Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci postavili Škodu Octavia Combi proti neobvyklým soupeřům, našli jedinou vadu
2.2.2021 | Petr Prokopec
Nejsou to auta, která vám jako první přijdou na mysl, když si představíte soupeře Škody Octavia Combi, o to zajímavější ale srovnání s nimi je. Jak si tedy česká modla vede proti Fordu a Renaultu?
I když zákazníci v posledních letech stále více inklinují k SUV, v Evropě mají na rozdíl třeba od USA stále spoustu kupců i kombíky. Pokud ostatně nepotřebujete zvýšený podvozek a netoužíte po tom, aby váš vůz vyčníval nad ostatními, jen máloco vám nabídne takovou praktičnost a flexibilitu jako kombi. Univerzální auta dokáží pobrat celou rodinu a k tomu klidně i více než jen víkendový nákup, což zejména v zemích, kde si většina lidí může dovolit jen jedno auto, na zákazníky funguje.
Proto jsou v Evropě nabízeny kombíky ve většině obvyklých tříd s výjimkou nejmenších a největších aut. Nejpočetnější zastoupení mají v kompaktními segmentu, kde byste jich jistě i vy vyjmenovali řadu. Možná by vás ale vedle Škoda Octavia Combi nenapadly ty, které do srovnání vybral německý Auto Bild. Ten proti české modle poslal Ford Focus Kombi a Renault Megane Grandtour a zkusil najít toho nejlepšího z nejlepších.
Rozhodování Němci neměli vůbec jednoduché, neboť každá automobilka se rozhodla ke společnému cíli kráčet tak trochu jinou cestou. To se neprojevilo pouze v zavazadelníku, který je pro kombíky nejdůležitější, ale také v motorovém prostoru. Octavia tak dostala do vínku přeplňovanou jedna-pětku produkující 150 koní, zatímco v případě Fordu lze mluvit o litrovém tříválci s podporou mild-hybridní techniky a 155 koních. Francouzi pro změnu kontrují s nepříliš obvyklým 1,3litrovým objemem, s nímž navíc spárovali nejnižší výkon, a sice pouze 140 koní. Jakkoliv je tak sice pohonná jednotka kultivovaná, po stránce dynamické nehraje první housle. Mimo to pak Němci poukazují na její horší utlumení, které narušuje klid v kabině.
Renault nejslabší motor navíc páruje s nejmenším zavazadelníkem, Mégane nabízí pouze 521 litrů ve standardu a 1 504 po sklopení zadních sedadel. Vlastně tak ve výsledku není překvapivé, že Francouz skončil s 515 body z osmi set možných na posledním místě. Zvláště když má na kontě také méně komfortní a více stísněná zadní sedadla. K dobru mu ovšem můžeme přičíst řadu velmi dobrých nápadů, mezi něž patří třeba možnost sklopení předního sedadla spolujezdce vpřed.
Přesunout se můžeme k Fordu, který s 540 body skončil na druhém místě. Focus zavazadelníkem o objemu 635 až 1 653 litrů takřka dorovnává Škodu, navíc přihazuje polohovatelnou dvojitou podlahu a tunel na lyže. Mimo to oceníte ochranné kryty hran, které se po otevření dveří vysunují automaticky. Překvapivě použitelný je motor, který se navzdory objemu a počtu válců působí agilně, jistě i kvůli elektromotoru přihazujícím dalších 50 Nm.
Důvodem je ale ještě něco jiného - šestistupňový manuál je v případě prvních třech stupňů zpřevodován dost do krátka, což agilitě prospívá, znamená to ale také vyšší spotřebu. Samotný motor pak pod třemi tisíci otáček působí spíše letargicky, což jednoduše znamená, že agregát budete vytáčet i při klidné jízdě. A to pro šetřílky znovu dobrá zpráva není.
Tím se dostáváme k vítězi, jímž je Octavia. Němci vozu udělili 565 bodů, a je tedy vcelku jasný vítěz. Vyzdvihují hlavně zavazadelník, který pobere 640 až 1 700 litrů. Kromě toho je uchvátil také mnohem komfortnější vstup do vozu, přední sedadla osazená kapsami na mobilní telefon, dvě dobíjecí zásuvky vzadu či dokonce sluneční clony bočních oken, které jsou součástí testované výbavy First Edition. A také dvojitá podlaha, do níž lze uschovat roletu zavazadelníku.
Škoda je chválena rovněž za podvozek, který z celé trojice žehlí nerovnosti nejlépe. Oslnit pak dokáže i vnitřním zpracováním, kdy sice stejně jako třeba VW Golf užívá na mnoha místech tvrdší plasty, ovšem ty prezentuje pomalu jako umělecké dílo. Jejich nižší kvalita tak alespoň na pohled nevadí, naopak podle Němců o jeden z důvodů, kvůli nimž český zástupce poráží německého sourozence. Ten za ním navíc zaostává i v oblasti celkové ergonomie.
Octavia vítězí i v případě dynamiky, neboť se rozjede až na 224 km/h. A i když čas udávaný ke zrychlení na stovku v praxi zdaleka nezvládá (9,3 vs. 8,3 s), pořád je lepší než soupeři. Nejpomalejší z celé trojice je Renault, který s maximální rychlostí končí na 205 km/h. A ani Ford s 209 km/h se zdaleka nechytá.
Němci tak na Octavii našli jedinou podstatnou chybu - cenu. Ač totiž Škoda bývala mezi soupeři nejlevnější, teď je možná nejlepší, za svůj náskok si ale nechává řádně zaplatit. V Německu je Octavia Combi 1,5 TSI k mání za prakticky tytéž peníze jako hybridní Focus, což je obvykle o dost dražší auto. A Mégane s konvenčním motorem je o nějakých 75 tisíc korun levnější. A to je dost peněz na to, aby stálo za zvážení, zda si nevystačíte s ním.
Nová Škoda Octavia Combi získala v německém testu kombíků vcelku jednoznačné prvenství, je ale drahá. Foto: Škoda Auto
Druhé místo připadlo hybridnímu Fordu Focus Kombi, který přes komplikovanou techniku nestojí víc. Foto: Ford
Renault Mégane Grandtour skončil třetí, na druhou stranu je ale jasně nejlevnější. Foto: Renault
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 2 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva