Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová pravidla EU už dostihla i Dacii, nezbude ji než přepracovat a zdražit Duster
15.8.2019 | Petr Prokopec
Rumunská značka se dosud zdála být proti bujícím regulacím imunní a pro Francouze byla dojnou krávou. Teď musí mohutně investovat, aby Renault naopak nezačala táhnout ke dnu.
Na první pohled se zdá, že Dacia je vůči změnám, jimiž prochází starý kontinent, téměř imunní. Její auta zůstávají velmi levná, přes dílčí změny motorizací konzervativně technicky koncipovaná a příchod zcela nové měřicí procedury spotřeby a emisí v loňském roce ovlivnil registrace značky jen během jediného měsíce, celkově si však rumunská automobilka připsala nový prodejní rekord. A vypadá to, že nejinak tomu bude i letos, neboť dosud každý měsíc došlo k překonání loňských statistik. Přesto však mateřský Renault začíná bít na poplach - od 1. ledna příštího roku totiž začnou být vymáhány nové limity spotřeby paliva resp. emisí CO2.
Právě tohoto kroku se automobilka začíná děsit. Její motory sice plní normu EU6d-TEMP, takže z hlediska zářijových novinek prochází bez poskvrny, spotřebu a tedy i produkci oxidu uhličitého ale hlídají jiné normy a tady už Rumuni v suchu nejsou. Třeba Sandero osazené přeplňovaným litrovým tříválcem o výkonu 90 koní totiž produkuje 148 gramů CO2 na kilometr, což je problém. Od příštího roku se totiž výrobci budou muset v rámci nových posouvat k průměru na 95 g/km na veškerou produkci a od dalšího roku bude tento limit platit natvrdo.
Dacia samozřejmě má výhodu v podobě mateřského Renaultu, který je díky včasným investicím do elektromobility a výraznému snižování objemu pohonných jednotek připraven na novou „zelenou éru“ velmi dobře. Rumunská automobilka tedy nebude mít problém s návštěvou francouzských skladů, kde si bude moci vybrat agregáty dle vkusu i potřeb. To ale neznamená, že ji to nemusí trápit.
Problémem je skutečnost, že moderní pohonné jednotky jsou daleko dražší než třeba atmosférická jedna-šestka, se kterou ještě donedávna byl spojen prakticky každý základní model rumunské značky. Dacia tak bude muset zdražit, ceny si ale nemůže dovolit zvednout příliš, neboť na nízkých sumách je založena její existence. Všeobecně se tak počítá jak se zdražením, tak se snížením zisku, což bude značku bolet - třeba Duster, který mají změny zasáhnout nejvíce, je nyní dle neoficiálních informací spojen se ziskovou marží přes 10 procent, to je více než průměr u BMW. Něčemu takovému bude konec.
Automobilka nemá na vybranou, neboť pokud by nevsadila na moderní motory, nebude pro Renault dojnou krávou, nýbrž mlýnským kamenem. Podle odhadů analytické společnosti Jeffries by nevyhovění požadavkům EU mohlo představovat sankce ve výši 450 milionů Eur (cca 11,65 miliardy korun), což odpovídá 17 procentům zisku celé skupiny. Tuto sumu by navíc Francouzi neplatili jednorázově, ale opakovaně každý rok - výši by přitom ovlivňovaly kromě emisí prodané kusy.
Snížení zisku navíc nebude možné připisovat jen na úkor investic do benzinových a dieselových jednotek, v případě Dacie je totiž jasné, že dříve nebo později dojde také na elektrifikaci. Rumuni samozřejmě budou těžit z vývoje Renaultu a částečně i Nissanu, i tak je ale čekají nemalé výdaje, jenž navíc půjdou do aut, které pro tradiční klientelu budou až příliš drahé.
I Rumuni se tedy ocitli na křižovatce, z níž nevede žádná dobrá cesta - může si vybrat jakoukoli a stejně bude trpět. Automobilku nyní čekají investice ve výši 671 milionů Eur (17,37 mld. Kč), které musí vydat během příštích dvou let, auta bude prodávat dráže, možná i v méně zajímavé podobě pro její tradiční klientelu a ještě přijde o část zisku. A čím více se bude utahovat smyčka kolem limitů spotřeby, tím bude situace horší.
Na Dusteru měla Dacia dosud přes 10 procent zisku, teď jej bude muset zdražit a o část marže stejně přijde
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 10 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 11 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda