Prodeje aut v Evropě razantně klesly, Škodu to ale vystřelilo mezi nejlepší

Zatímco první loňský měsíc bylo v EU prodáno 1,2 milionu nových aut, letos nejsme ani na milionu. Ne všichni ale mířili dolů stejným tempem, a tak Škoda překonává třeba i Ford.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje aut v Evropě razantně klesly, Škodu to ale vystřelilo mezi nejlepší

18.2.2020 | Petr Prokopec

Prodeje aut v Evropě razantně klesly, Škodu to ale vystřelilo mezi nejlepší

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zatímco první loňský měsíc bylo v EU prodáno 1,2 milionu nových aut, letos nejsme ani na milionu. Ne všichni ale mířili dolů stejným tempem, a tak Škoda překonává třeba i Ford.


Dámy a pánové, vítejte v nové Evropské unii. Ta má již pouze sedmadvacet členských států, poslední lednový den totiž došlo na Brexit. Velká Británie samozřejmě s Bruselem nepřerušila veškeré vztahy, naopak má jedenáct měsíců, aby doladila podrobnosti odchodu. Ovšem formálně od 1. února již součástí EU není. To nemalou měrou ovlivní třeba statistiky prodejů aut v Unii, u kterých je nyní nutné brát v potaz absenci jednoho z největších evropských trhů. Asociace ACEA sdružující automobilové výrobce na tuto skutečnost již zareagovala s předstihem a momentálně přišla s lednovými prodejními výsledky, které již s Británií nepočítají.

Neznamená to samozřejmě, že by ostrovní království zcela zmizelo z monitoringu. Čísla pro tento trh jsou nadále známa, stejně jako je tomu třeba v případě Islandu, Norska a Švýcarska. Ovšem tak jako v případě těchto tří států je již nebudeme zahrnovat do hlavního proudu. V případě ledna z toho ovšem EU rozhodně profitovat nebude, a to ani za předpokladu, že již došlo na korelaci předchozích let. Prodeje nových aut totiž ve zbývající sedmadvacítce klesaly 7,5procentním tempem, zatímco ve Velké Británii „pouze“ 7,3procentním.

Právě onen pád je nicméně mnohem podstatnější než samotný Brexit, a to přesto, že daný výsledek šlo předvídat. Od 1. ledna letošního roku totiž řada států změnila zdanění aut, což část zákazníků popohnalo k nákupům ještě v loňském prosinci. A podobně zareagovala celá řada dealerů, kteří jednoduše mnoho vozů zaregistrovali na sebe. Bez tohoto kroku by totiž někteří byli momentálně již pomalu na hraně další existence. Nyní ale naštěstí ještě mohou prodávat za staré ceny, byť do sčítání se již jejich snahy nezařazují.

Suma sumárum tedy v EU bylo v lednu prodáno 956 779 aut, tedy jak již bylo řečeno, o 7,5 procenta méně než loni. Stojí za tím pád víceméně na všech zásadních trzích, výjimkou jsou pouze ty malé, kde je růst záležitostí několika aut. Francie je na tom s 13,4procentním poklesem ze stěžejních zemí nejhůře, čemuž se nelze divit - právě zde byl totiž upraven systém malusů a bonusů, který hlavně z větších aut se spalovacím motorem začíná dělat skoro neprodejné zboží.

Dole je nicméně rovněž Španělsko (-7,6 %), Německo (-7,3 %) a Itálie (-5,9 %). A stejně tak je třeba s poklesem spojit i většinu automobilek včetně Škody (-1,4 %). Zároveň ale musíme dodat, že česká značka klesala podstatně méně než trh, díky čemuž navýšila svůj podíl z 5,2 na 5,5 procenta a zlepšila svou pozici. Stojí za tím kupříkladu drastický pád Fordu (-22,7 %), který je nyní v EU za Škodou. A poražena českou značkou byla i další slavná jména jako Citroën, Opel, Fiat, BMW nebo Mercedes. Krom mateřského VW zůstávají před Škodou už jen Renault, Peugeot a Toyota, a to obvykle jen o pár tisíc aut. Jeden další, pro Čechy pozitivní záchvěv prodejů a ze škodovky je druhá nejprodávanější značka Evropské unie.

Porovnávání ale momentálně již raději dáme stranou, už jen dodáme, že růstu dosáhlo Audi, Seat, Porsche, DS, Kia, BMW, Toyota, Lexus a Mitsubishi. Ve všech ostatních případech tu ale máme pád. Nyní jsme ovšem zvědavi na únorová čísla, která možná jako jediná letos budou ničím neovlivněná. Od března se ale již ve statistikách mohou začít projevovat následky řádění koronaviru a profitovat z toho budou ti, kteří se dokáží obejít bez dodavatelů z Číny.


Prodeje aut v Evropě razantně klesly, Škodu to ale vystřelilo mezi nejlepší - 1 - Prodeje EU 01-2020 01Prodeje aut v Evropě razantně klesly, Škodu to ale vystřelilo mezi nejlepší - 2 - Prodeje EU 01-2020 02Prodeje aut v Evropě razantně klesly, Škodu to ale vystřelilo mezi nejlepší - 3 - Prodeje EU 01-2020 03Prodeje aut v Evropě razantně klesly, Škodu to ale vystřelilo mezi nejlepší - 4 - Prodeje EU 01-2020 04Prodeje aut v Evropě razantně klesly, Škodu to ale vystřelilo mezi nejlepší - 5 - Prodeje EU 01-2020 05
Lednové prodeje ovlivnil odchod Velké Británie z EU...

Prodeje aut v Evropě razantně klesly, Škodu to ale vystřelilo mezi nejlepší - 6 - Prodeje EU 01-2020 06Prodeje aut v Evropě razantně klesly, Škodu to ale vystřelilo mezi nejlepší - 7 - Prodeje EU 01-2020 07Prodeje aut v Evropě razantně klesly, Škodu to ale vystřelilo mezi nejlepší - 8 - Prodeje EU 01-2020 08
...díky čemuž taková Škoda...

Prodeje aut v Evropě razantně klesly, Škodu to ale vystřelilo mezi nejlepší - 9 - Prodeje EU 01-2020 09Prodeje aut v Evropě razantně klesly, Škodu to ale vystřelilo mezi nejlepší - 10 - Prodeje EU 01-2020 10Prodeje aut v Evropě razantně klesly, Škodu to ale vystřelilo mezi nejlepší - 11 - Prodeje EU 01-2020 11
...razantně překonala i Ford

Zdroj: ACEA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.