Prodeje aut se propadají léta nevídaným tempem, dealeři přesto nemají co prodávat

Když koronavirus zavřel showroomy, prodejci si stěžovali, že přišli o zákazníky. Těch je nyní sice pořád málo, ovšem v mnoha případech jim dealeři stejně nemají co prodat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje aut se propadají léta nevídaným tempem, dealeři přesto nemají co prodávat

18.8.2020 | Petr Prokopec

Prodeje aut se propadají léta nevídaným tempem, dealeři přesto nemají co prodávat

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Když koronavirus zavřel showroomy, prodejci si stěžovali, že přišli o zákazníky. Těch je nyní sice pořád málo, ovšem v mnoha případech jim dealeři stejně nemají co prodat.

Situace na poli prodeje nových aut nabírá na kuriozitě. Prakticky několik měsíců evidujeme výrazný propad odbytu, za nímž stojí hlavně koronavirus. Ten někde i na měsíce zavřel showroomy a třebaže existovaly způsoby, jak auta zákazníkům dodat, prodeje se propadly o desítky procent. Postupně se ovšem montážní linky znovu rozjely, což mohlo vést k přetlaku v dealerských skladech. I k tomu v některých případech došlo, v Německu jsou dnes slevy na auta nejvyšší v historii, v jiných se ale děje pravý opak.

Za touto situací stojí opět současná pandemie, ovšem v trochu jiné rovině. I když se koronavirové uzavírky továren zdají být docela vzdálenou minulostí, dodavatelské řetězce jsou stále narušené a výkyvy v nabídce i poptávce činí optimalizaci výrobních procesů velmi komplikovanými. Už dříve jsme psali, že VW nestíhá vyrábět některé modely a v tomto měsíci si je nekoupíte, i kdybyste se na hlavu stavěli.

Ještě komplikovanější je situace ve Spojených státech, kde je konec léta tradičně spojen se zahájením prodejů aut nového modelového roku. Dealeři se tedy obvykle snaží, aby do tohoto termínu měli své sklady co nejprázdnější, jinak jim hrozí, že budou muset neaktuální modely prodávat se slevou. Samotné automobilky pak pro změnu své sklady již mají v daný termín naplněné, aby jejich obsah stihly včas rozvést do všech koutů Ameriky.

Letošek se však nesl ve zcela jiném duchu, neboť jakmile byly zavedeny restrikce, výroba v podstatě klesla na nulu. Prodej pak sice probíhal v různé míře dál, čísla ale přesto zamířila dolů. A jelikož neskutečnou měrou začal narůstat počet nezaměstnaných, bylo víceméně zjevné, že kupní síla zákazníků nebude na takové úrovni jako v předchozích letech. Prodejci nových aut se tedy začali tlouci s autobazary, což vyústilo ve výrazné slevy. Sklady tak sice vyprázdněny byly, s jejich naplněním je to však již horší.

Dle Auto News tak Spojené státy aktuálně musí počítat s „nejnižší úrovní skladových zásob od listopadu 2011“. Jakkoliv totiž automobilky sice obnovily výrobu, ta stále není na předkoronavirové úrovni. A zejména s ohledem na situaci v USA není jisté, kdy se tak stane. Každodenní přírůstky nakažených se totiž stále pohybují v řádu desetisíců lidí. A díky tomu zásadním problémem výrobců není to, že nová auta nemá kdo kupovat, ale spíše skutečnost, že je nemá kdo montovat.

Honda tak již oznámila, že musela některé lidi z kanceláří nahnat k montážním linkám. Jen ve státě Ohio je totiž aktuálně více než 13 tisíc volných míst v automobilové branži, která není kým osadit. A podobná situace musí evidentně být také v Jižní Karolíně, neboť bílé košile vyměnili za montérky i zaměstnanci BMW ve Spartanburgu. Nedostatek lidí má i Ford či koncern General Motors, zatímco Kia pro změnu nevyrábí SUV Telluride v požadovaném množství kvůli problémů u dodavatelů.

Nedostatek aut má i Nissan, tedy značka, které by zvýšený zájem zákazníků pomohl především. Lidé však chtějí hlavně SUV Rogue (u nás známé jako X-Trail) či pick-up Frontier, oba modely jsou však aktuálně nedostatkovým zbožím. Stejně jako Mercedes-Benz GLE. Německá automobilka přitom již uvedla, že se snaží dopad na zákazníky i dealery co nejvíce minimalizovat, nicméně jelikož toto SUV vyrábí především v Alabamě, ani ona tento Gordický uzel nerozetne.

V relativní pohodě tak v podstatě zůstávají pouze prodejci Toyoty, za čímž do značné míry stojí šéf divize Southeast Toyota Distributors Ed Sheehy. Ten totiž již v březnu varoval dealery, aby nerušili své objednávky u automobilek. „V nepříliš vzdálené budoucnosti totiž přijde den, kdy všechna tato auta budete chtít.“ Netrvalo to ani půl roku a onen den je tady, v celkově problematické situaci je to ale jen slabá útěcha.


Prodeje aut se propadají léta nevídaným tempem, dealeři přesto nemají co prodávat - 1 - BMW X3 Mercedes GLE Nissan Rogue ilustracni foto 01Prodeje aut se propadají léta nevídaným tempem, dealeři přesto nemají co prodávat - 2 - BMW X3 Mercedes GLE Nissan Rogue ilustracni foto 02Prodeje aut se propadají léta nevídaným tempem, dealeři přesto nemají co prodávat - 3 - BMW X3 Mercedes GLE Nissan Rogue ilustracni foto 03Prodeje aut se propadají léta nevídaným tempem, dealeři přesto nemají co prodávat - 4 - BMW X3 Mercedes GLE Nissan Rogue ilustracni foto 04Prodeje aut se propadají léta nevídaným tempem, dealeři přesto nemají co prodávat - 5 - BMW X3 Mercedes GLE Nissan Rogue ilustracni foto 05Prodeje aut se propadají léta nevídaným tempem, dealeři přesto nemají co prodávat - 6 - BMW X3 Mercedes GLE Nissan Rogue ilustracni foto 06Prodeje aut se propadají léta nevídaným tempem, dealeři přesto nemají co prodávat - 7 - BMW X3 Mercedes GLE Nissan Rogue ilustracni foto 07Prodeje aut se propadají léta nevídaným tempem, dealeři přesto nemají co prodávat - 8 - BMW X3 Mercedes GLE Nissan Rogue ilustracni foto 08Prodeje aut se propadají léta nevídaným tempem, dealeři přesto nemají co prodávat - 9 - BMW X3 Mercedes GLE Nissan Rogue ilustracni foto 09
Ve Státech začínají docházet nová auta. Zájem je hlavně o SUV jako BMW X3, Mercedes-Benz GLE nebo Nissan Rogue. Foto: Automobilky

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.