Prodeje Jaguaru jsou takový průšvih, že ho na trhu válcuje i Alfa Romeo. Poslední rána ale ještě přijde

Musíte na tom být opravdu zle, abyste dostali napráskáno od někoho, kdo se sám potýká na hraně propasti. Přesně do této situace se dostal Jaguar. Jeho loňská prodejní bilance v Evropě je takové fiasko, že i odbyt Alfy Romeo vedle ní vypadá jako úspěch.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje Jaguaru jsou takový průšvih, že ho na trhu válcuje i Alfa Romeo. Poslední rána ale ještě přijde

10.2.2023 | Petr Miler

Prodeje Jaguaru jsou takový průšvih, že ho na trhu válcuje i Alfa Romeo. Poslední rána ale ještě přijde

/

Foto: Jaguar

Musíte na tom být opravdu zle, abyste dostali napráskáno od někoho, kdo se sám potýká na hraně propasti. Přesně do této situace se dostal Jaguar. Jeho loňská prodejní bilance v Evropě je takové fiasko, že i odbyt Alfy Romeo vedle ní vypadá jako úspěch.


O tom, že se Alfě Romeo nedaří a její pokus o velký návrat je stále větší průšvih, píšeme už roky. Nebojte nic, Italové jsou houževnatí a pokusí se o další návrat, který má být spojený jen s čistě elektrickými modely. Přijde nám to chytré jako hasit oheň benzinem, ale to je jejich boj. V tuto chvíli platí, že Alfa je s poptávkou opravdu na štíru a v Evropě loni prodala pouhých 33 033 aut včetně více jak 11 tisíc exemplářů nového SUV jménem Tonale.

Je to mimořádná mizérie a nebýt modelu Stelvio, který je ovšem na poměry luxusně-sportovních SUV také propadákem svého druhu, jsou Italové ještě na polovině tohoto čísla. Tragikomické ovšem je, že zatímco Alfa živoří a čeká na elektrickou ránu z milosti, pardon elektrický impuls, ještě hluboko pod její bilanci se propadla značka, která má násobně širší nabídku mnohem aktuálnějších modelů. A po léta naopak platila za překvapivě úspěšnou, Jaguar.

Britové na tom s nabídkou skutečně nejsou marně. Mají dokonce i elektrické SUV I-Pace, to by měl být miláček příjemců dotací, mají další dvě SUV F-Pace a I-Pace, mají sedan střední třídy XE, mají sedan a kombík vyšší střední třídy XF, mají sportovní kupé a roadster F-Type. Disponují zkrátka širokou paletu modelů, které navíc modernizují - třeba XE a F-Type mají dva tři roky po faceliftu. Co na to zákazníci? Na shledanou krokodýle, na shledanou jaguáre, máme-li parafrázovat jednu kdysi známou píseň.

Je to až neuvěřitelné, ale Jaguar i s tímto portfoliem neprodává v Evropě skoro nic a meziroční bilance jeho jednotlivých modelů připomíná telegram od obchodníka s akciemi, který měl o Černém čtvrtku v roce 1929 službu na Wall Street: -56 %, -22 %, -15 %, -18 %, -67 %, -68 %. Ale proč zůstávat u relativních čísel, i ta absolutní jsou až brutálně nízká. Například modelu XE se v loni prodalo v celé Evropě 629 kusů, takový Jaguar XF si pak připsal 571 jednotek. Ne, to vážně nejsou prodeje Ferrari za 10 milionů, ale pořád docela obyčejných britských aut. A tak se stalo, že celá zmíněná smečka britských šelem zamířila loni v Evropě jen k 24 070 lidem. Nešálí vás zrak, jde skutečně o ještě zásadně menší číslo než u Alfy a Britové by museli prožít rok snů s 50% růstem prodejů, aby se Italům vyrovnali.

Je to tristní, protože úspěch není ani jedno - o dost více aut než kterákoli z těchto značek letos prodala Lancia (41 028), která nabízí jen jeden model, jen v Itálii a ke všemu je to 12 let starý Ypsilon. Ale víte, co je nakonec nejhorší? Že Jaguar má ten samý skvělý, dokonce ještě skvělejší plán než Alfa Romeo, chce za tři roky prodávat už jen elektromobily. To snad už bude jen rána z milost, pokud se jí tedy tímto stylem vůbec dožije...


Prodeje Jaguaru jsou takový průšvih, že ho na trhu válcuje i Alfa Romeo. Poslední rána ale ještě přijde - 1 - Jaguar F-Pace 2017 ilustracni foto 01Prodeje Jaguaru jsou takový průšvih, že ho na trhu válcuje i Alfa Romeo. Poslední rána ale ještě přijde - 2 - Jaguar F-Pace 2017 ilustracni foto 02Prodeje Jaguaru jsou takový průšvih, že ho na trhu válcuje i Alfa Romeo. Poslední rána ale ještě přijde - 3 - Jaguar F-Pace 2017 ilustracni foto 03
Ne, že by se Jaguar nesnažil, nabízí i několik SUV, třeba F-Pace. Neprodává ale prakticky nic. Foto: Jaguar

Prodeje Jaguaru jsou takový průšvih, že ho na trhu válcuje i Alfa Romeo. Poslední rána ale ještě přijde - 4 - Alfa Romeo Giulia a Stelvio 2020 prodeje mizerie 10Prodeje Jaguaru jsou takový průšvih, že ho na trhu válcuje i Alfa Romeo. Poslední rána ale ještě přijde - 5 - Alfa Romeo Giulia a Stelvio 2020 prodeje mizerie 12Prodeje Jaguaru jsou takový průšvih, že ho na trhu válcuje i Alfa Romeo. Poslední rána ale ještě přijde - 6 - Alfa Romeo Giulia a Stelvio 2020 prodeje mizerie 14
Alfa Romeo má dost problémů sama se sebou, její klíčové modely Giulia a Stelvio pohořely a Tonale se zatím moc nechytlo. I to ale stačí k tomu, aby strčila do kapsy celé široké portfolio Jaguaru, jakkoli neuvěřitelně to zní. Foto: Alfa Romeo

Zdroj: JATO Dynamics

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.