Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje aut v „elektristánu” už nerostou ani oproti roku 2020, je nejhůř od 60. let
2.9.2021 | Petr Miler
Když se prodeje aut loni ostře meziročně propadly kvůli uzavírkám továren a showroomů, mysleli jsme si, že je tak špatně, že už nemůže být hůř. Tlak na rozmach elektromobility ale zjevně zvládne pokořit i koronavirus.
Co byste udělali, kdybyste po letech tlaku na rozmach elektromobility navzdory představám velké části zákazníků zjistili, že prodeje nových vozů neustále klesají a z ekonomické výspy Evropy se stává místo v tomto směru zaostalejší než bývalé státy socialistického bloku? My bychom se chytili za nos a původní záměr přehodnotili, neboť vede ke stárnutí automobilového parku a stále vyššímu dovozu ojetin, což nepomáhá ani bezpečnosti, ani ekologii, o ekonomických aspektech nemluvě. V Nizozemsku to ale vidí jinak.
V zemi vysokých lidí, nadšených cyklistů a krocaních farem (ať se jednou oprostíme od tulipánů, mlýnů a coffee shopů) se ale rozhodli na to všechno dívat a čekat, kam až to zajde. Kde mají Nizozemci limit? Netušíme, zatím ale prokazují opravdu velkou odolnost před panikou, neboť tamní prodeje nových aut jsou stále nižší, nižší a nižší.
Před sebou máme čerstvá čísla od tamních asociací Bovag, RAI a RDC a jsou tristnější, než by snad kohokoli napadlo. Podle nich bylo v Nizozemsku za srpen prodáno 26 294 aut, což je o 16,8 procenta aut méně než loni. A co je podstatné, tento pokles stačil na to, aby pouhých 211 460 vozů prodaných do srpna znamenalo i celkový meziroční pokles o 3,4 %.
To je neskutečná mizérie, uvážíme-li, jak vypadal loňský rok. Přes všechny těžkosti i nedostatek komponentů všeho druhu nemá většina trhů problém meziročně růst i o desítky procent, neboť loňský rok byl pro mnohé pomyslným dnem, od kterého se lze jen odrazit. Ne tak pro Nizozemsko, to padá dál a pád je to bez přehánění brutální.
Považte, že jde o zemi, kde se po léta prodávalo kolem 500 tisíc aut za rok, leckdy i přes 600 tisíc ročně. To z ní dělalo jeden z absolutně a ještě více relativně největších trhů Evropy. Po zavedení tlaku na rozmach elektromobility, který v prvé řadě zdražuje pořízení i provoz ostatních aut, jde Nizozemsko dolů a loňských 358 330 prodaných vozů bylo nejhorším výsledkem od roku 1968. V tuto chvíli je oranžové království ještě hlouběji v historii - hůře nebylo od začátku 60. let minulého století, konstatují autoři statistiky.
Pozoruhodný je též pohled na nejprodávanější modely, kterým elektromobily stejně dlouhodobě stejně nevládnou, jen čas od času nějaká novinka poskočí ve statistikách vysoko. V srpnu se to stalo jen částečně - zvítězila Kia Niro (1 177 aut) následovaná Toyotou Yaris (668), VW Polo (645) a Kiou Picanto (537), tedy vesměs malá, nanejvýš hybridní auta, která zůstávají použitelná a přes uvalenou daňovou zátěž nejsou tak drahá. Pátá Škoda Enyaq (487) je jediný ryzí elektromobil, i jeho pozice ale po počátečním boomu rychle slábne. To vše za situace, kdy prodeje zejména dovezených ojetin lámou historické rekordy.
Jsme skutečně zvědavi, kam až situace bude muset zajít, aby Nizozemci začali něco dělat. Klesat zatím stále je kam.
Prodeje aut v Nizozemsku od počátku snah tamní osobní dopravu elektrifikovat klesají a klesají. Situace už zašla tak daleko, že prodeje klesají i letos ve srovnání s koronavirovým loňskem, politiky to ale nechává chladnými. Jediným elektromobilem mezi nejprodávanějšími vozy je Škody Enyaq, i její pozice ale slábne ve prospěch vozů jako VW Polo. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroje: Bovag, RAI, RDC
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 5 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 3 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 4 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 5 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 6 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva