Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Číně zkolabovaly. Hůř nebylo už dekády, ke dnu míří i Škoda
21.2.2020 | Petr Prokopec
Bylo jasné, že přijatá opatření proti šíření tzv. koronaviru nebudou mít na prodeje aut pozitivní dopad, ovšem takový pokles trhu nečekal nikdo. Za první dva únorové týdny je odbyt dole o 92 procent.
Koronavirus již několik týdnů plní titulní stránky všech světových médií. Není to až tak překvapivé, neboť nová infekční epidemie s více než dvouprocentní úmrtností může zasáhnout až dvě třetiny světové populace. Jde sice o ten nejčernější scénář, ovšem kvůli tomu, že Čína rozsah nákazy tají a průběžně dochází k mnoha selháním v rámci karantén, se může stát realitou. Doufejme však, že k tomu nedojde, neboť už nyní se koronavirus podílí na destrukci automobilového sektoru.
Momentálně jsou k dispozici první čísla spojená s druhým letošním měsícem, kdy již nákaza naplno propukla. A jsou ještě mnohem horší, než si kdo dokázal představit. Dle čínské asociace prodejců osobních aut (CPCA) klesly v prvním týdnu prodeje oproti loňskému roku o neskutečných 96 procent na v průměru pouhých 811 aut denně. Ve druhém týdnu se pak sice situace o trochu zlepšila, ovšem i tak se odbyt oproti loňsku propadl o 89 procent. Za první dva únorové týdny jsou tedy registrace dole o 92 procent.
To je neuvěřitelný pokles, který trh s auty posílá na úroveň 80. let minulého století, kdy Čína byla úplně jinou zemí, než jak ji známe dnes. Jelikož 10. února část automobilek opětovně rozjela výrobu, analytici předpokládají, že registrace se budou pozvolna navyšovat. Únor by tak nakonec měl být spojen „jen“ se 70procentním pádem. Otázkou však je, co přesně očekávat. Momentálně je v provozu jen zhruba třetina továren. A řeč není jen o výrobě aut, ale o celé zemi. Stojí tedy i subdodavatelé, což může velmi rychle vést i k opětovnému zastavení linek, které se v mezičase rozjely.
To jsme ale pořád na straně výroby, která není tím hlavním limitem. Lidé se jednoduše obávají opustit domovy, a tak na nákup auta nemají ani pomyšlení. Čínské ministerstvo obchodu proto již uvedlo, že pracuje na vládních stimulech, někteří dealeři pak nabízí dodání aut až před práh domu, ovšem ani s takovou strategií nejsou příliš úspěšní.
CPCA doufá, že hrozba šíření nákazy pomine a trh se rychle zberchá, ani to se ale nemusí stát skutečností. Například Honda či Nissan nepočítají s obnovením výroby dříve než 11. března a i tento termín může být optimistický - v Číně už nyní dochází k hromadnému rušení dubnových akcí, a konat se tak nebude ani závod Formule 1, ani pekingský autosalon. A stejně tak nebude mít v kinech premiéru nová bondovka. Čína tedy možná bude země duchů ještě po nějaké dva měsíce, což by zřejmě nevyhnutelně vedlo k ekonomickému kolapsu.
Zdá se tedy, že opravdu jsme na prahu ekonomické recese, jejímž spouštěčem ale bude něco docela jiného, než se dříve předpokládalo. A čínské problémy mohou velmi rychle dopadnout i na Českou republiku, neboť například Škoda šla už v lednu s odbytem dolů o dvě třetiny, a to trh klesal jen o 19 %. Jedinou útěchou tak Číně může být skutečnost, že s uzavřením továren došlo k opravdu razantnímu zlepšení ovzduší. Dle svědků totiž momentálně i v takovém Pekingu je vidět na hony daleko, jakkoliv jindy výhled zahaluje smog.
Škoda se v Číně již v lednu dočkala 66procentního poklesu registrací, a to koronavirus nezačal pořádně úřadovat a celý trh klesal o necelou pětinu. Únorová data tak budou i pro českou značku katastrofální
Zdroje: CPCA, Reuters
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 10 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch