Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie Škodu totálně rozdrtil, prodává se už 76krát líp než český vůz

Doby, kdy lidé raději brali škodovky a na neznámé čínské vozy hleděli skrz prsty, jsou zjevně pryč. Škoda je příliš drahá na to, aby se o ní v Číně ještě někdo zajímal, levnější soupeř klíčové Octavie prodejně drtí český originál v poměru 76:1.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie Škodu totálně rozdrtil, prodává se už 76krát líp než český vůz

26.6.2023 | Petr Miler

Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie Škodu totálně rozdrtil, prodává se už 76krát líp než český vůz

/

Foto: Changan

Doby, kdy lidé raději brali škodovky a na neznámé čínské vozy hleděli skrz prsty, jsou zjevně pryč. Škoda je příliš drahá na to, aby se o ní v Číně ještě někdo zajímal, levnější soupeř klíčové Octavie prodejně drtí český originál v poměru 76:1.

O čínském Changanu se u nás nezmiňujeme zdaleka poprvé, přičemž naši pozornost nejčastěji upoutávají modely jeho podznačky UNI, která se zaměřuje hlavně na mladší publikum. To zkouší oslovovat nejen dnes módními SUV, ale kupodivu i docela klasicky (třebaže designově stále moderně) střiženým liftbackem UNI-V. A právě k němu se dnes opět musíme vrátit, neboť po prodejní stránce si vede mimořádně dobře.

Z fotek to nemusí být na první pohled zřejmé, tento vůz ale měří na délku 4 680 až 4 705 milimetrů podle zvolené verze, takže jde o docela velké auto. Řadí se někam na pomezí nižší střední a střední třídy, a už proto má blízko ke Škodě Octavia. Rozvor náprav pak činí vždy 2 750 mm, čím dokonce překonává i prodlouženou Škodu Octavia PRO určenou pro Čínu. Právě té je přímým konkurentem, překonává ji ale prakticky ve všech ohledech.

Už v případě dostupných motorizací se Číňané rozhodli kráčet složitější cestou než Češi. Octavii PRO lze koupit s jediným motorem 1,5 TSI, Changan UNI-V je ale k mání jak se srovnatelným 1,5litrovým benzinovým čtyřválcem s turbem o výkonu 188 koní a točivém momentu 300 Nm, tak s dvoulitrový turbem s 232 koňmi a 390 Nm. To nezní špatně, zvláště ne ve srovnání s Octavií s maximálně 150 koňmi, potenciál motoru tak nezaostává ani za agresivním zevnějškem. Převodovka UNI-V je vždy automatická, v případě slabšího motoru 7stupňová dvouspojková, se silnějším agregátem se pojí osmistupňový automat s hydrodynamický měničem.

Blíže se ale musíme podívat i na exteriér, který působí opravdu atraktivně. Pravda, není dokonale originální - čelními partiemi velmi připomíná poslední vozy značky Hyundai, zezadu si pak dost možná vzpomenete na Hondu Civic, nakonec i proto, že logo Changanu hodně připomíná emblém japonské automobilky. Kromě asijských značek je nicméně patrný také vliv Audi či Peugeotu. Ale jako celek jde o líbivý, svébytný vůz.

Interiér je též podobný těm v posledních Peugeotech a stejně jako většina současných aut dává sbohem většině tlačítek. Pár jich přitom najdeme na středové konzoli, Francouze pak Changan následuje i malým volantem, který je usazený před digitálním přístrojovým štítem. Ten je zajímavý také tím, že jej tvoří tři obrazovky, které vás obklopují jako u závodních simulátorů. Číňané uvádí, že konfigurace displejů 3+1 zásadně zvýšila bezpečnost, neboť řidič musí pohybovat očima pouze v 10stupňovém úhlu, aby viděl vše důležité - tedy jak data na obrazovkách, tak i vozovku. Jak moc to Číňanům baštíte, zvažte sami, ale takto to s vážnou tváří prezentují.

Zmínit je třeba, že kromě standardního provedení jsou k dispozici také verze Sport a Speed. Ty se liší oněmi nárazníky, poznáte je také podle oranžově zbarvených doplňků. Nejpodstatnější je tak příchod tlačítka Super Race (sic, v Číně je ve zvyku trochu přehánět...), s jehož pomocí lze aktivovat sportovní režim. Zrychlí se tím řazení automatu, zatímco volant ztěžkne a výfuk začne produkovat výraznější zvuk. Mimo to se vozu vysune i zadní křídlo a na obrazovce se objeví měřič přetížení.

Ceny jsou mimořádně atraktivní, když s motorem 1,5 turbo startují na pouhých 108 900 yuanech (cca 326 tisíc korun), dvoulitr lze pořídit od 129 900 CNY (asi 389 tisíc Kč). To je s ohledem na vše zmíněné láce, koneckonců u nás standardní Octavia s kratším rozvorem a motorem 1,5 TSI pod kapotou startuje na 619 900 Kč. Navíc pokud byste chtěli aspoň trochu srovnat krok, za verzi 2,0 TSI se 190 koňmi dáte už minimálně 1 059 900 Kč - jinak než ve verzi RS tento motor dnes nedostanete.

Není tedy divu, že z UNI-V se téměř okamžitě stal prodejní hit, může ale překvapit, jak velký. Před sebou máme čerstvá květnová čísla čínské asociace výrobců CAAM, která uvádí, že vůz soustavně oslovuje okolo 13 000 lidí měsíčně a opakovaně se dostává do nejlepší dvacítky nejprodávanějších aut v Číně bez ohledu na třídu. To je velký úspěch, který nejvíce vynikne vedle Octavie - zatímco Changan letos získal už 62 885 zákaznických skalpů, Škoda paběrkuje s 832 dodanými vozy. A to nejsou tak dávno časy, kdy by škodovka dokázala těmto číslům konkurovat, dnes se svým poměrem hodnoty a ceny nemá šanci. Changan se letos prodává skoro 76krát lépe, to je jiný svět.

Číňané zjevně umí nabídnout i žádoucí auto konvenčního střihu, o tom nemá smysl debatovat. A je jen otázkou času, než se dostane k nám. V Rusku už se UNI-V oficiálně prodává a až se s ním Changan zjeví také tady, Škoda z toho radost mít jistě nebude.


Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie Škodu totálně rozdrtil, prodává se už 76krát líp než český vůz - 1 - Changan UNI-V 2022 prodeje 01Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie Škodu totálně rozdrtil, prodává se už 76krát líp než český vůz - 2 - Changan UNI-V 2022 prodeje 02Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie Škodu totálně rozdrtil, prodává se už 76krát líp než český vůz - 3 - Changan UNI-V 2022 prodeje 03Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie Škodu totálně rozdrtil, prodává se už 76krát líp než český vůz - 4 - Changan UNI-V 2022 prodeje 04Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie Škodu totálně rozdrtil, prodává se už 76krát líp než český vůz - 5 - Changan UNI-V 2022 prodeje 05Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie Škodu totálně rozdrtil, prodává se už 76krát líp než český vůz - 6 - Changan UNI-V 2022 prodeje 06Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie Škodu totálně rozdrtil, prodává se už 76krát líp než český vůz - 7 - Changan UNI-V 2022 prodeje 07Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie Škodu totálně rozdrtil, prodává se už 76krát líp než český vůz - 8 - Changan UNI-V 2022 prodeje 08Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie Škodu totálně rozdrtil, prodává se už 76krát líp než český vůz - 9 - Changan UNI-V 2022 prodeje 09Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie Škodu totálně rozdrtil, prodává se už 76krát líp než český vůz - 10 - Changan UNI-V 2022 prodeje 10Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie Škodu totálně rozdrtil, prodává se už 76krát líp než český vůz - 11 - Changan UNI-V 2022 prodeje 11Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie Škodu totálně rozdrtil, prodává se už 76krát líp než český vůz - 12 - Changan UNI-V 2022 prodeje 12Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie Škodu totálně rozdrtil, prodává se už 76krát líp než český vůz - 13 - Changan UNI-V 2022 prodeje 13Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie Škodu totálně rozdrtil, prodává se už 76krát líp než český vůz - 14 - Changan UNI-V 2022 prodeje 14Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie Škodu totálně rozdrtil, prodává se už 76krát líp než český vůz - 15 - Changan UNI-V 2022 prodeje 15
Changan UNI-V je atraktivní auto se zajímavou technikou, výbavou a především cenou, které jde po zákaznících Škody Octavia s neobyčejnou vervou. A má úspěch, Octavie už vedle něj v prodejních tabulkách skoro nic neznamená. Foto: Changan

Zdroje: CAAM, Changan

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.