Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci se zbavili všech svých továren na Ukrajině na kabelové svazky, i to je bolestivý dopad války
30.5.2022 | Petr Prokopec
V případě ekonomických dopadů stávajícího konfliktu se dosud hovořilo hlavně o Rusku a západních zemích, problém je to ale v prvé řadě pro Ukrajinu. Však kdo by chtěl cokoli dělat ve válčící či potenciálně nestabilní zemi? Málokdo a krok německého gigantu to jen potvrzuje.
Již párkrát jsme naznačili, že konflikt na Ukrajině změní rovnováhu sil v automobilovém světě. Zejména evropské značky v reakci na nastalou situaci rozhodly ruský trh opouští či alespoň pozastavili své aktivity v zemi. Toho jen využívají čínští výrobci, kteří Rusko brali jako vstupní bránu do Evropy již před prvním výstřelem. Nově se nicméně rozhodli kout železo v ještě větší míře než dosud. A když si uvědomíme, že za málo nabízí opravdu hodně, pak se nelze divit, že rychle získávají tržní podíl, o kterým by za jiných okolnosti museli bojovat roky.
Nejde nicméně jen o prodeje aut, situace na Ukrajině ovlivnila i výrobu. Své o tom ví zejména koncern VW, který byl zasažen asi nejvíce. Jím používané kabelové svazky měly totiž ve značné míře původ v továrnách stojících právě na území Ukrajiny. Po vypuknutí konfliktu ale většina fabrik svou produkci omezila, pokud ji po nějakou dobu nezastavila zcela. Také proto třeba na novou Škodu Octavia můžete čekat déle než rok. A je otázkou, kdy se to změní.
Nejnovější informace jsou z dlouhodobé perspektivy dobrou zprávou pro automobilky, z jakékoli perspektivy jsou ale špatnou zprávou pro Ukrajinu. Německé společnosti Leoni, která kabelovými svazky zásobuje nejen koncern VW Group, ale také BMW či Mercedes-Benz, totiž došla trpělivost a na Ukrajině dále podnikat nehodlá. Všech svých tamních továren se tak rozhodla zbavit a nakonec je prodala thajské firmě Stark Corporation. Ta patrně doufá v to, že situace se výhledově zlepší a jistě levně (přesné podmínky kontraktu nebyly zveřejněny) koupená aktiva využije lépe. Dopadnout to ale může jakkoli.
Celý obchod by měl být definitivně uzavřen až v průběhu roku, neboť podléhá schválení regulačních úřadů, problémy se ale neočekávají. Vedení německé firmy dalo prodeji zelenou, neboť ukrajinská aktiva pro ni momentálně představovaly spíše mlýnský kámen na krku. Firma totiž ve svých tamních továrnách po zahájení invaze zastavila výrobu, a přestože ji posléze obnovila, dřívější kapacity již nedosáhla. Za první letošní kvartál se tedy její celkové tržby propadly o 6,9 procenta. Ve druhém čtvrtletí se pak očekává ještě výraznější pád. Společnost přitom jen za loňský rok dosáhla obratu zhruba 1,3 miliardy Eur (cca 32,11 mld. Kč), což znamená, že půlroční výkyv do červených čísel výrazně zhoršil její finanční toky.
Kvůli tomu začaly mít potíže i její další pobočky, Leoni totiž kromě Ukrajiny operuje také v Maroku, Tunisku, Srbsku či Rumunsku. V posledních dvou zmíněných zemích nicméně produkce byla konfliktem také zasažena, a to zvýšením cen za energie. Na Němce tedy konflikt dopadl opravdu citelně a nechtěli riskovat další eskalaci problémů. Však na Ukrajině se pořád může stát cokoli.
Stark Corporation se také zabývá výrobou kabeláže do aut a jak jsme již zmínili, na Ukrajině jistě chce dále dělat totéž. Jestli se to ale podaří, je otázkou, je to v tuto chvíli rizikové aktivum. Výsledkem tedy může být také to, že se v ukrajinských továrnách nebude vyrábět nic, což by pro zemi jistě nebyla dobrá zpráva. Automobilky ale mohou mít stejně jako firma Leoni radost z toho, že produkce kabelových svazků bude soustředěna do klidnějších části světa, pro výrobce aut by to mělo zajistit stabilnější dodávky v budoucnu. Bezprostředně pro výrobce ale krok Leoni nic podstatného neznamená, výroba svazků se jako mávnutím kouzelného proutku nezvýší.
Německá společnost Leoni se rozhodla prodat všechny své továrny na kabelové svazky na Ukrajině. Země tak ztrácí významného investora, automobilky ale mohou do budoucna vyhlížet stabilnější dodávky dnes též chybějících komponentů. Foto: Leoni, tiskové materiály
Zdroj: Leoni
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před hodinou - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 4 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch