Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly

Naftové motory mají tužší kořínek, než se zdálo. Nejenže z nabídek některých značek neubývají, Audi do ni hodlá i přidat nové, a to velmi zajímavé.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly

16.3.2019 | Petr Prokopec

Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Naftové motory mají tužší kořínek, než se zdálo. Nejenže z nabídek některých značek neubývají, Audi do ni hodlá i přidat nové, a to velmi zajímavé.

Audi je bez diskuze značkou, která byla loňským příchodem nových pravidel pro měření spotřeby paliva a emisí aut zasažena nejvíce. Je otázkou, proč k tomu došlo zrovna v případě této automobilky, která v rámci koncernu patří mezi nejvýdělečnější. Bylo by logické, kdyby do laboratoří včas zamířily právě vozy se čtyřmi kruhy ve znaku, jež by se následně opětovně staraly o lepší plnění firemní kasy. Bohužel se tak ale nestalo, a co je snad ještě horší, Audi má problémy s opětovnou homologací dodnes.

Pokud se tedy momentálně zadíváte do kdysi květnaté nabídky značky, nejspíše budete zděšeni - ani sedláci po návratu od Chlumce nevypadali zdecimovaněji. Čistka se dotkla hlavně výkonných derivátů, cokoli s písmenem S nebo RS je tak z větší či menší části dodnes reálně nedostupné. Některé verze jsou alespoň v ceníku a chystají se zpět do výroby třeba v květnu, třeba taková S5 ale zmizela. A kdybyste náhodou zatoužili po skládací plátěné střeše, není pomalu z čeho vybírat.

Dle francouzských zdrojů se ale chystá náprava, přičemž ta je snad ještě překvapivější než fakt, že Audi zaspalo s novými homologacemi. Němci mají velké plány se zbrusu novým šestiválcovým turbodieselem, který byl poprvé představen pod kapotou modelu SQ5 TDI. V případě SUV pohonná jednotka nabízí 347 koní a 700 Nm točivého momentu a právě tento motor si má najít cestu do Audi S5. A z toho pak i do S4, S4 Avant a možná i S5 Sportback.

Byl by to docela zásadní krok, neboť něco jako „sportovní diesel” bylo téměř neexistující věcí i v dobách, kdy se naftové motory hřály na výsluní. Modely jako VW Golf GTD, Škoda Octavua RS TDI nebo Renault Mégane RS dCi byly spíše trochu silnějšími diesely navlečenými v hávu skutečných sportovních derivátů a výše zmíněný pojem by šlo s přimhouřeným okem navléci snad leda na BMW M550d - jinak se takových verzí dočkala leda SUV jako Audi SQ7 TDI. Pokud tedy nyní Němci přijdou s Audi S5 TDI, bude to skoro šok. Však naftové motory se zdají být na odpis a nový šestiválcový diesel svými parametry prakticky plně vyrovnává třílitrový benzinový turbomotor, který rodinu S5 kdysi poháněl. O nějaké druhé lize tedy nemůže být řeč.

Máme-li být konkrétnější, SUV SQ5 TDI s novou pohonnou jednotkou zvládá stovku za 5,1 sekundy. Takové S5 Coupe tedy bude bezpochyby rychlejší, nejen s ohledem na nižší hmotnost. Pro Audi je však mnohem podstatnější skutečnost, že ačkoliv se jedná o sportovní model, bude moci s jeho pomocí snižovat celkové emise automobilky. Stejně jako u SUV totiž agregát nespoléhá jen na klasické turbo, ale také na elektrický kompresor.

Opomenout nesmíme ani 48voltový elektrický okruh, rekuperaci brzdné energie, integrovaný startér-generátor či lithium-iontové baterie, které se nastěhují pod podlahu zavazadelníku. Tato koncepce by měla spotřebu snížit v reálném provozu o 0,7 litru na sto kilometrů, SQ5 TDI by mělo jezdit za 6,6 litru, byť pouze v laboratořích. U menší a lehčí S5 by se jednalo spíše o hodnotu okolo 5 litrů nafty na 100 km.

Nepochybujeme o tom, že taková nabídka by byla pro řadu lidí atraktivní, zejména pak v momentě, kdy bude motor k dispozici i pro praktičtější S4, S4 Avant a S5 Sportback. Pokud se Audi tímto směrem skutečně vydá, minimálně body za odvahu si zaslouží. A i obchodně to může fungovat - poptávka po dieselech až tak neklesla, spíše jsou stále méně k dispozici ke koupi. V tomto případě by nabídku naopak zajímavě rozšířily.


Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 1 - Audi S5 2016 oficialni prvni 01Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 2 - Audi S5 2016 oficialni prvni 02Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 3 - Audi S5 2016 oficialni prvni 03Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 4 - Audi S5 2016 oficialni prvni 04Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 5 - Audi S5 2016 oficialni prvni 05Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 6 - Audi S5 2016 oficialni prvni 06Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 7 - Audi S5 2016 oficialni prvni 07Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 8 - Audi S5 2016 oficialni prvni 08Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 9 - Audi S5 2016 oficialni prvni 09Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 10 - Audi S5 2016 oficialni prvni 10Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 11 - Audi S5 2016 oficialni prvni 11Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 12 - Audi S5 2016 oficialni prvni 12Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 13 - Audi S5 2016 oficialni prvni 14Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 14 - Audi S5 2016 oficialni prvni 15Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 15 - Audi S5 2016 oficialni prvni 16Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 16 - Audi S5 2016 oficialni prvni 16aNěmci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 17 - Audi S5 2016 oficialni prvni 17Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 18 - Audi S5 2016 oficialni prvni 17aNěmci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 19 - Audi S5 2016 oficialni prvni 17bNěmci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 20 - Audi S5 2016 oficialni prvni 17cNěmci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 21 - Audi S5 2016 oficialni prvni 18
Audi S5 má dostat nové mikro-hybridní dieselové ústrojí, s ním pak i praktičtější varianty S4. V dnešní době nevídaný krok

Zdroj: L'Automobile Magazine

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše