Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový elektromobil Nissanu je stále větší průšvih, aniž by ho převzal jediný člověk, po roce se ani nevyrábí
7.4.2022 | Petr Prokopec
Tomuhle autu slunce nad střechou nesvítí od samého počátku. Poprvé se ukázalo už téměř před třemi roky a loni touto dobou měla začít jeho výroba s prvními dodávkami plánovanými na polovinu roku 2021. Teď je duben 2022, výroba pořád nejede a patálie nekončí.
V říjnu 2019 představil Nissan na domácím autosalonu v Tokiu koncept elektrického SUV. Jen o devět měsíců později pak Japonci přišli s jeho produkční verzí a oznámili, že Ariya se začne vyrábět v roce 2021 s prvními dodávkami zákazníkům plánovaným na loňské léto. K tomu nicméně nedošlo a zrušen nakonec byl i odložený vstup na americký trh plánovaný na loňský podzim. Místo toho Nissan oznámil, že kvůli nedostatku čipů došlo na zpoždění. A jelikož problémem není jen tento komponent, automobilka příchod vozu na trh dále odkládá.
Jak jsme již zmínili, nejde zdaleka o první odklad. Naposledy bylo zahájení prodejů elektrického SUV přesunuto na letošní konec března, ani to už se ale nestane. V případě Japonska se tedy nově počítá s 12. květnem, tedy za další více jak měsíc. V létě by pak Ariya měla dorazit do kontinentální Evropy, to jsme u několika měsíců, s Američany se nakonec nepočítá dříve než na podzim, o další půlrok později. A to se bavíme o plánech Nissanu, které se pochopitelně mohou znovu změnit.
Jakkoli byl totiž dosavadní nedostatek čipů a dalších komponentů problematickým, ve srovnání s pohromou, s jakou je automobilový svět spojen nyní, šlo jen o čajíček. V důsledku ruské invaze na Ukrajinu bude totiž globální trh dle expertů potřebovat hned několik let, než se vše vrátí do normálu. I kdyby tedy nakonec na přeložené premiéry skutečně došlo, neznamená to, že vozy začnou k zákazníkům proudit po tisících. Zvláště když elektromobily potřebují čipů několikanásobně více než vozy se spalovacím ústrojím.
„Množství čipů, které se objevuje v moderních vozech, neustále roste. A přesun směrem k těm elektrickým problém jen umocňuje,“ potvrzuje výše zmíněné Sam Abuelsamid, analytik společnosti Guidehouse Insights. Dle něj se tak výrobci začínají zaměřovat především na vozy, se kterými jsou spojené nejvyšší ziskové marže. Bateriová auta jsou nicméně ztrátová, pročež jsou upřednostňována zejména v Evropě kvůli emisním standardům. Na vypořádání se s nimi však Nissanu v podstatě stačí jednodušší Leaf.
Osud druhého elektromobilu značky je tak momentálně velmi nejistý. Abuelsamid dodává, že vše do jisté míry bude záviset na délce konfliktu na Ukrajině. Výrobci totiž dle svých slov mají několikaměsíční zásoby neonu, který je pro produkci čipů stěžejní. Jakmile se nicméně sklady začnou vyprazdňovat, jeho cena začne drasticky růst. To povede k dalšímu zdražování nových aut, stejně jako k odstávkám montážních linek. Situace tedy opravdu není růžová.
Lze už jen dodat, že Ariya by měla dorazit s jedním či dvěma elektromotory a se dvěma různými pakety baterií. Základem nabídky bude předokolka s 218 koňmi, 65 kWh a dojezdem 360 km, zatímco na vrchol se postaví čtyřkolka disponující 394 koňmi a 90 kWh. S tou by přitom dle cyklu WLTP mělo být možné urazit na jedno nabití 400 km, což je dáno i důrazem na dynamiku. Předokolka s větším paketem baterií totiž disponuje dojezdem 500 km. Je to ale pořád jen teorie - Ariya je zatím pro automobilku průšvih, ne spása a v dohledné době se na tom nic nemusí změnit.
Nissan Ariya měl být již dávno v prodeji, i prezentačních fotek evropské verze už jsme se dočkali dávno. Zatím se však ani nevyrábí a nejméně další měsíc se nebude vyrábět ani pro Japonsko, natož pak pro zbytek světa. Foto: Nissan
Zdroj: Auto News, Consumer Reports
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 10 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 11 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda