Party skončila, ceny ojetých aut už zase klesají. V případě volby motorů jsou Češi raritou

Peněz v oběhu ubývá, to je zjevné i na situaci na trhu s ojetými auty. I když koupit nový vůz je nadále obtížné, ty ojeté už se neprodávají samy za jakoukoli cenu. Výjimky z trendu ale existují, ostatně Češi jsou v případě volby motorů jednou velkou výjimkou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Party skončila, ceny ojetých aut už zase klesají. V případě volby motorů jsou Češi raritou

16.7.2022 | Petr Prokopec

Party skončila, ceny ojetých aut už zase klesají. V případě volby motorů jsou Češi raritou

/

Foto: Škoda Auto

Peněz v oběhu ubývá, to je zjevné i na situaci na trhu s ojetými auty. I když koupit nový vůz je nadále obtížné, ty ojeté už se neprodávají samy za jakoukoli cenu. Výjimky z trendu ale existují, ostatně Češi jsou v případě volby motorů jednou velkou výjimkou.

Každá party jednou skončí a nejinak tomu bude u zdražování ojetých aut. Vozy z druhé roky v uplynulých letech paradoxně získávaly na ceně, načež nebylo problémem vůz koupit, pár měsíců provozovat a poté prodat se ziskem. S tím je ale dle pravidelného čtvrtletní analýzy firmy Carvago konec. Vliv na to má hlavně situace v Německu, kde ve druhém kvartálu došlo na pokles cen maximálně pětiletých aut o 9,5 procenta ve srovnání s tím prvním.

Právě Německo má velký vliv na český trh, z této země pochází 75 procent veškerých dovezených ojetin. Tamní motoristé přitom vlivem vládní politiky i mediální averze ustupují především od dieselů, které se tak v Česku začínají znovu stávat dominantními, což je fascinující a jinde nevídaný trend. Zatímco tedy v prvním čtvrtletí jimi bylo osazeno 48 procent prodaných ojetých vozů, v tom druhém šlo již o 50 procent. Jak přitom Carvago dodává, v loňském roce naopak docházelo k pozvolnému, ovšem vytrvalému poklesu.

Dá se předpokládat, že vliv na zvýšenou poptávku po dieselech má zvyšování cen pohonných hmot. S tím související inflace se pak podepsala na kupní síle obyvatel, stejně jako fakt, že z Německa k nám proudí spíše hůře vybavená auta. V případě automatických převodovek proto došlo ke zcela opačnému vývoji než u dieselů. Zatímco totiž loni a během letošního prvního čtvrtletí jejich podíl rostl až na 44 procent, ve druhém kvartálu klesl na 41 procent.

Prakticky nezměněný pak zůstává žebříček nejžádanějších modelů, u nichž tedy logicky lze očekávat stagnaci cen či zdražování. Podium okupuje s Octavií, Fabií a Superbem Škoda, čtvrté a páté místo pak s Golfem a Passatem uhájil Golf. Hyundai i30 se nicméně vyšvihlo z 9. příčky, na které trůnilo do března, na šestou. Až za korejským vozem pak skončil zbytek mladoboleslavského portfolia, tedy Kodiaq, Rapid, Karoq a Scala.

Škoda díky tomu zůstává první mezi značkami, stejně jako VW najdeme na druhém a Hyundai na pátém místě. Role si nicméně prohodily Ford a BMW, neboť modrý ovál se posunul na třetí příčku. Na všechny čtyři automobilky nicméně i tak připadá menší podíl na trhu, než jaký drží Škoda. S ohledem na to, že tato značka je dominantní i v rámci prodeje nových vozů, se pak nedá předpokládat, že by do budoucna došlo na změnu.

Můžeme pak už jen dodat, že v případě aut do pěti let se průměrná cena snížila o 1,2 procenta na 599 999 Kč, na což má ovšem svůj vliv také o 10,7 procenta zvýšený průměrný nájezd (73 325 km). Přes vše zmíněné ale stále platí, že některé žádané vozy naopak nadále zdražovaly. V případě aut do 10 let tu tedy máme 1,3procentní nárůst a tedy cenu 465 tisíc korun. To bude zřejmě dáno přetrvávajícím nedostatkem nových aut, vedle nichž mladší ojetiny představují pravděpodobnější alternativu. Tak jako tak platí, že ač všeobecně u ojetin zdražování končí, stále tu máme průměrné ceny, o jakých se nám ještě před dvěma lety ani nesnilo.


Party skončila, ceny ojetých aut už zase klesají. V případě volby motorů jsou Češi raritou - 1 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 01Party skončila, ceny ojetých aut už zase klesají. V případě volby motorů jsou Češi raritou - 2 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 02Party skončila, ceny ojetých aut už zase klesají. V případě volby motorů jsou Češi raritou - 3 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 03
Ceny ojetin všeobecně sice začínají klesat, u žádaných modelů ale nadále počítejte spíše s pravým opakem. V Česku přitom zájmu dlouhodobě vévodí vozy Škody, žezlo opět přejímají diesely. Ilustrační foto: Škoda Auto

Zdroj: Carvago

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše