Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další bestseller Fordu skončí bez nástupce, z prodejního hitu se během pár let stal neuvěřitelný propadák
25.10.2022 | Petr Miler
Američané předvádí v posledních letech v Evropě velmi smutné představení. A zjevně se ani nechtějí pokusit na tom něco změnit. Jejich někdejší bestseller přišel za pár roků o více jak 80 procent zákazníků a po 46 letech to prý má definitivně spočítané.
Modrý ovál byl po dekády jednou z hvězd evropských automobilových prodejů a v 90. letech mohl směle konkurovat těm nejlepším z nejlepších. Jeho podíl na trhu dosáhl téměř 12 procent a jména modelů jako Focus nebo Mondeo bylo možné směle skloňovat ve stejné větě se stálicemi typu Golf a Passat. Tyto sněhy ale roztály už hodně dávno. Od konce 90. let je Ford na sestupné tendenci a od roku 2009 jeho podíl na evropském trhu jen a pouze klesá.
To nejhorší ale přišlo v několika posledních letech, kdy Ford padl až nebezpečně blízko dnu. Loni dosáhl tržního podílu pouze 4,84 procenta, o dost méně než polovinu někdejších hodnot. Američany tak předstihla dokonce i Škoda (5,10 %), přestože i ta má dost problémů sama se sebou. Potíže s odbytem má více modelů modrého oválu, největším průšvihářem jeho evropské nabídky se ale stala Fiesta a zejména pak její nevalně přijatá poslední generace.
Automobilka sice od doby jejího vstupu na trhu udělala leccos proto, aby po ní lidé znovu zatoužili, loni ji dokonce faceliftovala, propadá se ale i nadále, propadá se jen a jen víc a víc. Z dlouhodobého hlediska Fiesta ztratila do loňska neuvěřitelných 74 procent zákazníků za pouhých 7 let, když si ještě v roce 2015 našla v Evropě přes 313 tisíc kupců, zatímco loni jen 81 tisíc. To je také skoro o polovinu procent méně než v roce 2020 a její těžkosti pokračují i v letošním roce, kdy zákazníky ztrácí dál.
Za prvních osm měsíců letošního roku tak Ford prodal na celém evropském kontinentu pouhých 38 911 Fiest. To je neskutečné nízké číslo, jde ale jen o vyvrcholení léta trvajících problémů. Prodeje Fiesty padají od roku 2009, kdy si zažila svůj vrchol, poslední roky jsou pak už jen pozvolným pádem do propasti. Ford ještě v roce 2018 prodával v Evropě za jediný měsíc víc Fiest než letos za celý půlrok. Během čtyř let tak ztratil více jak 80 kupců, to je fascinující, v Evropě u kdysi tak oblíbeného modelu unikátní sešup.
Výrazně navíc klesl zájem o některé verze, a tak Ford dnes nabízí jen torzo toho, co bylo kdysi pro Fiestu k dispozici. K mání jsou v podstatě jen dva motory - 1,1 bez turba, 1,0 s turbem a jeho mild-hybridní verze. To je skutečně paleta k pohledání, která odbytu stěží kamkoli pomůže. A letošního krok Fordu byl pro vůz jen další ránou.
Automobilka v létě vyřadila z nabídky třídvéřové provedení, a vůz je tak nadále k dispozici v jediné verzi - té pětidvéřové. Ford jistě není sebevrah, činí tak kvůli omezenému zájmu, jistě ale není nulový. Takto automobilka odebírá z mozaiky nabídky jednu část za druhou - je sice možné, že 10 % zákazníků kupujících to či ono není pro firmu dostatečně vysoký počet, aby to dále nabízel. Ale když uberete 10 procent portfolia, pak 10 procent portfolia, pak 10 procent portfolia... Moc toho v prodeji nezbude.
S podobným přístupem bude odbyt dříve nebo později nulový, na tuto chvíli ale Ford čekat nebude. Podle informací deníku The Sun už automobilka rozhodla, že čerstvě 46letou legendu a po dekády páteř svých evropských prodejů v roce 2023 pošlou do důchodu bez jakéhokoli nástupce. Éra poslední generace tak skončí po pouhých pěti letech ve smutné křeči.
Ford se k věci zatím nevyjádřil, jistě se ale bude vymlouvat na změnu v zákaznických preferencích. To je jistě také část pravdy, vinu ze svých beder ale zcela nesejme. A koncem Fiesty se do lepší pozice jistě nedostane, ostatně jeho „konečné řešení” už známe. Až přijde, možná bude i na současné prodeje Fiest vzpomínat se slzou v oku...
Fordu se s poslední generací Fiesty nedaří, i po několika strmých meziročních poklesech dále padá. S koncem třídvéřové verze (na fotkách) přišel další pád, a tak má příští rok přijít úplný konec. Smutný konec dnes už jen smutného příběhu. Foto: Ford
Zdroje: The Sun, JATO Dynamics
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 6 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 7 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 9 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 10 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis