Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový americký tahač tanků je takové monstrum, že do Evropy může jen „ořezaný”
17.5.2021 | Petr Prokopec
Vskutku pozoruhodným strojem se pochlubil tradiční americký výrobce takových aut. Má 18litrový turbodiesel, klimatizovanou kabinu či až čtyři nápravy. Ne však pro Evropu, tady si musí poradit nanejvýš s šesti koly.
Současná bojová technika již není tak pomalá či neobratná jako za časů obou světových válek. Nicméně ani tak o ní nemůžeme prohlásit, že by byla zrovna bleskurychlá. Platí to zejména u tanků, které jejich vyšší hmotnost a pásy přeci jen poněkud omezují. Stačí se ostatně podívat na parametry nejužívanějšího typu americké armády, jímž je M1 Abrams. Ten se sice zvládá rozjet až na 72 km/h, ovšem těžko v tu chvíli dojede někam daleko a na silnici má standardně vjezd zapovězen.
Právě z těchto důvodů má armáda, a pochopitelně nikoliv pouze ta americká, k dispozici i těžkou přepravní techniku. My si dnes posvítíme na Oshkosh HET (Heavy Equipment Transporter) inovovaný pro rok 2021, který je k dispozici ve dvou variantách. Rozdíl tkví v kabinách, počtu náprav a zaměření. Provedení Global má tři nápravy se znakem 6x6. Odvést pak dokáže až 65 tun, přičemž pro nás je zajímavé i to, že má povolení brázdit evropské silnice.
Varianta M1070A1 se nicméně již zaměřuje čistě na přepravu tanků, konkrétně pak zmíněného typu M1 Abrams. I proto byla uzpůsobena k tomu, že utáhnout dokáže až 70 tun. Za tím stejně jako u verze Global stojí 18litrový turbodiesel, jenž produkuje nemalých 700 koní. Tahač tak zvládne vyvinout maximální rychlost 81 km/h, která sice oproti zmíněnému tanku není o tolik vyšší, s 947litrovou nádrží vzrostl ale ujede až 724 km a na veřejné silnice může.
Při pohledu na tyto parametry tedy není překvapivé, že Oshkosh HET je jedním z nejpoužívanějších prostředků americké armády, která si celkově objednala již přes 2 900 exemplářů. Kromě toho ovšem slouží také Jordánsku a Ománu, stejně jako Velké Británii. A jelikož ona globální varianta byla vyvíjena přímo s ohledem na evropské silnice, nepřekvapí, že na starém kontinentu užívá šestikolový tahač hlavně NATO. Popularita tahače je tedy enormní a není divu, že jej Oshkosh dále piplá.
Za zmínku tak stojí i jeho další specifikace. Šestice vojáků najde díky klimatizaci v kabině nemalý komfort, stejně jako může počítat s pancéřováním. Řízení pak dostalo posilovač a souběžně s přední se může natáčet i zadní náprava, aby bylo usnadněno manévrování. Převodovka je pak doplněna redukcí a pohonem 6x6 nebo 8x8, aby se tahač zvládl vyrovnat s jakýmkoliv povrchem. Kromě toho tu ovšem máme ještě navijáky, s nimiž je možné utáhnout skoro 25 tun.
Speciálně pro Oshkosh HET byl vyvinut i přívěs M1000, který disponuje čtyřiceti koly rozdělenými do pěti náprav. Specifické zavěšení umožňuje zdvih kola až o 254 mm, což jen reflektuje terénní schopnosti samotného tahače. A jelikož tento přívěs dokáže pobrat až 80 tun, nepřekvapí, že jej vzniklo prakticky stejné množství jako tahačů.
Oshkosh HET vznikl primárně jako monstrózní tahač tanků, pobrat ovšem dokáže i další bojovou techniku, s níž navíc může zamířit do skoro jakéhokoli terénu. Foto: Oshkosh Defense
Zdroj: Oshkosh Defense
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 8 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 2 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 4 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 5 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 7 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 8 hodinami