Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nizozemci ukázali vlastní konkurenci Tesly. Dojede dál a dobíjí se úplně zadarmo
25.6.2019 | Petr Prokopec
Říká si Lightyear One a není to žádný koncept vzdálený světelný rok od výroby. Přes své futuristické pojetí míří rovnou do prodeje, vyrábět se začne už napřesrok.
Za názvem World Solar Challenge se skrývá závod aut napájených solárním pohonem. Pořádán je v Austrálii, a to vždy každý druhý rok po více než dvě dekády. Na příčku nejvyšší se za tu dobu nejčastěji usadil tým z univerzity v nizozemském Eindhovenu, který zvítězil v letech 2013, 2015 a 2017. Nápomocny mu k tomu byly vozy Stella a Stella Lux, které více než automobily připomínají aerodynamicky stylizované vagóny, jejichž střecha byla pokryta solárními panely - ty jim přitom prodlužují dojezd až na 1 100 kilometrů.
Jakkoliv solární vozy řadou prvků mohou okouzlit, zároveň sklízejí i nemalou kritiku. Většina lidí je totiž toho názoru, že daleko větší smysl dává instalace solárních panelů na střechu domu místo střechy vozu. V takové chvíli totiž energie bez emisí může pohánět jak domov, tak i vozový park, který nemusí být složen pouze z jediného auta. A co více, takový způsob může být i výdělečný, neboť skrze den můžete vygenerovat více energie, kterou dráže přeprodáte do sítě, než posléze v noci při nabíjení levně odeberete.
Autoři zmíněných strojů si ale z těchto kritiků zjevně hlavu nedělají. Ba co více, hozenou rukavici se dokonce rozhodl zvednout ještě o kus výš. Někdejší studenti tak pod hlavičkou nové značky Lightyear vyrukovali se silničním solárním vozem, který zamíří na veřejné silnice. Pojmenován byl prostě One, přičemž na jeden zátah zvládá urazit neskutečných 725 kilometrů. To je porce, které se momentálně nemůže rovnat ani Tesla, natož pak další z konkurentů. Jen solární pohon za ní však nestojí, jakkoliv solárními panely tato novinka osazena je.
Studenti dodávají, že při hodině postávání na slunci zvládají panely dobít baterie energií na zhruba 12 kilometrů. To sice není moc, nicméně u elektromobilů se počítá každý kousek. Pokud navíc vůz stojí přes den někde na slunci, vždy má dostatek energie na většinu cest. Lighyear One tedy za optimální situace skutečně není třeba připojovat do sítě.
Firma odhaduje, že každoročně by elektromobil měl být schopen dočerpat od slunce až 20 tisíc kilometrů, tedy více, než je průměrný nájezd většiny motoristů. Aby ovšem nebyl vydán na pospas rozmarům počasí, lze jej zapojit i do běžné zásuvky na 230 voltů. V takovém případě by do baterií o blíže neupřesněné kapacitě mělo za celou noc natéci přibližně 400 kilometrů. Mimo to je systém uzpůsoben i rychlejšímu dobíjení o výkonu 22 nebo 60 kW.
Zatímco však efektivitou dokáže Lightyear One oslnit, dynamicky to již tak slavné není. Sprint na stovku by se měl odehrát za zhruba deset sekund. Nejvyšší rychlost pak zatím zveřejněna nebyla, dechberoucí ale jistě nebude. Vše tak evidentně bylo uzpůsobeno dojezdu, což platí také o pokročilé odlehčené konstrukci, jež byla inspirována zmiňovanými modely Stella a Stella Lux. Detaily nicméně chybí i v tomto ohledu.
Zmínit tak již jen můžeme cenu, která startuje na částce 149 000 Eur (cca 3,8 milionu Kč). Levný tedy Lightyear One rozhodně není, přesto však firma již eviduje sto závazných objednávek. Ty navíc zájemci podpořili zálohou ve výši 119 tisíc Eur (3,047 mi. Kč), na počátku roku 2021 se tedy nizozemský elektromobil má na silnicích stoprocentně objevit.
Lightyear One je nizozemským elektromobilem, který lze dobíjet přímo ze slunce, jakkoliv 12 kilometrů dojezdu za hodinu není dechberoucí porce
Zdroj: Lightyear
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Lamborghini upravené na 1 250 koní se v běžném provozu rozjelo na 363 km/h, něco takového se pořád nevídá
29.2.2024 - Elon Musk 7 let po premiéře Roadsteru slibuje, že auto vážně dorazí. Stovku má dát pod 1 s a na zadek posadit všechny
29.2.2024 - Do Mercedesu se vrací zdravý rozum, otylý kýč coby náhrada dnešních luxusních SUV dostal stopku
29.2.2024 - Kolabující elektrická odnož Volva má po odvrhnutí Švédy dál problémy, ani nalitých 22 miliard nestačí na její záchranu
29.2.2024 - WRC po dvou letech končí s hybridy a vrací se ke spalovacím motorům, ani tam to není únosná koncepce
29.2.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:34 - M.Z.
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry