Poslední 400koňový a jediný čtyřikrát přeplňovaný diesel končí, zabil ho obvyklý podezřelý

Dalo se to očekávat, přesto to zamrzí. Po nuceném odchodu motorů 4,0 V8 TDI koncernu VW a SDV8 od JLR si fidlátka balí další superdiesel.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Poslední 400koňový a jediný čtyřikrát přeplňovaný diesel končí, zabil ho obvyklý podezřelý

31.7.2020 | Petr Prokopec

Poslední 400koňový a jediný čtyřikrát přeplňovaný diesel končí, zabil ho obvyklý podezřelý

/

Foto: BMW

Dalo se to očekávat, přesto to zamrzí. Po nuceném odchodu motorů 4,0 V8 TDI koncernu VW a SDV8 od JLR si fidlátka balí další superdiesel.

Pohled na nabídku motorů BMW začíná stále více připomínat pohled na sedláky navracející se od Chlumce. Je nicméně třeba dodat, že mnichovská automobilka za to až tak úplně nemůže. Stejně jako ostatní se musí podvolovat bruselskému diktátu, který zná jedinou možnou cestu a všechny ostatní alternativy činí ekonomicky stále více neospravedlnitelnými. Nastavené emisní limity a regulace emisí CO2 tak de facto ani neumožňují zachování opravdu zajímavých spalovacích pohonných jednotek, třebaže mohou být v řadě zemí zásadně efektivnější než ty elektrické. Realita ale nikoho nezajímá.

Hlavně kvůli tomu nakonec končí jediný čtyřikrát přeplňovaný turbodiesel na světě, a to krátce po konci posledních dieselových osmiválců. O odchodu jednotky B57S se mluvilo již dříve, nyní byl její konec potvrzen. V září tedy skončí jedna éra, která odstartovala před pouhými čtyřmi roky, kdy BMW představilo limuzínu 750d. Od té doby se agregátu dočkala také pětková řada, stejně jako SUV X5 a X7. U druhého zmíněného šlo dokonce o zákazníky nejvíce preferovanou volbu, o to více se tedy v Mnichově roní krokodýlí slzy.

V oficiální rovině agregátu zlomily vaz vysoké náklady spojené s neustálou nutností přizpůsobovat se novým emisním normám. A pokud dříve mohly panovat pochybnosti o tom, zda na vyřazení motoru z nabídky musí dojít, teď už není co řešit - v době koronavirové se škrtá naprosto všude, a padáka tedy musí dostat vše zbytné. Třílitrový turbodiesel jinak v nabídce automobilky zůstane, ovšem spojen bude již pouze s jedním nebo maximálně dvěma turbodmychadly a citelně nižším výkonem.

Jelikož se jedná o srdceryvné loučení, BMW připravilo fanouškům dárek v podobě Finální edice neboli Final Edition. K mání je v případě modelů X5 M50d a X7 M50d, přičemž u obou SUV dostatene 400 koní a 760 Nm točivého momentu. Menší vůz díky tomu zvládne stovku za 5,2 sekundy, větší je o dvě desetiny pomalejší. Nejvyšší rychlost je pak vždy elektronicky omezena na obligátních německých 250 km/h.

Oba vozy se zároveň pochlubí již ve standardu předními laserovými světlomety, s nimiž dorazí také komfortní sedadla, ovládání pomocí gest a semi-autonomní řízení. Dále lze počítat s gravírovaným nápisem Final Edition na dveřních prazích, akustickými skly, head-up displejem či audio systémem Harman Kardon. Do prodeje pak tato edice zamíří v létě, a to nejspíše ve velmi omezeném množství.

Naznačuje to alespoň pohled na webové stránky slovenského zastoupení BMW, kde se v případě X5 M50d mluví pouze o 220kusové sérii. Stejný či podobný počet pak nejspíše bude spojen také s větším SUV. Kromě těchto dvou vozů pak letos končí i dvanáctiválcová limuzína 760Li, přičemž s ohledem na ony emisní limity je možné, že nás BMW ještě může překvapit další čistkou - osmiválcům nikdo dlouhý život nevěští a i šestiválce se pro Evropu zdají být výhledově zapovězeny.


Poslední 400koňový a jediný čtyřikrát přeplňovaný diesel končí, zabil ho obvyklý podezřelý - 1 - BMW X5 M50d a X7 M50d Final Edition 2020 prvni foto 01Poslední 400koňový a jediný čtyřikrát přeplňovaný diesel končí, zabil ho obvyklý podezřelý - 2 - BMW X5 M50d a X7 M50d Final Edition 2020 prvni foto 02Poslední 400koňový a jediný čtyřikrát přeplňovaný diesel končí, zabil ho obvyklý podezřelý - 3 - BMW X5 M50d a X7 M50d Final Edition 2020 prvni foto 03
Poslední 400koňový a jediný čtyřikrát přeplňovaný diesel končí, zabil ho obvyklý podezřelý - 4 - BMW X5 M50d a X7 M50d Final Edition 2020 prvni foto 04Poslední 400koňový a jediný čtyřikrát přeplňovaný diesel končí, zabil ho obvyklý podezřelý - 5 - BMW X5 M50d a X7 M50d Final Edition 2020 prvni foto 05Poslední 400koňový a jediný čtyřikrát přeplňovaný diesel končí, zabil ho obvyklý podezřelý - 6 - BMW X5 M50d a X7 M50d Final Edition 2020 prvni foto 06
Čtyřikrát přeplňovaný diesel se loučí pod kapotami modelů BMW X5 M50d a X7 M50d, v EU pro cokoli neobvyklého v nabídkách automobilek není místo. Foto: BMW

Zdroj: BMW

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.