Nová Mazda MX-5 bude lehká jako pírko

Přinášíme vám první jasné informace o záměrech Mazdy se svým legendárním roadsterem MX-5. Navíc nezůstane jen u něj, nový osud čeká i další známý sporťáček značky, model RX-8.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nová Mazda MX-5 bude lehká jako pírko

27.3.2009 | David Siegl | Přidat příspěvek

Nová Mazda MX-5 bude lehká jako pírko

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Přinášíme vám první jasné informace o záměrech Mazdy se svým legendárním roadsterem MX-5. Navíc nezůstane jen u něj, nový osud čeká i další známý sporťáček značky, model RX-8.

Budoucí, tedy čtvrtá generace modelu MX-5 si zachová typické rozložení komponentů, takže motor vpředu a pohon zadních kol s jistotou zůstávají. Změny začnou u downsizingu, takže dojde klasické snížení objemu motoru při zachování stejného nebo vyššího výkonu přeplňováním. Důvody jsou obvyklé a rozhodně nemají základ v poptávce zákazníků, Mazda se musí přizpůsobit zpřísňujícím se emisním limitům, které sledují především emise neškodného CO2, které jsou přímo úměrné spotřebě paliva. Ta tedy na papíře musí být co nejnižší, lhostejno, jaká bude ve skutečnosti. A downsizing je pro tuto hru na ekologii dokonalým prostředkem, stejně jako „bezcitný” elektrický posilovač řízení, kterému se nová MX-5 též nevyhne...

Nicméně vše není černobílé. Tyto změny pomohou při snižování hmotnosti vozu. Konstruktéři si dali za cíl váhovou hranici 1 000 kg, což je velmi ambiciózní záměry - vždyť již poslední MX-5 je se svou hmotností 1 129 kg až 1 177 kg velmi lehká. K nižsí hmotnosti MX-5 ale nepomůže jen menší motor, ale samozřejmě i lehčí konstrukce karoserie a v neposlední řadě lehčí podvozek.

Zámořské zprávy navíc naznačují, že model pro rok 2012 MX-5 je vyvíjen společně s tajným prototypem, s rozložením interiéru 2+2 a karoserií kupé, které má nahradit drahý model RX-8. Spekulace hovoří o konceptu s rotačním motorem Vankel nazvaném RX-9, pojmenování je ale pouze čistou spekulací. Taktéž není jisté zdali se objeví systém půlených dveří, protože nový model by měl být kratší konstrukce a obecně mnohem uhlazenější, než předchůdce RX-8.

Zatímco oba sportovní automobily Mazda budou sdílet stejnou architekturu, MX-5 se pochlubí mnohem odvážnějším vzhledem obou vyráběných verzí. Sám šéf návrhů Laurens van den Acker se minulý rok nechal slyšet, že se bude jednat o nejodvážnější vzhled od roku 1989. Mimo jiné také prozradil: „Poslední model MX-5 byl příliš konzervativní a nemůžeme vytvořit podobné auto, i když se líbí. Potřebujeme, aby bylo více dramatické a dát mu ten jednoduše grády.”

Původně se jako o motorech pro malé sporťáky spekulovalo o dvoukomorovém rotačním Vankelu o objemu 1,6 l s výkonem 200 kW, ale právě kvůli spotřebě a tedy i emisím CO2 vede tato cesta zřejmě do slepé uličky. Automobilka prý spustila vývoj nové řady lehkých kompaktních motorů s objemy 1,4 l a 1,6 l s přímým vstřikováním a turbodmychadlem. Přitom dosáhnou stejného výkonu jako současné jednotky o objemu 1,8 l a 2,0 l.

Zatím není jasno, jakou převodovku nové modely dostanou. Krom klasického manuálu má dojít i na dvouspojkovou převodovku, která je momentálně ve vývoji. Jistě by se ji mělo dočkat nové kupé, u roadsteru zřejmě zůstane u klasiky.

Na oficiální informace si budeme muset ještě chvíli počkat, uniknuvších dat je ale tolik, že si o nových modelech MX-5 a RX-9 můžeme udělat celkem jasný obrázek.


Nová Mazda MX-5 bude lehká jako pírko - 1 - mazda_nextMX5

David Siegl

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše