Prodeje nových aut v Evropě klesly nejníž za 30 let, VW dostal hned dvě těžké rány

Tato čísla jen jen připomínají, jak moc současný trh s auty v Evropě řídí regulace Evropské unie. A jak málo na něm znamenají zákazníci. Pokud bude vývoj pokračovat dál stejným směrem, nic pěkného nás nečeká.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje nových aut v Evropě klesly nejníž za 30 let, VW dostal hned dvě těžké rány

23.1.2023 | Petr Prokopec

Prodeje nových aut v Evropě klesly nejníž za 30 let, VW dostal hned dvě těžké rány

/

Foto: Volkswagen, koláž Autoforum.cz

Tato čísla jen jen připomínají, jak moc současný trh s auty v Evropě řídí regulace Evropské unie. A jak málo na něm znamenají zákazníci. Pokud bude vývoj pokračovat dál stejným směrem, nic pěkného nás nečeká.

V posledních dvou letech automobilky o svých úspěších moc často nemluvily. Daleko častěji byl skloňován nedostatek čipů a dalších komponentů, kvůli nimž nemohla být nová auta dodávána včas a v patřičném počtu. Když se ale zadíváme do dat asociace ACEA za loňský rok, zjistíme, že je cosi shnilého nejen ve státě dánském. Kupříkladu v listopadu registrace meziročně vzrostly o 16,3 procenta, v prosinci pak o dalších 12,8 procenta. Mohlo by se tedy zdát, že situace je již v pořádku.

Pohled na celkové loňské prodeje však ukazuje pravý opak. K zákazníkům totiž celkově zamířilo 9 255 930 aut. Respektive 11 286 939 aut, pokud nebudeme počítat pouze Evropskou unii, ale také Velkou Británii, Norsko, Švýcarsko a Island. V prvním případě jde o 4,6%, ve druhém pak o 4,1% propad, a to až na nejhorší úroveň od roku 1993. Dán je hlavně tím, že čísla v prvním pololetí byla mimořádně smutná a jako důvod byly uváděny hlavně trhliny v dodavatelských řetězcích.

Situace s čipy se ve druhém pololetí ale nijak výrazně nezměnila. Začíná tak být zřejmé, že výrobci tyto argumenty používají jen jako výmluvu, aby nejprve prodali vozy, které s ohledem na limity CO2 prodat bez problémů mohou či dokonce musí. Jakmile jsou si jistí, že nastavenou laťku nepřekročí neúměrným způsobem, zvládají uspokojit i zájemce o zboží, které pravidla EU favorizují. Naznačovalo to ostatně už dění v průběhu roku, kdy dlouho „nebylo nic” a najednou začali dealeři dostávat auta, která ani neočekávali. Prostě se jen čekalo, až to automobilkám začne vycházet, jak potřebují.

Tuto strategii lze snadno pochopit, pokuty za nadlimitní emise jsou naprosto šílené a i pro tak velké firmy potenciálně likvidační. Otázkou však je, jak dlouho u ní automobilky mohou setrvat. Již v roce 2025 má vstoupit v platnost nová norma Euro 7, v jejímž důsledku zejména malé vozy zcela zmizí z trhu. Ty zbývající pak čeká další skokové zdražení. Počet zákazníků tak prořídne, což pro změnu neumožní výrobcům investovat do elektromobility. Bateriový pohon se tedy nikam dále nepohne a bude pro většinu stále nezajímavý.

V tomto ohledu lze připomenout nedávná slova šéfa odborů mladoboleslavské Škody Jaroslava Povšíka. Ten zareagoval na to, že značka loni vyrobila pouze 735 tisíc aut, zatímco ještě v roce 2018 šlo o milion a čtvrt vozů. Dle něj totiž automobilka s tak malým objemem nemá šanci přežít. Škoda přitom stále více tlačí na elektromobilitu, mimo jiné i tím, že Enyaq dostává čipy přednostně před zbytkem portfolia. Jenže u nás se jej prodalo pouze 1 300 kusů, což na poměry Škody není skoro nic.

Pokud to takto půjde dál, budou automobilky i na mizerné loňské registrace vzpomínat s úsměvem na rtech. Dokáže někdo tento trend zastavit? Obáváme se, že europolitici zareagují až ve chvíli, kdy evropský průmysl začne kolabovat a výrobci budou propouštět. Navíc hromadně, ostatně jen v případě Škody je v ohrožení hned 12 400 pracovních míst.

Tolik k úvahám ohledně budoucnosti branže. Dále se již budeme věnovat pouze loňskému roku. Z toho jako vítěz znovu vyšel koncern VW, nicméně 2 321 030 registrací představuje propad o 5,2 % Na paty mu tak už šlape Stellantis, což je pro Němce první rána. Stellantis sice klesal též, jeho 1 823 725 prodaných aut je ale VW nebývale na dostřel. Negativní vývoj zaznamenala rovněž skupina Renault (984 558 ks, -4,3 %) a BMW (624 940 ks, -5,1 %). Jak ukazoval už vývoj v průběhu loňského roku, za vítěze lze považovat zejména Korejce a Japonce. Hyundai si totiž společně s Kiou polepšilo o 2,6 procenta na 849 580 registrací, Toyota pak má na kontě dokonce 7,7procentní růst a 662 280 prodaných aut.

K ještě zajímavějšímu vývoji pak došlo na poli jednotlivých modelů, který pro VW znamená druhou těžkou ránu. Zatímco ještě v roce 2021 byl Golf opětovně jedničkou, letos mu se 170 689 dodanými kusy patří až čtvrtá příčka, tak mizerně na tom nikdy nebyl. Tu první okupuje Peugeot 208 (199 302 ks, +4,8 %), za který se vyšvihla Dacia Sandero (191 499 ks, +1,3 %). Rumuni se tak dost možná letos vyšplhají na trůn, přičemž se nemusí až tak ohlížet - třetí T-Roc totiž s takřka 175 tisíci kusy již patřičně zaostává.


Prodeje nových aut v Evropě klesly nejníž za 30 let, VW dostal hned dvě těžké rány - 1 - Prodeje EU 12-2022 01Prodeje nových aut v Evropě klesly nejníž za 30 let, VW dostal hned dvě těžké rány - 2 - Prodeje EU 12-2022 02Prodeje nových aut v Evropě klesly nejníž za 30 let, VW dostal hned dvě těžké rány - 3 - Prodeje EU 12-2022 03Prodeje nových aut v Evropě klesly nejníž za 30 let, VW dostal hned dvě těžké rány - 4 - Prodeje EU 12-2022 04Prodeje nových aut v Evropě klesly nejníž za 30 let, VW dostal hned dvě těžké rány - 5 - Prodeje EU 12-2022 05
V zemích Evropské unie bylo loni prodáno jen 9,3 milionu aut, což je nejhorší výsledek od roku 1993, kdy registrace dosáhly 9,2 milionu aut. I tento výsledek ale dost možná za pár let bude vnímán ještě jako skvělý. Grafika: ACEA

Zdroj: ACEA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.