegy v těch neoznačených se zločinci a bourají do nich
9.12.2023
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
V Rusku se začínají prodávat auta tradiční italské značky, toto chce parazitovat na slávě VW Golf
10.11.2023K mání je Škoda Rapid 130 ve stavu nového auta, na úchvatný stroj času ani milion nestačí
11.11.2023Američané stáhli ze silnic všech 950 robotických taxíků, dokud je nenaučí nejezdit po lidech a nebourat do dětí
11.11.2023I prodeje elektrických Polestarů upadají, značka jen za poslední měsíc už dvakrát snížila odhad letošního odbytu
11.11.2023Bizarně vypadající nové Hyundai Santa Fe míří do prodeje v ČR, po konci nejžádanějších motorů to ale bude mít těžké
11.11.2023
Živá témata na fóru
- Poradte auto 6 valec komfortne do 10k € najlepsie benzin 4x4 ale nemusi byt 12.11. 18:26 - rado11
- Benzina paliva 12.11. 18:18 - PepaSFI
- Lampárna (stěžovatelna) 12.11. 18:02 - řidičBOB
- BMW Divize 12.11. 15:10 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.11. 10:00 - Truck Daškam
- Tiguan 2009 vs Duster 2010-13 12.11. 08:47 - Ditar7Nadir
- Onboard videa 12.10. 19:38 - brnenska.odchytova
- Samosvorné diferenciály pro BMW 12.10. 17:04 - pavproch