Nový supersport s úchvatným motorem V10 dosahuje takového přítlaku, že s ním jde jezdit i po stropě

Vypadá jako z jiné planety a jeho vzhled vlastně ani moc nepřehání. Také jeho technické parametry totiž připomínají jiný svět - motor jako ze starých časů doplňuje moderní technika, přesto celé auto váží pod 700 kg. I proto může snít i jízdě koly vzhůru.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nový supersport s úchvatným motorem V10 dosahuje takového přítlaku, že s ním jde jezdit i po stropě

11.8.2022 | Petr Prokopec

Nový supersport s úchvatným motorem V10 dosahuje takového přítlaku, že s ním jde jezdit i po stropě

/

Foto: Rodin Cars

Vypadá jako z jiné planety a jeho vzhled vlastně ani moc nepřehání. Také jeho technické parametry totiž připomínají jiný svět - motor jako ze starých časů doplňuje moderní technika, přesto celé auto váží pod 700 kg. I proto může snít i jízdě koly vzhůru.


Na Novém Zélandu sice žije daleko více ovcí než lidí, přesto jako v případě Austrálie nejde o trh, kde by se prodávaly jen zemědělské stroje. V obou případech jde o země, kde o automobilové nadšence zavadíte na každém rohu. V důsledku toho najdete na nejmenším kontinentu světa i sousedícím ostrově neskutečné množství závodních okruhů. Je tak vlastně i logické, že právě z těchto končin pochází řada firem, které se zaměřují na supersportovní auta a okruhové speciály. Jednou z nich je i společnost Rodin Cars, která aktuálně vyrukovala s novinkou zvanou FZero.

Než se k ní ale dostaneme, je třeba kratší výlet do minulosti. I když totiž Novozélanďané stejně jako řada start-upů vyrukovali s nadmíru působivými čísly, v jejich případě nemáme s důvěrou sebemenší problém. Mimo jiné za tím stojí Jeremy Clarkson, který v pátém díle 17. série Top Gearu usedl za volant Lotusu T125. Tento Formuli 1 připomínající vůz britská značka představila v roce 2010, kdy plánovala pětadvacetikusovou sérii. Následně však narazila na neochotu zákazníků platit více než milion Eur (dnes cca 24,4 milionu korun) za každý z exemplářů.

Projekt tak nakonec skončil neúspěchem, kdy vyrobeno bylo jen deset aut. Zda se nicméně všechny prodaly, zůstává záhadou. Pro nás nicméně podstatné je, že Lotus prodal veškerá práva spojená s vozem právě výše zmíněné firmě Rodin Cars. Ta jej následně ještě vylepšila, když přihodila vlastní titanový výfuk. To zvedlo výkon původního 3,8litrového osmiválce Cosworth z 659 koní na 675, sprint na stovku tak přejmenovaný FZed zvládá za 2,9 sekundy. Za rovných 5 sekund se pak rozjede na 160 km/h, maximum činí 300 km/h.

Firma Rodin Cars přitom této dynamiky dosáhla nejen navýšením výkonu, ale také snížením hmotnosti o 40 kg na pouhých 609 kilogramů (včetně všech náplní). Z titanu totiž nevyrobila jen výfuk, ale rovněž volant či každý šroub. Její zakladatel David Dicker nicméně již při vývoji měl v hlavě zcela jiný vůz, a to právě aktuálně představené Fzero. To na první pohled připomíná Batmobil, což není náhoda. Stačí si totiž jen uvědomit, že snímek z roku 1997 byl pojmenován Batman a Robin, což zní jako Rodin.

Vzhled vozu přitom z velké části pochází právě z Dickerovy hlavy, mimo to si nicméně firma z Nového Zélandu vyvinula i vlastní pohonnou jednotku. Desetiválec o čtyřlitrovém objemu disponuje navíc u elektromotorem namontovaným přímo na hřídeli. Celkově tak vůz produkuje 1 176 koní a 1 026 Nm, což je opravdu působivé. Ještě hlouběji však musíme smeknout klobouk při pohledu na údaje o hmotnosti. Agregát totiž váží jen 132 kilogramů, celý speciál pak navzdory 5,5metrové délce jen 698 kg.

Novozélanďané mají v plánu výrobu pouze 27 exemplářů, přičemž každý má startovat na 1,8 milionech liber (asi 51,9 mil. Kč). První vozy pak k zákazníkům dorazí v létě příštího roku, kdy možná dojde i na přepsání rekordů na mnoha světových okruzích. Firma totiž předpokládá, že během testů, které se uskuteční ještě letos, by FZero mělo při nejvyšší rychlosti 360 km/h vygenerovat 4 tisíce kg přítlaku. I v mnohem nižší rychlosti tak bez problémů zvládne jezdit i po stropě hlavou dolů.

Lze už jen dodat, že veškerý výkon spalovacího agregátu máte k dispozici až v 9 tisících otáčkách, poté má však motor ještě tisícovku k dobru. Spárován je pak s osmistupňovou převodovkou Ricardo a zadními koly, které společnost OZ Racing stejně jako ta přední vyrobila z kovaného hořčíku. A jelikož jde o okruhový speciál, nejsou překvapením pneumatiky Avon. Zda je dostane i silniční verze, která je v plánu, je však záhadou. Stejně jako to, kdy se objeví.


Nový supersport s úchvatným motorem V10 dosahuje takového přítlaku, že s ním jde jezdit i po stropě - 1 - Rodin FZero 2022 prvni sada 01Nový supersport s úchvatným motorem V10 dosahuje takového přítlaku, že s ním jde jezdit i po stropě - 2 - Rodin FZero 2022 prvni sada 02Nový supersport s úchvatným motorem V10 dosahuje takového přítlaku, že s ním jde jezdit i po stropě - 3 - Rodin FZero 2022 prvni sada 03Nový supersport s úchvatným motorem V10 dosahuje takového přítlaku, že s ním jde jezdit i po stropě - 4 - Rodin FZero 2022 prvni sada 04Nový supersport s úchvatným motorem V10 dosahuje takového přítlaku, že s ním jde jezdit i po stropě - 5 - Rodin FZero 2022 prvni sada 05Nový supersport s úchvatným motorem V10 dosahuje takového přítlaku, že s ním jde jezdit i po stropě - 6 - Rodin FZero 2022 prvni sada 06Nový supersport s úchvatným motorem V10 dosahuje takového přítlaku, že s ním jde jezdit i po stropě - 7 - Rodin FZero 2022 prvni sada 07Nový supersport s úchvatným motorem V10 dosahuje takového přítlaku, že s ním jde jezdit i po stropě - 8 - Rodin FZero 2022 prvni sada 08Nový supersport s úchvatným motorem V10 dosahuje takového přítlaku, že s ním jde jezdit i po stropě - 9 - Rodin FZero 2022 prvni sada 09Nový supersport s úchvatným motorem V10 dosahuje takového přítlaku, že s ním jde jezdit i po stropě - 10 - Rodin FZero 2022 prvni sada 10Nový supersport s úchvatným motorem V10 dosahuje takového přítlaku, že s ním jde jezdit i po stropě - 11 - Rodin FZero 2022 prvni sada 11Nový supersport s úchvatným motorem V10 dosahuje takového přítlaku, že s ním jde jezdit i po stropě - 12 - Rodin FZero 2022 prvni sada 12Nový supersport s úchvatným motorem V10 dosahuje takového přítlaku, že s ním jde jezdit i po stropě - 13 - Rodin FZero 2022 prvni sada 13Nový supersport s úchvatným motorem V10 dosahuje takového přítlaku, že s ním jde jezdit i po stropě - 14 - Rodin FZero 2022 prvni sada 14Nový supersport s úchvatným motorem V10 dosahuje takového přítlaku, že s ním jde jezdit i po stropě - 15 - Rodin FZero 2022 prvni sada 15Nový supersport s úchvatným motorem V10 dosahuje takového přítlaku, že s ním jde jezdit i po stropě - 16 - Rodin FZero 2022 prvni sada 16
FZero je okruhovou novinkou z Nového Zélandu, která páruje 1 126 koní s 698 kilogramy hmotnosti. Přítlak až 4 000 kg se pak postará o schopnost vozu jezdit klidně s řidičem hlavou dolů. Foto: Rodin Cars

Zdroj: Rodin Cars

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.