Nové auto s 1000koňovým V12 bez turba se ukázalo v akci na okruhu, víc už se jízdě v F1 přiblížit nejde

Je to dozajista jedno z posledních nových aut, která s takovým pohonem mohou přijít. Tady jej prohnal bývalý pilot Formule 1 a jízdu s nejrychlejšími monoposty světa neevokuje jen to.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Nové auto s 1000koňovým V12 bez turba se ukázalo v akci na okruhu, víc už se jízdě v F1 přiblížit nejde

15.10.2022 | Petr Miler

Nové auto s 1000koňovým V12 bez turba se ukázalo v akci na okruhu, víc už se jízdě v F1 přiblížit nejde

/

Foto: Aston Martin

Je to dozajista jedno z posledních nových aut, která s takovým pohonem mohou přijít. Tady jej prohnal bývalý pilot Formule 1 a jízdu s nejrychlejšími monoposty světa neevokuje jen to.

V roce 2017 se krátce po sobě představily hned dva výjimečné supersporty, do jejichž vývoje promluvily technologie převzaté z Formule 1. Jednak šlo o Mercedes-AMG One, který se po mnoha letech odkladů ukázal být zklamáním a dorazí jen v jednom silničním provedení. To Aston Martin Valkyrie vzbuzuje mnohem více nadšení, navíc můžeme počítat hned s několika jeho variantami.

Fascinuje už svým designem, na kterém pracoval sám Adrian Newey, jeden z geniálních konstruktérů moderních ef-jedniček, mimo jiné autor loňské i letošní mistrovské formule Maxe Verstappena. Vedle silničního kupé dorazil i stejně koncipovaný roadster, nás ovšem pro dnešek bude zajímat ještě jiné zvíře ze stejné líhně - okruhové provedení AMR Pro.

To se oproti tomu silničnímu citelně liší. Došlo na výrazné přepracování aerodynamiky, rozvor byl prodloužen o 380 milimetrů a vůz dostal o 96 mm vpředu a 115 mm vzadu širší rozchod. Délka vozu tak narostla o 266 mm, což z něj paradoxně činí o poznání o dost větší vůz. Britové dále zapracovali na odlehčení, z vozu se tedy pakovala hybridní technologie. Pohon má nyní na starosti pouze 6,5litrový atmosférický dvanáctiválec, který automobilka vyvinula ve spolupráci s Cosworthem. Pohonná jednotka zvládá až 11 tisíc otáček a produkuje 1 000 koní výkonu. Všechny změny mají Valkyrii AMR Pro umožnit, aby dosáhla přetížení přes 3G, což je ve světě silničních aut nemyslitelné a i ve světě podobných okruhových strojů naprosto výjimečné.

Právě jedno z těchto aut se ukázalo na okruhu v Silverstone, kde jej neřídil nikdo menší než bývalý pilot F1 a dnes rezervní jezdec Astonu Martin Nico Hulkenberg. Ten provezl nám už známého youtubera Mr. JWW po jedné z kratších variant trati a je to vskutku famózní podívaná. Hulkenberg neopomene dodat, že přes podobný poměr výkonu a hmotnosti je F1 zejména v zatáčkách ještě rychlejší, i tak se oba muži shodnou, že s dvoumístným vozem se blíže zážitku z jízdy ve Formuli 1 nedostanete. A pak je tu zvuk - opájet se projevem točivého dvanáctiválce hned tak neomrzí, zvlášť v době turbodmychadel a elektromotorů se z takového představení člověku až ježí chloupky na těle. Dopřejte si ho sami níže.


Nové auto s 1000koňovým V12 bez turba se ukázalo v akci na okruhu, víc už se jízdě v F1 přiblížit nejde - 1 - Aston Martin Valkyrie AMR Pro 2022 nova sada 02Nové auto s 1000koňovým V12 bez turba se ukázalo v akci na okruhu, víc už se jízdě v F1 přiblížit nejde - 2 - Aston Martin Valkyrie AMR Pro 2022 nova sada 04Nové auto s 1000koňovým V12 bez turba se ukázalo v akci na okruhu, víc už se jízdě v F1 přiblížit nejde - 3 - Aston Martin Valkyrie AMR Pro 2022 nova sada 06
Okruhový Aston Martin Valkyrie AMR Pro se v sériové verzi liší od konceptu představeného před pěti lety, i od silničního provedení téhož vozu. Foto: Aston Martin

Nové auto s 1000koňovým V12 bez turba se ukázalo v akci na okruhu, víc už se jízdě v F1 přiblížit nejde - 4 - Aston Martin Valkyrie detaily motoru 04Nové auto s 1000koňovým V12 bez turba se ukázalo v akci na okruhu, víc už se jízdě v F1 přiblížit nejde - 5 - Aston Martin Valkyrie detaily motoru 06Nové auto s 1000koňovým V12 bez turba se ukázalo v akci na okruhu, víc už se jízdě v F1 přiblížit nejde - 6 - Aston Martin Valkyrie detaily motoru 11
Nejpozoruhodnější součástí tohoto stroje je dvanáctiválcový motor bez turba s výkonem 1 000 koní. A jeho zvuk, ten je skutečně mimořádný. Foto: Aston Martin

Zdroje: Mr. JWW@YouTube, Aston Martin

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše