Obliba SUV je u konce a prudce klesne, říká šéf VW, sází ale na dost divokou kartu

Herbert Diess je přesvědčen, že doba nehynoucí popularity SUV je u konce, a to přesto, že na tomto poli představují Němci jednu novinku za druhou. Důvodem má být nástup elektromobility, k tomu ale nemusí dojít.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Obliba SUV je u konce a prudce klesne, říká šéf VW, sází ale na dost divokou kartu

27.2.2020 | Petr Prokopec

Obliba SUV je u konce a prudce klesne, říká šéf VW, sází ale na dost divokou kartu

/

Foto: Christophe Gateau, dpa

Herbert Diess je přesvědčen, že doba nehynoucí popularity SUV je u konce, a to přesto, že na tomto poli představují Němci jednu novinku za druhou. Důvodem má být nástup elektromobility, k tomu ale nemusí dojít.

V poslední době neuplyne snad ani týden, abychom nehovořili o novém SUV s logem Volkswagenu. Včera jsme si mohli představit nový Touareg R, o pár dnů dříve pak unikly na světlo světa první snímky modelu Tayron X. Ten ale bude na rozdíl od svého mohutnějšího příbuzného k dispozici pouze v Číně, kde doplní desítku dalších sourozenců s vyšší stavbou karoserie a zvýšeným podvozkem. Je tedy zjevné, že SUV všeho druhu jsou pro Volkswagen požehnáním, o to překvapivější je pak současné prohlášení šéfa automobilky.

Herbert Diess totiž nově v rozhovoru pro Financial Times uvedl, že popularita aut s vyšší stavbou karoserie je u konce zakrátko prudce opadne. A důvodem dle něj bude elektrifikace. To náš údiv ještě zvyšuje, neboť šéf VW v podstatě naznačuje, že lidé přestanou kupovat vozy, o které mají největší zájem a na kterých automobilky nejvíce vydělávají, a místo toho zamíří k těm autům, která je pro změnu nezajímají prakticky vůbec a jenž jsou spojená zatím jen s obrovskými ztrátami.

„SUV váží mnohem více a mají horší koeficient odporu vzduchu. To znamená, že jejich dojezd je oproti normálnímu vozu osazenému stejnými bateriemi nižší. S příchodem elektromobilů se tedy priority zákazníků začnou odlišovat od těch stávajících,“ uvedl Diess. Zároveň přitom dodal, že koncern chystá také novou pozici tzv. klimatického aktivisty. Jeho hlavním úkolem přitom bude „agresivní implementace udržitelných technologií“.

Pro Volkswagen se tedy snížení uhlíkové stopy zjevně stává prioritou, což má potvrdit i uzavření dvou uhelných elektráren ve Wolfsburgu. Místo nich nyní budou elektřinu produkovat ty plynové, což má vést k 60procentnímu ponížení produkce emisí CO2. Kromě toho koncern uvedl, že do vývoje elektrických aut věnuje 40 miliard Eur (cca 1,01 bilionu korun), aby do tří let měl na kontě minimálně milion prodaných elektromobilů.

Jsou to tedy jen plány, jenž nemusí vyústit v realitu. Ovšem hrozba pokut ze strany Evropské unie za nadlimitní CO2 je nemalá, stejně jako samotná výše pokut. Ve výsledku tedy koncern může Diessova slova přetavit v realitu minimálně na straně nabídky. Ze sportovních aut či SUV se tak rázem stanou podpultovky a tlačeny budou právě jen elektromobily či maximálně vozy s maloobjemovým a tedy nízkoemisním ústrojím. To samo o sobě ale na změnu tužeb zákazníků nemusí stačit.

Jak vše dopadne, je zatím ve hvězdách. Zmínit proto už jen můžeme pár faktů, které Diessovu aktuálnímu prohlášení příliš neodpovídají. Ještě loni totiž VW tvrdil, že v roce 2025 bude polovina prodaných aut SUV. Jejich prodeje od roku 2008 pak v rámci koncernu vzrostly o neskutečných 300 procent. A aby toho nebylo málo, i další novinka značky bude SUV - stane se jím model ID.4, s ohledem na výše zmíněné poněkud paradoxně zástupce elektrického tábora.


Obliba SUV je u konce a prudce klesne, říká šéf VW, sází ale na dost divokou kartu - 1 - VW ID.3 a Herbert Diess 2019 Frankfurt Motor Show 01Obliba SUV je u konce a prudce klesne, říká šéf VW, sází ale na dost divokou kartu - 2 - VW ID.3 a Herbert Diess 2019 Frankfurt Motor Show 02Obliba SUV je u konce a prudce klesne, říká šéf VW, sází ale na dost divokou kartu - 3 - VW ID.3 a Herbert Diess 2019 Frankfurt Motor Show 03
Herbert Diess si myslí, že obliba SUV zakrátko prudce opadne, a to kvůli elektromobilům, o které ovšem aktuálně skoro nikdo nestojí

Zdroj: Financial Times

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.