Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová polská auta dostanou úchvatný design, mohou být receptem na úspěch i ve složitých časech
22.3.2023 | Petr Prokopec
O jejich technice už máme jasno, ta by jim měla dát prostor přinejmenším k relativně nízkým cenám. Teď se Poláci pochlubili i tím, kam zamíří s designem svých aut a znovu nemíří nízko. Dotáhnout ho totiž má slavné studio Pininfarina.
Kdy naposledy jste zatoužili po polském autě? A tím nemáme na mysli Fiat 500, který je našimi sousedy vyráběn, ale skutečně polské auto. V tu chvíli se nejspíše musíme vrátit o pár desítek let zpátky, ovšem i v takovém případě bude v odpovědi figurovat italská automobilka. Od ukončení výroby Fiatu 126p se pak sice v mezičase objevila třeba značka Arrinera, nicméně její sportovní model Hussarya se nejspíše dostal pouze k několika málo lidem. V roce 2021 bylo totiž oznámeno, že projekt má problémy s financováním a byl pozastaven.
O rok dříve nicméně přišla na svět zcela nová automobilka Izera, která byla pojmenována po Jizerských horách či řece Jizerce. Původně měla s výrobou odstartovat již v letošním roce, nakonec však byl termín posunut o zhruba dvanáct měsíců. Ovšem ani to již neplatí, neboť zkrachovala jednání o dodávkách komponentů s logem Volkswagenu. Poláci totiž chtějí zabodovat s elektromobily a zjevně tak zatoužili po platformě MEB. Jestli pro ně však tato architektura byla příliš drahá, již neupřesnili.
Místo toho bylo oznámeno, že po dlouhé době první polské národní vozy bude podepírat platforma SEA vyvinutá čínským konglomerátem Geely, která by jim měla dát prostor být relativně levnými. Nově pak značka dodala, že s designem jí pomůže slavné italské studio Pininfarina. To si má pohrát se vzhledem koncepčního hatchbacku a SUV, které se ukázaly již před třemi lety. Nyní si je nicméně můžeme prohlédnout na nových snímcích, a minimálně menšímu z modelů lze pouze zatleskat. A pokud jej Pininfarina ještě vylepší, dojde možná i na smeknutí klobouků.
Izera by tak skutečně mohla být odpovědí na otázku zmíněnou v úvodu. Poláci počítají s tím, že v prvé fázi vyrukují se třemi karosářskými verzemi - kromě hatchbacku a SUV půjde také o kombík. Ve všech třech případech pak základem bude ona platforma SEA, která je aktuálně k dispozici v pěti variantách. Ta nejmenší počítá s rozvorem 2 750 milimetrů, o malá auta tedy nepůjde ani náhodou. V kombinaci s elektrickým pohonem tedy rozhodně nelze počítat s absolutně nízkými cenami, ve složitých automobilových časech ale mohou být i relativně nízké ceny receptem na úspěch.
Platformu SEA mimo jiné používá Lotus Eletre, u kterého Britové vsadili na baterie o kapacitě 100 kWh, dva elektromotory produkující 600 koní a 800voltový elektrický okruh. Elektrické SUV by tak mělo bez problémů zvládat sprint na stovku za méně než 3 sekundy. Izera oproti tomu bude spojena s horší dynamikou, neboť každá ze tří novinek má zvládat akceleraci za necelých 7 sekund. Dojezd pak má činit přibližně 440 km, o kapacitě baterií či napětí však nepadlo ani slovo.
Geely umožňuje volbu mezi 800- a 400voltovým okruhem, přičemž druhá varianta je sice levnější, ovšem dobíjení je v jejím případě zdlouhavější. Na podrobnosti je zatím příliš brzy, neboť automobilka teprve v příštím roce zahájí výstavbu továrny ve městě Jaworzno. V té má po dokončení v roce 2024 pracovat zhruba 2 400 lidí. Vše ale pochopitelně bude záviset na cenách, jenž teprve definitivně rozhodnou, zda Izera je tím polským vozem, po kterém budeme opravdu toužit.
Poláci uzavřeli dohodu se studiem Pininfarina, jenž dopiluje design produkčních verzí firemních prvotin. Minimálně hatchback dokáže oslnit již nyní. Zda ale zaboduje, bude záviset hlavně na ceně, což ostatně platí také o kombíku a SUV. Foto: Izera
Zdroj: Izera
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 9 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Číňané po dlouhá léta od VW „opisovali“, nově mu mají pomoci znovu vyrábět lidové vozy
před 2 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 4 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 5 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 7 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 8 hodinami