Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje dieselů kolabují napříč Evropou i značkami, krom dvou paradoxních výjimek
6.9.2019 | Petr Prokopec
Podvod Volkswagenu odstartoval averzi vůči dieselům, která dnes otřásá Evropou. V tomto kontextu je až absurdní, že jedině v Německu a u VW se dnes dieselům daří.
V posledních letech se prodeje dieselů v Evropě postupně propadají a čerstvě zveřejněná data asociace výrobců aut (ACEA) potvrzují, že tento trend pokračoval i ve druhém letošním čtvrtletí. Loni podíl „naftožroutů“ na celkových registracích nových aut od začátku dubna do konce června činil 36,3 procenta, letos už to bylo jen 31,3 procenta. To představuje velký problém hlavně pro výrobce, neboť EU soustavně přitvrzuje limity spotřeby promítnuté do emisí CO2. A k jejich splnění diesely logicky přispívají více než benzinové jednotky.
Nadmíru zajímavý je v této souvislosti pohled na jednotlivé trhy. Snad největší averze proti dieselům propukla v Německu, když vyšly najevo podvody domácího Volkswagenu. Tato aféra umetla cestu ekologickým aktivistům k prosazení zákazů vjezdů naftových aut do center měst, což udělalo z těchto aut obtížně prodejné zboží. Jenže situace se změnila - snahy ekologů byly označeny za naftovou lež a teď Němci dokonce tvrdí, že diesely vzduch ve skutečnosti čistí. A zájem o ně tak znovu roste.
Zatímco tedy v Nizozemí či Švédsku jejich odbyt klesl za druhý kvartál o více než 40 procent, v Německu se v tomtéž období meziročně zvýšil o 3,5 procenta. V rámci prvního pololetí je pak výše o rovná 3 procenta, což dokazuje, že nejde o drobný výkyv a naši západní sousedé jsou dnes jedinou zemí Evropy, kde se dieselům daří lépe než loni. Z toho těží hlavně Volkswagen, který je pro změnu jediným výrobcem, který dokázal zvýšit podíl dieselů na celkových prodejích. Jak paradoxní.
Pro německé automobilky a hlavně pro VW to pochopitelně představuje jistou úlevu, pokuty hrozící za překročení limitu 95 gramů CO2 na kilometr mohou být velmi tíživé. Je prakticky jisté, že alternativní pohon zatím tuto hrozbu nedokáže odvrátit, přestože zájem o něj narůstá. Zelená liga se sice opájí tím, že elektromobilů bylo zaregistrováno o 97,7 procenta více než loni ve druhém čtvrtletí, nicméně jejich podíl na prodejích je pouze 2,4procentní. Navíc sem spadají i plug-in hybridy, které jsou pořád nejčastěji prodávanými auty schopnými jezdit na elektrický pohon.
Roste také podíl hybridů (+38,2 %), nicméně třeba vozy uzpůsobené spalování CNG a LPG zůstaly na loňských číslech. Auta osazená alternativním ústrojím se tak na celkových registracích stále nepodílí ani 10 procenty, navíc plynové vozy na této porci představují zhruba jednu čtvrtinu. Mnohé výrobce tedy opravdu pronásledují noční můry, neboť nahoru letí procentuálně i kusově hlavně zájem o benzinové jednotky. A ty jak známo mají vyšší spotřebu, tedy produkují více CO2 než diesely.
Zájem o diesely klesá prakticky všude a u všech výrobců, proti proudu jde paradoxně Volkswagen a Německo. Zájem o elektromobily pak sice roste, ovšem jejich podíl na celkových registracích je stále velmi malý
Zdroj: ACEA
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 2 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejčtenější články
- Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.19. 13:29 - Předseda
- BMW Divize 04.19. 13:03 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan