Podivně vypadající německý vojenský speciál nezastaví nic, ani prostřelené pneu

Můžete mu prostřelit pneumatiky, přesto ho nezastaví ani vodní hladina, zkrátka nic. A aby toho nebylo málo, dokáže odvézt tunu věcí nebo šest hodin neslyšně sledovat okolí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Podivně vypadající německý vojenský speciál nezastaví nic, ani prostřelené pneu

24.6.2021 | Petr Prokopec

Podivně vypadající německý vojenský speciál nezastaví nic, ani prostřelené pneu

/

Foto: Rheinmetall

Můžete mu prostřelit pneumatiky, přesto ho nezastaví ani vodní hladina, zkrátka nic. A aby toho nebylo málo, dokáže odvézt tunu věcí nebo šest hodin neslyšně sledovat okolí.


Vypadá to, že ve válkách budoucnosti se už s vojáky skutečně příliš nepočítá. Alespoň dle novinek hned několika výrobců to tak vypadá. Včera jsme si mohli představit autonomní tank firmy Milrem Robotics, který dokáže zničit protivníka, i když kdokoli živý sedí 40 kilometrů daleko. Dnes tu pro změnu máme operační vozidlo Mission Master XT, za nímž stojí německá společnost Rheinmetall, konkrétně její kanadská filiálka. I tato novinka může být ovládaná na dálku, na palubě ale má i nouzové sedadlo a joystick, který umožňuje přebrat kontrolu přímo na místě.

Mission Master XT váží 2 217 kilogramů a dokáže uvézt až 1 tunu nákladu přes prakticky jakýkoli povrch, ať se již jedná o písek, sníh nebo kamení. Zároveň může operovat i při teplotách pod bodem mrazu a jeho pneumatiky zajišťují, že překážkou není ani vodní hladina, po které tento kolos dokáže plavat. Působivé přitom je, že dle tvrzení výrobce se jeho bojeschopnost nesníží ani ve chvílích, kdy v oněch pneumatikách zejí dvoucentimetrové díry. Vůz je totiž vybaven systémem, který dokáže v takovém případě soustavně dofukovat obutí na předepsaný, nutno dodat nízký tlak.

Pohon této novinky dostal na starosti dieselový motor, se kterým Mission Master XT dokáže urazit až 750 kilometrů na jedno natankování. Zároveň ovšem disponuje také lithium-iontovými bateriemi, které mu umožní „bezhlučný monitoring“ okolí po dobu šesti hodin. Vůz tedy nemusí sloužit pouze jako transportér, ale také jako průzkumník. Operátorovi přitom stačí jeden tablet, aby skrz unikátní program dokázal ovládat jak tento vůz, tak s ním spolupracující zbraňové systémy.

Novinka se v nabídce firmy zařadí pod již existující Mission Master, který se nově dočkal přídomku SP. Za touto zkratkou se skrývá Silent Partner neboli Tichý partner, čímž je odkázáno na elektrický pohon vozidla. To nemá takové terénní schopnosti jako nové XT, neboť jde spíše o doprovodný dopravní prostředek. SP má totiž postupovat společně s vojáky, kterým veze dodatečnou výzbroj.

Stejně jako novinka nicméně může být využit pro monitorování dané situace či k přepravě lehčích zbraňových systémů. A také v jeho případě je k ovládání použit systém PATH s autonomním ovládáním a navigací. Na nouzové sedadlo operátora je nicméně s ohledem na mnohem kompaktnější dimenze třeba zapomenout. Stejně jako je mimo hru kvůli alternativnímu pohonu i velký akční rádius.


Podivně vypadající německý vojenský speciál nezastaví nic, ani prostřelené pneu - 1 - Rheinmetall Mission Master XT a SP 2021 prvni sada 01Podivně vypadající německý vojenský speciál nezastaví nic, ani prostřelené pneu - 2 - Rheinmetall Mission Master XT a SP 2021 prvni sada 02Podivně vypadající německý vojenský speciál nezastaví nic, ani prostřelené pneu - 3 - Rheinmetall Mission Master XT a SP 2021 prvni sada 03Podivně vypadající německý vojenský speciál nezastaví nic, ani prostřelené pneu - 4 - Rheinmetall Mission Master XT a SP 2021 prvni sada 04Podivně vypadající německý vojenský speciál nezastaví nic, ani prostřelené pneu - 5 - Rheinmetall Mission Master XT a SP 2021 prvni sada 05Podivně vypadající německý vojenský speciál nezastaví nic, ani prostřelené pneu - 6 - Rheinmetall Mission Master XT a SP 2021 prvni sada 06
Německá firma Rheinmetall představila nový autonomní bojový prostředek Mission Master XT, který v nabídce doplní již existující variantu SP. Oba vozy přitom slouží hlavně k přepravě a monitorování. Foto: Rheinmetall

Zdroj: Rheinmetall

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.