Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První ryze turecká auta přes hrdá slova prezidenta Erdogana už naráží na překážky
7.1.2020 | Petr Prokopec
„Dokázali zabránit výrobě Devrimů, ale nebudou schopni zamezit výrobě tohoto automobilu,” hlásal hrdě turecký prezident po odhalení prvních TOGGů. Jenže ono to tak snadné nebude.
Na sklonku loňského roku nedošlo pouze na překvapivý útěk Carlose Ghosna ze spárů japonské justice, ale také na odhalení prvních ryze tureckých aut. Dvě SUV a jeden sedan se zatím představily ve formě překvapivě dobře vyhlížejících předprodukčních konceptů, přičemž se začátkem jejich sériové výroby se počítá během dvou nebo tří let. Takový je tedy alespoň plán prezidenta Recepa Tayipa Erdogana, který překvapivě získal pro své plány i podporu opozičních politiků. K něčemu takovému došlo víceméně poprvé, čímž význam značky TOGG dále narůstá.
Stejně tak se však začínají objevovat otázky, zda lze Erdoganovy záměry vůbec realizovat. Členka strany IYI Parti Meral Aksener totiž ve svém prohlášení kromě chvály zmínila, že doufá v realizaci co největšího množství dobíjecích míst ještě před příchodem národních novinek. Celá trojice se totiž spoléhá na elektrické ústrojí, což je skutečnost, která by nové automobilce mohla zlámat vaz ještě před pořádným zahájením činnosti. Turci totiž dosud elektrifikaci prakticky nepodporovali, což vyústilo ve zcela nedostačující infrastrukturu.
Abychom nezůstali pouze u obecného tvrzení, můžeme zmínit, že v Turecku je aktuálně necelých 1 200 dobíjecích stojanů. To možná na první pohled může vypadat jako vysoké číslo, nicméně je třeba si uvědomit, že jen takový Amsterdam je na tom čtyřikrát lépe a v celém, vedle Turecka prťavém Nizozemsku je veřejných dobíječek 50 tisíc. Přesto ani jedno číslo nedokáže uspokojit potřeby nizozemských elektromobilistů a značka TOGG počítá s produkcí 175 tisíc aut ročně.
Nejde ovšem pouze o tento nepoměr, který do značné míry napomohou řešit domácí dobíjecí stanice. Zároveň je třeba si uvědomit, že pro oněch 175 tisíc vozů jsou zapotřebí baterie. Ty se ale začínají stávat velice nedostatkovým zbožím, jak zjistil kupříkladu Ford. Modrý ovál totiž již uvedl, že elektrický Mustang Mach-E bude vznikat pouze v 50 tisících kusech ročně, neboť pro větší produkci nejsou k dispozici akumulátory.
Z tohoto důvodu ostatně mnohé světové automobilky už loni sáhly do rezerv a vytáhla miliardy, jimiž v podstatě vykoupila veškeré dostupné baterie pro příští léta. Nedá se ovšem předpokládat, že by si takový TOGG mohl dovolit utratit kupříkladu více než 20 miliard Eur (cca 505 miliard Kč), aby dokázal přeplatit Mercedes a stoupnout si na jeho místo do fronty. Místo toho se spíše zařadí na její konec.
Co přesně to bude znamenat? V podstatě tolik, že okolo první turecké značky je sice momentálně nemalý poprask, cesta jejích prvních aut do produkce ale bude mnohem trnitější, než si sám Erdogan myslí. . Jakkoliv totiž TOGG hodlá za pomoci spřízněné sítě ZES onu aktuálně nedostačující infrastrukturu navýšit, stále se bude jednat pouze o několik set nových dobíjecích bodů ročně, nikoliv o destitisíce. To ale ve výsledku až tak vadit nebude, neboť s ohledem na nedostatek baterií se Erdoganem avizovaná produkce jeví v tuto chvíli zcela nereálnou.
















Na ryzí prvotinu vypadají vozy značky TOGG opravdu působivě. Otázkou je, kde chtějí Turci vzít baterie a kde tyto elektromobily hodlají nabíjet
Zdroje: Autoweek, Reuters
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
včeraNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nejnovější články
Velkou luxusní obdobu Škody Octavia od BMW koupíte už po pár letech za cenu nové Octavie, i když původně stála násobně víc
včeraTechnik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
včeraŽádné nesmyslné čtyřválce, žádný konec osmiválců, žádný konec dieselů. BMW zůstanou aspoň pod kapotami „normální”
včeraCo všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
včeraŠéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.11. 23:10 - 970ka
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.11. 22:03 - Truck Daškam
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 02.11. 18:15 - Snowman000
- Detektory policejních radarů 02.10. 18:24 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 02.10. 10:45 - M.Z.
- Politický koutek 02.10. 00:02 - abgx1
- whitelist & blacklist 02.08. 10:15 - jerry
- BMW Divize 02.07. 15:42 - pavproch