O titul nejprodávanějšího auta Evropy se vede lítý boj, VW Golf jdou po krku hned čtyři další vozy

Německý fenomén se 13 let nemusel obávat žádné konkurence, v posledních dvou generacích mu nikdo nesahal ani po kotníky. S příchodem osmé iterace Volkswagenu Golf se ale situace změnila a výsledky za posledních 12 měsíců to jen potvrzují.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

O titul nejprodávanějšího auta Evropy se vede lítý boj, VW Golf jdou po krku hned čtyři další vozy

26.1.2022 | Petr Prokopec

O titul nejprodávanějšího auta Evropy se vede lítý boj, VW Golf jdou po krku hned čtyři další vozy

/

Foto: Volkswagen

Německý fenomén se 13 let nemusel obávat žádné konkurence, v posledních dvou generacích mu nikdo nesahal ani po kotníky. S příchodem osmé iterace Volkswagenu Golf se ale situace změnila a výsledky za posledních 12 měsíců to jen potvrzují.


Evropské prodeje za loňský rok jsme již mohli zmapovat díky datům asociace výrobců ACEA, nyní se však o slovo hlásí nezávislý dodavatel dat. A jeho čísla stojí za pozornost, neboť pohled JATO Dynamics je jednak v některých detailech trochu odlišný, ale především je o dost ucelenější. Nevěnuje se totiž jen jednotlivým zemím a výrobcům, a tak si můžeme posvítit na dělení registrací i dle pohonu, stejně jako se podívat na úspěch či naopak neúspěch jednotlivých modelů. A právě tento pohled skýtá velmi zajímavá zjištění.

Po mnoha letech jasné nadvlády se totiž zdálo, že poznáme šestý vůz do party těch, které kdy prodejně překonaly VW Golf. Německý matador loni pravidelně prohrával s japonskou, rumunskou či francouzskou konkurencí a nezdálo se být možné, aby se na špičce udržel nepřetržitě třináctý rok v řadě. Ale stalo se to, byť je otázkou, zda nešlo o vůbec poslední období, kdy jej můžeme titulovat jako evropského lídra.

Žádné jiné auto z nejlepší dvacítky si totiž nepohoršilo podobným způsobem a po krku mu šly hned čtyři další modely, které za ním zaostaly jen jednotky tisíc v rámci ročních prodejů. Ve srovnání s rokem 2019 je totiž bestseller Volkswagenu níže o zásadních 50 procent, a tak má těsně za sebou pronásledovatele v podobě Peugeotu 208 a Dacie Sandero, kteří klesli jen o 12,4 procenta, Renaultu Clio s poklesem o 38,5 procenta a Peugeotu 2008, jež naopak zamířil o 24,1 % vzhůru.

Pohled na další vozy v žebříčku pak jen odhaluje, jakým způsobem se evropské trhy za poslední roky změnily. Jediný růst se týká jen SUV a elektromobilů. Nejvíce si polepšila Tesla Model 3, která má na kontě 48,8procentní vzestup vůči roku 2019. Díky tomu se vyšplhala na sedmnáctou příčku, ovšem pořád se nevyrovnala ani Škodě Octavia, která se přitom o 35,9 procenta propadla. A to je třeba dodat, že u českého vozu míří vládní dotace jen k některým hybridním verzím, zatímco ten americký je podporován vždy a o poznání mohutněji.

Právě dotace jsou jedním z důvodů, proč registrace elektromobilů vystoupaly na rekordní úroveň - na vozy s nulovými či nízkými (přímými) emisemi totiž připadá již 19procentní tržní podíl. Dle analytiků tak nejspíše elektrifikace letos porazí i dieselové vozy, na které loni připadalo 21,7 procenta z celkových registrací. Znovu je nicméně třeba podotknout, že se tak děje hlavně kvůli dotacím. Stejně jako výrobci kvůli manipulacím EU s trhem na pozadí skrze limity CO2 a další instrumenty dodávají dostupné čipy hlavně vozům s elektrickým pohonem.

Tím jsme se dostali k největšímu hybateli veškerého dění v loňském roce. Krize související s čipy přitom začíná přepisovat i evropskou mapu. Koncern VW si oproti roku 2019 lehce polepšil a zůstává tak jedničkou starého kontinentu, u druhého Stellantisu však již došlo na propady. S těmi je pak spojena i třetí Skupina Renault, zatímco čtvrtý koncern Hyundai-Kia získal takřka dva procentní body navíc. Nahoru se posunulo i páté BMW a šestá Toyota, Mercedes či Ford ale již ztrácí půdu pod nohama.

Zajímavý je pohled na SUV, která ještě v roce 2019 měla na celkových registracích „jen“ 38,2procentní podíl. Předloni ale již šlo o 40,3procentní a loni dokonce o 45,5procentní. Vůbec by nás tak nepřekvapilo, kdyby letos se i Evropa přehoupla přes 50 procent, jako je tomu dnes nejen ve Spojených státech, ale třeba i v Rusku. Celkovým lídrem je přitom v této kategorii koncern VW Group, mezi jednotlivými modely však vládnul Peugeot 2008, který překonal předloňského vítěze v podobě Renaultu Captur.

Lze pak už jen dodat, že celkově bylo v osmadvaceti evropských zemích (tedy kromě EU jsou veškerá data spojena také s Británií, Norskem a Švýcarskem) prodáno 11,75 milionu nových aut. Ve srovnání s rokem 2019 jde o propad o 26 procent, za čímž stojí hlavně Německo, kde bylo prodáno nejméně aut od roku 1985. Dobře na tom ale není ani Rakousko, Belgie a Nizozemsko, kde loňské registrace byly nejnižší od let 1984, 1995, respektive od roku 1980.


O titul nejprodávanějšího auta Evropy se vede lítý boj, VW Golf jdou po krku hned čtyři další vozy - 1 - Prodeje EU 12-2021 JATO Dynamics 01O titul nejprodávanějšího auta Evropy se vede lítý boj, VW Golf jdou po krku hned čtyři další vozy - 2 - Prodeje EU 12-2021 JATO Dynamics 02O titul nejprodávanějšího auta Evropy se vede lítý boj, VW Golf jdou po krku hned čtyři další vozy - 3 - Prodeje EU 12-2021 JATO Dynamics 03O titul nejprodávanějšího auta Evropy se vede lítý boj, VW Golf jdou po krku hned čtyři další vozy - 4 - Prodeje EU 12-2021 JATO Dynamics 04O titul nejprodávanějšího auta Evropy se vede lítý boj, VW Golf jdou po krku hned čtyři další vozy - 5 - Prodeje EU 12-2021 JATO Dynamics 05
Evropské prodeje nových aut loni znovu klesly, a to především v důsledku nedostatku čipů. Výrazně se tak změnila mapa starého kontinentu, neboť Hyundai, Kia a Toyota byly na krizi připravené lépe a tržní podíl vůči roku 2019 navýšily. Grafika: JATO Dynamics

O titul nejprodávanějšího auta Evropy se vede lítý boj, VW Golf jdou po krku hned čtyři další vozy - 6 - VW Golf VIII 15 TSI Autobahn ilu 01O titul nejprodávanějšího auta Evropy se vede lítý boj, VW Golf jdou po krku hned čtyři další vozy - 7 - VW Golf VIII 15 TSI Autobahn ilu 02O titul nejprodávanějšího auta Evropy se vede lítý boj, VW Golf jdou po krku hned čtyři další vozy - 8 - VW Golf VIII 15 TSI Autobahn ilu 03
Snad i překvapením je po všech špatných výsledcích v průběhu roku prvenství Volkswagenu Golf mezi modely. Německý kompakt má ovšem před konkurencí minimální náskok a je otázkou, zda jej dále udrží. Foto: Volkswagen

Zdroj: JATO Dynamics

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.