Němci jdou proti proudu, i za 6 let chtějí nabízet motor, s nímž to jiní dávno vzdali

Ani po léta největší zastánci objemu a atmosférického plnění neodolali lákání downsizingu a třeba takové BMW už dnes nenabízí jediný motor bez turba. Porsche se k němu nepřidá, ještě dlouho.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci jdou proti proudu, i za 6 let chtějí nabízet motor, s nímž to jiní dávno vzdali

7.2.2020 | Petr Prokopec

Němci jdou proti proudu, i za 6 let chtějí nabízet motor, s nímž to jiní dávno vzdali

/

Ani po léta největší zastánci objemu a atmosférického plnění neodolali lákání downsizingu a třeba takové BMW už dnes nenabízí jediný motor bez turba. Porsche se k němu nepřidá, ještě dlouho.

V posledních letech neuplynul pomalu ani týden, aby některá automobilka neoznámila, že snižuje objem svých motorů a atmosférické plnění nahrazuje turbodmychadlem. Důvodem byla snaha o snížení papírové spotřeby resp. emisí CO2, které se nevyhnuly ani prémiové či sportovní značky. Porsche tak kupříkladu přišlo s novým přeplňovaným dvoulitrem, který se nastěhoval pod kapotu modelů Boxster a Spyder. Šlo sice jen o základní verze, ovšem i ty výkonnější nakonec musely počítat se čtyřválcem, jen o něco objemnějším.

Před pár dny jsme se ovšem dočkali slušného překvapení, neboť Porsche představilo nové verze Boxster a Cayman GTS. Pod jejich kapotu se nenastěhoval pouze objemnější motor, ale hlavně atmosférická jednotka - čtyřlitrový šestiválec. Tedy agregát, který měl v minulosti na starosti třeba pohon variant Spyder a GT4. V jejich případě se ovšem nedaly očekávat velké prodeje a tedy značné navýšení emisí, novinky však již mají větší potenciál. Zuffenhausen to ovšem netrápí, peníze za pokuty Bruselu si může dovolit promítnout do ceny. A jiné legální limity neexistují.

Důvody, proč tomu tak je, osvětlil Dr. Frank Walliser, který má u Porsche na starosti modelové řady 911 a 718. Dle něj motor 9A2 Evo, jak zní interní kód čtyřlitrového šestiválce, nemá problém nejen s emisními normami EU6DG-Temp, ale rovněž s těmi budoucími. To ovšem znamená, že automobilka by jej ve svém portfoliu může držet až do roku 2026.

Další budoucnost motoru Walliser nezmiňuje, což ve výsledku ani nemůže. Prozatím totiž není přesně jasné, jak se evropská emisní legislativa bude vyvíjet, neboť norma Euro 7 hned tak nepřijde a nejsou známy ani její parametry. Ještě před ní nás totiž čeká několik „šestek“, přičemž souběžně s nimi se budou měnit požadavky na testování. Zatím nejdále zachází Euro 6d-ISC-FCM, které je také nazýváno AP. Její konec je spojen právě s rokem 2023, nicméně i poté se čeká jisté intermezzo.

„AP přijde a bude splněna... AP je koncem éry Eura 6d-TEMP, přičemž by měla trvat přinejmenším do roku 2023. Poté ovšem doufáme, že nastane zhruba tříletá doba ticha, kdy se dočkáme malého zlepšení, než dorazí velké změny v roce 2026 s normou Euro 7,“ potvrdil výše zmíněné Walliser. Zároveň dodal, že atmosférický čtyřválec je v současné době unikátním prodejním artiklem, který značce dává výhodu před konkurencí, s čímž lze jen souhlasit.

Nicméně jakkoliv chce Porsche zůstat věrné atmosférickým motorům ještě šest let, značka nevylučuje stále větší aktivity na poli elektrickém. Dle Wallisera se přitom alternativního pohonu mohou dočkat i malé kupé a roadster, vše ale závisí na mnoha faktorech od ceny až třeba po připravenost trhu. Kromě toho je třeba zajistit, aby se i elektrický Boxster a Cayman chovaly jako jakékoliv jiné Porsche. To by ale nakonec nemusel být problém.

Důkazem je elektrický Taycan, který je pozitivně přijímán celým světem. A to přesto, že mu americká organizace EPA přisoudila nejhorší efektivitu ze všech elektromobilů na trhu. Pro odbornou i laickou veřejnost je ale mnohem podstatnější to, že vůz se chová přesně tak, jak od pravověrného Porsche čekáte.

Záběr Porsche se tedy v příštích letech zřejmě podstatně rozšíří, to ale nejspíše nikomu vadit nebude. Pokud totiž budou vedle hybridů a elektromobilů ze Zuffenhausenu k mání i vozy osazené atmosférickým motorem s pořádným objemem, každý si bude moci vybrat. Škoda, že drakonické snahy EU nedávají takový manévrovací prostor mainstreamovým výrobcům, ti si zdražení aut o statisíce kvůli pokutám za nadlimitní emise CO2 nemohou dovolit.


Němci jdou proti proudu, i za 6 let chtějí nabízet motor, s nímž to jiní dávno vzdali - 1 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 01Němci jdou proti proudu, i za 6 let chtějí nabízet motor, s nímž to jiní dávno vzdali - 2 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 02Němci jdou proti proudu, i za 6 let chtějí nabízet motor, s nímž to jiní dávno vzdali - 3 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 03Němci jdou proti proudu, i za 6 let chtějí nabízet motor, s nímž to jiní dávno vzdali - 4 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 04Němci jdou proti proudu, i za 6 let chtějí nabízet motor, s nímž to jiní dávno vzdali - 5 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 05Němci jdou proti proudu, i za 6 let chtějí nabízet motor, s nímž to jiní dávno vzdali - 6 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 06Němci jdou proti proudu, i za 6 let chtějí nabízet motor, s nímž to jiní dávno vzdali - 7 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 07Němci jdou proti proudu, i za 6 let chtějí nabízet motor, s nímž to jiní dávno vzdali - 8 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 08Němci jdou proti proudu, i za 6 let chtějí nabízet motor, s nímž to jiní dávno vzdali - 9 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 09Němci jdou proti proudu, i za 6 let chtějí nabízet motor, s nímž to jiní dávno vzdali - 10 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 10Němci jdou proti proudu, i za 6 let chtějí nabízet motor, s nímž to jiní dávno vzdali - 11 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 11Němci jdou proti proudu, i za 6 let chtějí nabízet motor, s nímž to jiní dávno vzdali - 12 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 12Němci jdou proti proudu, i za 6 let chtějí nabízet motor, s nímž to jiní dávno vzdali - 13 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 13Němci jdou proti proudu, i za 6 let chtějí nabízet motor, s nímž to jiní dávno vzdali - 14 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 14Němci jdou proti proudu, i za 6 let chtějí nabízet motor, s nímž to jiní dávno vzdali - 15 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 15Němci jdou proti proudu, i za 6 let chtějí nabízet motor, s nímž to jiní dávno vzdali - 16 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 16Němci jdou proti proudu, i za 6 let chtějí nabízet motor, s nímž to jiní dávno vzdali - 17 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 17
Porsche Cayman a Boxster GTS nejsou zdaleka posledními vozy ze Zuffenhausenu, u kterých se počítá s atmosférickým čtyřlitrovým šestiválcem

Zdroj: Car Throttle

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše