Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nissan podkopává stoličku novému modelu nesmyslným pohonem, za víc peněz nabízí akorát horší auto
7.9.2022 | Petr Prokopec
Je hezké, že Japonci nejdou cestou stoprocentní sázky na elektromobilitu, jejich alternativa ale není o mnoho lepší. Drahým drbáním se levou rukou na pravém uchu dosahuje efektivity, kterou by levněji zajistil úplně obyčejný diesel.
Nissan X-Trail u nás nikdy neměl na růžích ustláno. V loňském roce se prodalo pouze 49 exemplářů, v tom předloňském pak 81. Za celé dva roky tak japonská automobilka nezvládla překonat ani registrace Fordu Kuga za letošní srpen (156 ks). Zástupci modrého oválu přitom mezi kompaktními SUV patřila až desátá příčka, skuteční lídři segmentu jsou tedy před Nissanem o světelné roky. Ovšem i přesto můžeme X-Trail považovat za úspěšný, a to hlavně v souvislosti s novou generací. S ní si totiž český Nissan dost možná nevydělá ani na tisk katalogů.
Je sice pravdou, že křišťálovou kouli k dispozici nemáme, budoucnost lze nicméně poměrně snadno vydedukovat při pohledu na data z posledních let. V roce 2018 mělo japonské SUV na českém trhu na kontě 430 registrací, což mu stačilo na 23. místo v pořadí. Tehdy nicméně cena startovala na 562 400 Kč, přičemž zákazníci mohli získat ještě další bonus ve výši 20 tisíc korun za věrnost. A pokud se na prodejce mile podívali, nebyl ve finále problém dostat se i pod 500 000 Kč, což je dnes v případě 4,7metrového SUV jen sen.
Mezitím nicméně došlo na zdražování, loni tak X-Trail již startoval lehce pod 800 tisíci korunami. Pod kapotou měl přitom i nadále stejný dieselový motor naladěný na 130 koní, který doprovázela šestistupňová manuální převodovka, s jakým byl k dispozici i v onom roce 2018. Opravdu tedy není překvapením, že zájem publika ochladl. A právě proto je tak moc pravděpodobné, že ani v případě novinky nebudou před showroomy stát davy. Diesel, který se k SUVéčkům hodí nejvíce, je totiž definitivně minulostí, jeho náhradou je bizarnost svého druhu.
Nissan totiž skoncoval i s ryze benzinovými motory, i když nový základní pohon pro X-Trail v podobě přeplňované tříválcové jedna-pětky s mild-hybridní technikou k němu nemá daleko. Tříválec pro takové auto ale zní jako špatný vtip, přestože pohonné ústrojí produkuje 163 koní. Povinná automatická převodovka CVT dorazí i to málo potenciálu, které v tomto autě bylo, Japonci zjevně více než dynamiku preferovali spotřebu. Pak by nikoho nemělo zarazit, že ke zdolání stovky vůz potřebuje 9,6 sekundy. Na druhou stranu se však rozjede na 200 km/h, což je pro tuto generaci vrchol.
Další varianty užívají taktéž zmíněnou jedna-pětku, ovšem v rámci nesmyslného, velmi složitého a ve výsledku stěží efektivního pohonu. Spalovací motor už totiž nepohání kola, slouží jen jako generátor energie pro elektrický pohon s malými akumulátory. Přední či všechna čtyři kola již roztáčí elektromotor, respektive elektromotory. V prvním případě tu přitom máme 204 koní, 8sekundovou akceleraci a maximálku 170 km/h, ve druhém pak 213 koní, 7sekundový sprint a nejvyšší rychlost opět jen 170 km/h. Tedy stěží omračující parametry, které ovšem s ohledem na komplexní techniku doprovází opravdu šílené částky.
Ceny pro český trh sice zatím nejsou k dispozici, v Itálii nicméně základní předokolka vychází na 38 080 Eur (937 tisíc Kč). Už to je hodně, však v onom roce 2018 jste za tytéž peníze měli X-Trail v plné palbě. Tedy s dvoulitrovým dieselem produkujícím 177 koní, automatem a pohonem všech kol. Nyní jde nicméně o naprostý základ, který je podobně naceněn také ve Velké Británii, kde se pro změnu startuje na 32 030 librách (914 tisíc Kč) a končí na 48 155 GBP (1 375 000 Kč). Skoro 1,4 milionu za X-Trail jedoucí 170 km/h? To snad ani nemá smysl komentovat. A pokud ano, tak jen jedním slovem: harakiri.
Je pochopitelně možné, že v Česku bude novinka o chlup levnější, to nicméně nic nemění na faktu, že pro našince bude zkrátka až přespříliš drahá. Ve finále tak vlastně ani není podstatné, že Nissan ve srovnání s dosavadní generací navýšil kvalitu, stejně jako praktičnost. Přístup na zadní sedadla je tak nově mnohem snazší, ve třetí řadě navíc mohou sedět lidé až 160 centimetrů vysocí. Pokud dojde na její sklopení, máte k dispozici zavazadelník o objemu 565 litrů.
Třetí řada sedadel přitom spadá do příplatkové výbavy, stejně jako třeba nezávislé ovládání klimatizace. S 12,3palcovým digitálním přístrojovým štítem a stejně velkou obrazovkou multimédií nicméně bude možné počítat již standardně. Totéž platí hned o sedmi airbazích, z nichž jeden je situován doprostřed mezi řidiče a předního pasažéra. Bohužel, ani to ale není dostatečným protipólem proti nesmyslnému a příliš drahému hnacímu ústrojí.
Registrace nového Nissanu X-Trail se u nás zřejmě budou počítat pouze na jednotky kusů. Japonská značka totiž nabídku vozu staví kolem jakéhosi opačného hybridu, který nenabízí nic převratného z hlediska efektivity (spalovacím motorem v podstatě poháníte elektromotory), auto s ním ale bude stát hodně přes milion. Foto: Nissan
Zdroj: Nissan
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 8 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 2 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 4 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 5 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 7 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva