Němci s diesely nekončí, při životě je drží za cenu snížení výkonu a vypínání za jízdy

Na růžích ustláno v posledních letech nemají, posílat je do důchodu by ale bylo předčasné. Hlavně prémiové německé značky z dieselů dál žijí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci s diesely nekončí, při životě je drží za cenu snížení výkonu a vypínání za jízdy

13.11.2020 | Petr Prokopec

Němci s diesely nekončí, při životě je drží za cenu snížení výkonu a vypínání za jízdy

/

Foto: Audi

Na růžích ustláno v posledních letech nemají, posílat je do důchodu by ale bylo předčasné. Hlavně prémiové německé značky z dieselů dál žijí.

Z posledních novinek se může zdát, že dieselům v Evropě definitivně odzvonilo. Možná tomu tak jednou skutečně bude, momentálně ale stále ovládají 30 procent evropského trhu a v některých segmentech jsou dominantním typem pohonu. A jelikož se díky své efektivitě podílí i na snížení emisí CO2, někteří výrobci s nimi hned tak neskončí, zvláště ti ve vyšších segmentech trhu.

Přivítat tak můžeme faceliftované Audi SQ5 TDI, které je tou nejvýkonnější verzí německého SUV, jaké lze na starém kontinentu pořídit. Automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku nicméně musela nemalou měrou sáhnout na agregát, aby něco takového bylo nadále možné. I díky tomu zde vůči dosavadní variantě máme menší výkonový sešup, neboť třílitrový šestiválec produkuje pouze 341 koní namísto předchozích 347. Točivý moment 700 Nm však zůstal zachován a navíc je k mání již od 1 750 otáček, nikoliv od předchozích 2 500.

Jízdní dynamika se tak ve výsledku neměnila, pročež lze nadále počítat se zrychlením na stovku za 5,1 sekundy a maximálkou omezenou na 250 km/h. Průměrná spotřeba pak činí rovných 7 litrů na sto kilometrů, což oproti předchozím 6,8 litrům může působit jako nepovedená aktualizace. Je však třeba dodat, že nová hodnota je již vypočítána dle cyklu WLTP, zatímco ta původní vychází z nereálné metodiky NEDC. A pokud si uvědomíme, že rozdíl mezi měřeními se pohybuje v řádu 10 až 30 procent, zjevně tu máme razantní zlepšení.

Audi těchto výsledků dosáhlo nejen úpravami mild-hybridního 48voltového systému, který dokáže přihodit až 8 kW výkonu a umožňuje vozu „plachtit“ po dobu 40 sekund při vypnutém dieselu. Zlepšena byla také odezva elektrického kompresoru, který se zvládne roztočit na 65 tisíc otáček za 0,3 sekundy. Zároveň zasahuje častěji a v širším pásmu otáček, což eliminuje prodlevu klasických turbodmychadel a vylepšuje odezvu pohonné jednotky.

Samotný turbodiesel se navíc dočkal nových pístů, které jsou z kované oceli místo předchozího hliníku, což snižuje tepelné ztráty. Dorazily také nové senzory vstřikovačů, odlehčený kompresor turbodmychadel, lépe izolované svody výfuku a v neposlední řadě i přepracovaný mezichladič zasazený mezi obě řady válců. V souladu s tím pak byl přenastaven software osmistupňové automatické převodovky a úprav doznalo i standardní quattro.

Ve zbytku již není mnoho o čem mluvit. Faceliftované SQ5 totiž v rámci venkovních změn čerpá ze stejných novinek, jakých se dočkala i standardní Q5. Máme tu tedy nová světla a vylepšená multimédia, s nimiž je spárována 10,1palcová obrazovka. 12,3palcový digitální přístrojový štít již zůstal zachován, stejně jako je možné počítat se sportovními sedadly čalouněnými částečně kůží. Mimo to nechybí kontrastní švy či podsvícené prahy.

V případě exteriéru můžeme zmínit standardní 20palcová kola, která lze nahradit příplatkovými jednadvacítkami. Podvozek snížený vůči základnímu SUV o 30 milimetrů je pak znovu součástí standardní výbavy, připlatit si nicméně lze za vzduchové měchy a sportovní diferenciál. Do prodeje přitom inovované Audi SQ5 TDI zamíří zkraje příštího roku za cenu startující na 68 137 Eur (cca 1,8 milionu yKč).


Němci s diesely nekončí, při životě je drží za cenu snížení výkonu a vypínání za jízdy - 1 - Audi SQ5 TDI 2020 facelift prvni sada 01Němci s diesely nekončí, při životě je drží za cenu snížení výkonu a vypínání za jízdy - 2 - Audi SQ5 TDI 2020 facelift prvni sada 02Němci s diesely nekončí, při životě je drží za cenu snížení výkonu a vypínání za jízdy - 3 - Audi SQ5 TDI 2020 facelift prvni sada 03Němci s diesely nekončí, při životě je drží za cenu snížení výkonu a vypínání za jízdy - 4 - Audi SQ5 TDI 2020 facelift prvni sada 04Němci s diesely nekončí, při životě je drží za cenu snížení výkonu a vypínání za jízdy - 5 - Audi SQ5 TDI 2020 facelift prvni sada 05Němci s diesely nekončí, při životě je drží za cenu snížení výkonu a vypínání za jízdy - 6 - Audi SQ5 TDI 2020 facelift prvni sada 06Němci s diesely nekončí, při životě je drží za cenu snížení výkonu a vypínání za jízdy - 7 - Audi SQ5 TDI 2020 facelift prvni sada 07Němci s diesely nekončí, při životě je drží za cenu snížení výkonu a vypínání za jízdy - 8 - Audi SQ5 TDI 2020 facelift prvni sada 08Němci s diesely nekončí, při životě je drží za cenu snížení výkonu a vypínání za jízdy - 9 - Audi SQ5 TDI 2020 facelift prvni sada 09Němci s diesely nekončí, při životě je drží za cenu snížení výkonu a vypínání za jízdy - 10 - Audi SQ5 TDI 2020 facelift prvni sada 10Němci s diesely nekončí, při životě je drží za cenu snížení výkonu a vypínání za jízdy - 11 - Audi SQ5 TDI 2020 facelift prvni sada 11Němci s diesely nekončí, při životě je drží za cenu snížení výkonu a vypínání za jízdy - 12 - Audi SQ5 TDI 2020 facelift prvni sada 12Němci s diesely nekončí, při životě je drží za cenu snížení výkonu a vypínání za jízdy - 13 - Audi SQ5 TDI 2020 facelift prvni sada 13Němci s diesely nekončí, při životě je drží za cenu snížení výkonu a vypínání za jízdy - 14 - Audi SQ5 TDI 2020 facelift prvni sada 14Němci s diesely nekončí, při životě je drží za cenu snížení výkonu a vypínání za jízdy - 15 - Audi SQ5 TDI 2020 facelift prvni sada 15Němci s diesely nekončí, při životě je drží za cenu snížení výkonu a vypínání za jízdy - 16 - Audi SQ5 TDI 2020 facelift prvni sada 16Němci s diesely nekončí, při životě je drží za cenu snížení výkonu a vypínání za jízdy - 17 - Audi SQ5 TDI 2020 facelift prvni sada 17
Audi SQ5 TDI se dočkalo faceliftu, který byl zaměřen hlavně na dieselovou mild-hybridní jednotku. Ta žije dál, třebaže s nižším maximálním výkonem a vypínáním i za jízdy. Foto: Audi

Zdroj: Audi

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše