Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Objemné motory bez turba nekončí, další automobilka chystá dokonce úplně nový
10.7.2021 | Petr Miler
Z probíhajícího vývoje by se mohlo zdát, že existující spalovací motory dožijí bez velké slávy své životy a nahradí je ty elektrické. Jenže ony nejenže nekončí, přijde i úplně nový a dokonce nepřeplňovaný.
Už nemůžete být úplně mladí, aby vám něco řeklo jméno Giotto Bizzarini. Tento legendární italský motorář „vyrostl” u Alfy Romeo, odkud jej přetáhl do svých služeb Enzo Ferrari. To se psal rok 1957, Bizzarini ale u vzpínajícího se koníka dlouho nevydržel. Po roztržce s Ferrariho ženou Laurou firmu opustil a v roce 1962 si založil vlastní. Říkala si Societa Autostar a dala za vznik jednomu z motorů, který se do aut montuje dodnes.
Jakkoli to o skoro 60 let zní bizarně jako Giottovo jméno, současný 680koňový, 6,5litrový motor V12, který si našel cestu i do labutí písně Lamborghini Aventador Ultimae, má stále základ v 3,5litrovém V12, který Bizzarini postavil pro Lamborghini pod hlavičkou Autostaru a poprvé se v sériovém modelu objevil v roce 1964. Až s koncem Aventadoru je jasné, že tento původní V12 skončí nadobro.
Mnozí nadšenci v tu chvíli zamáčkli slzu, realita ale nakonec nebude tak zlá. Italská automobilka sice nebude dále pokračovat ve vývoji tohoto dvanáctiválce, motoru stejné koncepce ale zůstane věrné. A v roce 2022 nebo 2023 přijde s úplně novým V12, který bude pohánět nástupce právě se loučícího kupé a roadsteru.
Není to spekulace, v rozhovoru pro Autoblog to řekl sám šéf Lamba Stephan Winkelmann. Přijde zkrátka nový motor pro nový vůz, to je celé. Podle jeho slov jde o zcela jinou techniku bez vazeb na tu současnou: „Je to úplně nový motor, úplně nové hnací ústrojí, všechno je úplně nové. Ze Sianu ani z Aventadoru (v příští vlajkové lodi Lamborghini s motorem V12 - pozn. red.) nezůstane nic,” řekl Winkelmann.
Vůz sice počítá s jistou formou hybridizace, automobilka ale prý ani chvíli neuvažovala o tom, že by použila přeplňování. Čekejme tedy zbrusu nový, atmosféricky plněný motor V12 s elektrickou podporou, pro rok 2022 nebo 2023 je to skoro neuvěřitelné avízo. Auto dále podle Winkelmanna dostane pohon všech kol, řízení zadních kol a prý i velmi chytré aerodynamické prvky. Na další detaily si musíme počkat.
Lamborghini Aventador Ultimae je sice 780koňovou labutí písní Bizzariniho motoru V12, ne však dvanáctiválců v Lambech jako takových. Příští nebo přespříští rok dorazí nástupce s hybridizovaným, úplně novým dvanáctiválcem bez turba, to je fascinující. Foto: Lamborghini
Zdroj: Autoblog
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera