Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu

Elektrická auta v crash testech bodují, jde ale o zkoušky prováděné v relativně nízkých rychlostech. Co když elektromobily pošlete proti sloupu v 75 km/h bokem a 84 km/h čelně?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu

18.11.2019 | Mirek Mazal

Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Elektrická auta v crash testech bodují, jde ale o zkoušky prováděné v relativně nízkých rychlostech. Co když elektromobily pošlete proti sloupu v 75 km/h bokem a 84 km/h čelně?

První generace elektrického Nissanu Leaf sice byla v průběhu roku 2017 nahrazena modernizovaným provedením přinášejícím zlepšení na všech frontách, německá Dekra ale chtěla zjistit, jak se při opravdu těžkém nárazu chová původní model. Němci nekopírovali tradičně prováděné crash testy Euro NCAP a japonské elektromobily poslali proti překážkám výrazně vyššími rychlostmi.

Boční náraz osobního vozu je údajně bezpečný do 20 km/h, Dekra zvolila prověrku s více než trojnásobnou hodnotou, když elektromobil poslala bokem do sloupu rychlostí 75 km/h. Až brutální trefa simulovala náraz do stromu vysokým tempem, cílem bylo ověřit nejen možnosti přežití pasažérů na palubě elektricky poháněných aut, ale také odolnost akumulátorů.

Experiment pomáhali provádět vědci z university v Göttingenu zkoumající bezpečnost elektromobility ve srovnání s konvenčním způsobem přepravy. V rámci testů Euro NCAP na B-sloupek naráží pohyblivá překážka na kolejích rychlostí 50 km/h, zatímco pokus Dekry vrhl samotné auto na pevný bod a tato věrnější napodobenina skutečné autonehody totálně zdemolovala celou řidičovu stranu. Sílu srážky demonstroval zkroucený vrak do písmene U nebo vystřelený světlomet nalezený desítky metrů od Nissanu.

Bolestivě působí na diváka i čelní zásah Leafu rychlostí 84 km/h do podepřeného sloupu. Železný kůl se ani nehnul při pronikání skoro k řidičovým nohám, kdežto kusy hatchbacku se rozletěly do širokého okolí. Kabina ale zůstala narušená jen velmi málo, větší problém než s průnikem čehokoli do kabiny by posádka vozu měla s vypořádáním se s tak náhlým zpomalením.

Zpomalené záběry vypadají strašlivě, experti Dekry ale byli spokojeni - elektromobily jsou zjevně srovnatelně bezpečné s vozy se spalovacími motory i při vysokých rychlostech. Leaf ověšený maximem pěti hvězd od Euro NCAP přesvědčil o pevnosti své konstrukce nejen okolo nebezpečných baterií pod podlahou cestujících. A to jde, připomeňme, o už překonanou první generaci.


Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu - 1 - Crash test elektromobilu Nissan Leaf 01Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu - 2 - Crash test elektromobilu Nissan Leaf 02Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu - 3 - Crash test elektromobilu Nissan Leaf 03Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu - 4 - Crash test elektromobilu Nissan Leaf 04Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu - 5 - Crash test elektromobilu Nissan Leaf 05Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu - 6 - Crash test elektromobilu Nissan Leaf 06Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu - 7 - Crash test elektromobilu Nissan Leaf 07Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu - 8 - Crash test elektromobilu Nissan Leaf 08Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu - 9 - Crash test elektromobilu Nissan Leaf 09Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu - 10 - Crash test elektromobilu Nissan Leaf 10
Elektrický Nissan Leaf se omotal kolem sloupu, přesto baterie nezpůsobily žádná dodatečná poškození. Posádka by tento náraz stěží přežila, je ale o skutečný extrém

Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu - 11 - Crash test elektromobilu Nissan Leaf 11Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu - 12 - Crash test elektromobilu Nissan Leaf 12Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu - 13 - Crash test elektromobilu Nissan Leaf 13Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu - 14 - Crash test elektromobilu Nissan Leaf 14Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu - 15 - Crash test elektromobilu Nissan Leaf 15Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu - 16 - Crash test elektromobilu Nissan Leaf 16Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu - 17 - Crash test elektromobilu Nissan Leaf 17Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu - 18 - Crash test elektromobilu Nissan Leaf 18Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu - 19 - Crash test elektromobilu Nissan Leaf 19Němci vyzkoušeli odolnost elektromobilů, ve vysoké rychlosti je poslali proti sloupu - 20 - Crash test elektromobilu Nissan Leaf 20
Ještě lépe obstál Leaf po likvidačním nárazem čelem do improvizovaného stromu

Zdroj: DEKRAtv@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.