Opuštěná továrna Nissanu v Rusku má nového majitele, její budoucí osud je fascinující

Nedalo se příliš očekávat, že by Nissan vydržel přešlapovat na místě až do konce konfliktu na Ukrajině a zařídil se podle toho, co po něm bude následovat. Své opuštěné továrny v Petrohradu se tak zbavil, její budoucnost zvedá obočí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Opuštěná továrna Nissanu v Rusku má nového majitele, její budoucí osud je fascinující

12.12.2022 | Petr Prokopec

Opuštěná továrna Nissanu v Rusku má nového majitele, její budoucí osud je fascinující

/

Foto: Nissan

Nedalo se příliš očekávat, že by Nissan vydržel přešlapovat na místě až do konce konfliktu na Ukrajině a zařídil se podle toho, co po něm bude následovat. Své opuštěné továrny v Petrohradu se tak zbavil, její budoucnost zvedá obočí.


Asi nemusíme připomínat, že na sklonku února došlo k eskalaci rusko-ukrajinského konfliktu. V důsledku toho řada zahraničních automobilek na začátku března omezila či pozastavila své aktivity na ruském trhu. Na tom byl nemalou měrou zaháčkován především Renault, pod který spadala i Lada. Také Francouzi se ale nakonec rozhodli odejít, přičemž opustili též svou továrnu u Moskvy. Ta připadla přímo městu, který tam opět zahájil výrobu Moskvičů. Jde nicméně o čínská auta opatřená ruským logem.

Podobný, ale ještě pozoruhodnější osud čeká továrnu Nissanu v Petrohradu. Z té během loňského roku vyjelo 22 100 kusů modelu Qashqai, 20 300 kusů modelu X-Trail a 2 500 kusů modelu Murano. Japonci se nicméně nakonec rozhodli, že tento rekord už nepřekonají, alespoň ne v nejbližší době. Továrnu tak prodali státnímu institutu NAMI, přičemž nejde jen o továrnu, ale také o prodejní a marketingové centrum v Moskvě. Značka je ovšem může do šesti let odkoupit zpět, podobně jako Renault.

Nissan za zmíněná aktiva dostane 1 Euro, tedy prakticky nic, alespoň ve finanční rovině. Součástí dohody nicméně je, že Rusové obstarají servisní a poprodejní péči prodaných aut, kterou nově bude zákazníkům japonské značky poskytovat AvtoVAZ. Ten pak fakticky i převezme nadvládu nad petrohradskou továrnou, své kapacity však rozšiřovat nebude a právě tedy se situace stává zajímavou. Z montážních linek budou znovu sjíždět čínská auta, ale s logem Lady. V Rusku tak budou vznikat dvoje Lady - jedny, ty „pravé” v Toljatti a druhé, „čínské” v Petrohradu. To je skutečně fascinující, něco takového byste nevymysleli.

Nissan již uvedl, že odchod z ruského trhu ho bude stát zhruba 100 miliard yenů (cca 16,8 mld. Kč). Zas a znovu je proto třeba se ptát, koho v rámci automobilové branže postihly mezinárodní sankce nejvíce. Náklady navíc nekončí zde - automobilky přichází o často významné odbytiště a budoucí zisky z působení na něm. Jejich místo nyní prakticky bez práce převzala čínská konkurence, která je najednou velmi úspěšná.

Nezdá se ale, že by dosavadní přístup měl být přehodnocen, a tak se zdá být jen otázkou času, kdy totéž ohlásí Mitsubishi, které vlastní 30 procent továrny v Kaluze. Zbytek spadá pod koncern Stellantis, o němž lze říci to samé. Stejně jako o VW, Škodě a dalších, které též mají jednat o „nenásilném” ukončení svých aktivit v zemi.


Opuštěná továrna Nissanu v Rusku má nového majitele, její budoucí osud je fascinující - 1 - Nissan St. Petersburg ilustracni foto 01Opuštěná továrna Nissanu v Rusku má nového majitele, její budoucí osud je fascinující - 2 - Nissan St. Petersburg ilustracni foto 02Opuštěná továrna Nissanu v Rusku má nového majitele, její budoucí osud je fascinující - 3 - Nissan St. Petersburg ilustracni foto 03
Továrna Nissanu v Petrohradu loni vyprodukovala zhruba 45 tisíc aut. Letos se ale výroba na počátku března zastavila, přičemž nově bylo oznámeno, že se znovu nerozjede. Místo toho zde mají od příštího roku vznikat čínská auta, ovšem s logem Lady. Jak bizarní. Foto: Nissan

Zdroj: Auto Mail.ru

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.