Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto

Je hezké, že Japonci nejdou cestou stoprocentní sázky na elektromobilitu, jejich alternativa ale není o mnoho lepší. Drahým drbáním se levou rukou na pravém uchu dosahuje efektivity, kterou by levněji zajistil úplně obyčejný diesel.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto

7.9.2022 | Petr Prokopec

Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto

/

Foto: Nissan

Je hezké, že Japonci nejdou cestou stoprocentní sázky na elektromobilitu, jejich alternativa ale není o mnoho lepší. Drahým drbáním se levou rukou na pravém uchu dosahuje efektivity, kterou by levněji zajistil úplně obyčejný diesel.

Nissan X-Trail u nás nikdy neměl na růžích ustláno. V loňském roce se prodalo pouze 49 exemplářů, v tom předloňském pak 81. Za celé dva roky tak japonská automobilka nezvládla překonat ani registrace Fordu Kuga za letošní srpen (156 ks). Zástupci modrého oválu přitom mezi kompaktními SUV patřila až desátá příčka, skuteční lídři segmentu jsou tedy před Nissanem o světelné roky. Ovšem i přesto můžeme X-Trail považovat za úspěšný, a to hlavně v souvislosti s novou generací. S ní si totiž český Nissan dost možná nevydělá ani na tisk katalogů.

Je sice pravdou, že křišťálovou kouli k dispozici nemáme, budoucnost lze nicméně poměrně snadno vydedukovat při pohledu na data z posledních let. V roce 2018 mělo japonské SUV na českém trhu na kontě 430 registrací, což mu stačilo na 23. místo v pořadí. Tehdy nicméně cena startovala na 562 400 Kč, přičemž zákazníci mohli získat ještě další bonus ve výši 20 tisíc korun za věrnost. A pokud se na prodejce mile podívali, nebyl ve finále problém dostat se i pod 500 000 Kč, což je dnes v případě 4,7metrového SUV jen sen.

Mezitím nicméně došlo na zdražování, loni tak X-Trail již startoval lehce pod 800 tisíci korunami. Pod kapotou měl přitom i nadále stejný dieselový motor naladěný na 130 koní, který doprovázela šestistupňová manuální převodovka, s jakým byl k dispozici i v onom roce 2018. Opravdu tedy není překvapením, že zájem publika ochladl. A právě proto je tak moc pravděpodobné, že ani v případě novinky nebudou před showroomy stát davy. Diesel, který se k SUVéčkům hodí nejvíce, je totiž definitivně minulostí, jeho náhradou je bizarnost svého druhu.

Nissan totiž skoncoval i s ryze benzinovými motory, i když nový základní pohon pro X-Trail v podobě přeplňované tříválcové jedna-pětky s mild-hybridní technikou k němu nemá daleko. Tříválec pro takové auto ale zní jako špatný vtip, přestože pohonné ústrojí produkuje 163 koní. Povinná automatická převodovka CVT dorazí i to málo potenciálu, které v tomto autě bylo, Japonci zjevně více než dynamiku preferovali spotřebu. Pak by nikoho nemělo zarazit, že ke zdolání stovky vůz potřebuje 9,6 sekundy. Na druhou stranu se však rozjede na 200 km/h, což je pro tuto generaci vrchol.

Další varianty užívají taktéž zmíněnou jedna-pětku, ovšem v rámci nesmyslného, velmi složitého a ve výsledku stěží efektivního pohonu. Spalovací motor už totiž nepohání kola, slouží jen jako generátor energie pro elektrický pohon s malými akumulátory. Přední či všechna čtyři kola již roztáčí elektromotor, respektive elektromotory. V prvním případě tu přitom máme 204 koní, 8sekundovou akceleraci a maximálku 170 km/h, ve druhém pak 213 koní, 7sekundový sprint a nejvyšší rychlost opět jen 170 km/h. Tedy stěží omračující parametry, které ovšem s ohledem na komplexní techniku doprovází opravdu šílené částky.

Ceny pro český trh sice zatím nejsou k dispozici, v Itálii nicméně základní předokolka vychází na 38 080 Eur (937 tisíc Kč). Už to je hodně, však v onom roce 2018 jste za tytéž peníze měli X-Trail v plné palbě. Tedy s dvoulitrovým dieselem produkujícím 177 koní, automatem a pohonem všech kol. Nyní jde nicméně o naprostý základ, který je podobně naceněn také ve Velké Británii, kde se pro změnu startuje na 32 030 librách (914 tisíc Kč) a končí na 48 155 GBP (1 375 000 Kč). Skoro 1,4 milionu za X-Trail jedoucí 170 km/h? To snad ani nemá smysl komentovat. A pokud ano, tak jen jedním slovem: harakiri.

Je pochopitelně možné, že v Česku bude novinka o chlup levnější, to nicméně nic nemění na faktu, že pro našince bude zkrátka až přespříliš drahá. Ve finále tak vlastně ani není podstatné, že Nissan ve srovnání s dosavadní generací navýšil kvalitu, stejně jako praktičnost. Přístup na zadní sedadla je tak nově mnohem snazší, ve třetí řadě navíc mohou sedět lidé až 160 centimetrů vysocí. Pokud dojde na její sklopení, máte k dispozici zavazadelník o objemu 565 litrů.

Třetí řada sedadel přitom spadá do příplatkové výbavy, stejně jako třeba nezávislé ovládání klimatizace. S 12,3palcovým digitálním přístrojovým štítem a stejně velkou obrazovkou multimédií nicméně bude možné počítat již standardně. Totéž platí hned o sedmi airbazích, z nichž jeden je situován doprostřed mezi řidiče a předního pasažéra. Bohužel, ani to ale není dostatečným protipólem proti nesmyslnému a příliš drahému hnacímu ústrojí.


Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 1 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 01Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 2 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 02Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 3 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 03Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 4 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 04Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 5 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 05Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 6 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 06Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 7 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 07Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 8 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 08Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 9 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 09Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 10 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 10Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 11 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 11Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 12 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 12Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 13 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 13Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 14 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 14Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 15 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 15Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 16 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 16Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 17 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 17Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 18 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 18Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 19 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 19Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 20 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 20Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 21 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 21Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 22 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 22Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 23 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 23Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 24 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 24Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 25 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 25Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 26 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 26Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto - 27 - Nissan X-Trail 2022 prvni sada 27
Registrace nového Nissanu X-Trail se u nás zřejmě budou počítat pouze na jednotky kusů. Japonská značka totiž nabídku vozu staví kolem jakéhosi opačného hybridu, který nenabízí nic převratného z hlediska efektivity (spalovacím motorem v podstatě poháníte elektromotory), auto s ním ale bude stát hodně přes milion. Foto: Nissan

Zdroj: Nissan

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.