Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje nových aut v Evropě klesly nejníž za 30 let, VW dostal hned dvě těžké rány
23.1.2023 | Petr Prokopec
Tato čísla jen jen připomínají, jak moc současný trh s auty v Evropě řídí regulace Evropské unie. A jak málo na něm znamenají zákazníci. Pokud bude vývoj pokračovat dál stejným směrem, nic pěkného nás nečeká.
V posledních dvou letech automobilky o svých úspěších moc často nemluvily. Daleko častěji byl skloňován nedostatek čipů a dalších komponentů, kvůli nimž nemohla být nová auta dodávána včas a v patřičném počtu. Když se ale zadíváme do dat asociace ACEA za loňský rok, zjistíme, že je cosi shnilého nejen ve státě dánském. Kupříkladu v listopadu registrace meziročně vzrostly o 16,3 procenta, v prosinci pak o dalších 12,8 procenta. Mohlo by se tedy zdát, že situace je již v pořádku.
Pohled na celkové loňské prodeje však ukazuje pravý opak. K zákazníkům totiž celkově zamířilo 9 255 930 aut. Respektive 11 286 939 aut, pokud nebudeme počítat pouze Evropskou unii, ale také Velkou Británii, Norsko, Švýcarsko a Island. V prvním případě jde o 4,6%, ve druhém pak o 4,1% propad, a to až na nejhorší úroveň od roku 1993. Dán je hlavně tím, že čísla v prvním pololetí byla mimořádně smutná a jako důvod byly uváděny hlavně trhliny v dodavatelských řetězcích.
Situace s čipy se ve druhém pololetí ale nijak výrazně nezměnila. Začíná tak být zřejmé, že výrobci tyto argumenty používají jen jako výmluvu, aby nejprve prodali vozy, které s ohledem na limity CO2 prodat bez problémů mohou či dokonce musí. Jakmile jsou si jistí, že nastavenou laťku nepřekročí neúměrným způsobem, zvládají uspokojit i zájemce o zboží, které pravidla EU favorizují. Naznačovalo to ostatně už dění v průběhu roku, kdy dlouho „nebylo nic” a najednou začali dealeři dostávat auta, která ani neočekávali. Prostě se jen čekalo, až to automobilkám začne vycházet, jak potřebují.
Tuto strategii lze snadno pochopit, pokuty za nadlimitní emise jsou naprosto šílené a i pro tak velké firmy potenciálně likvidační. Otázkou však je, jak dlouho u ní automobilky mohou setrvat. Již v roce 2025 má vstoupit v platnost nová norma Euro 7, v jejímž důsledku zejména malé vozy zcela zmizí z trhu. Ty zbývající pak čeká další skokové zdražení. Počet zákazníků tak prořídne, což pro změnu neumožní výrobcům investovat do elektromobility. Bateriový pohon se tedy nikam dále nepohne a bude pro většinu stále nezajímavý.
V tomto ohledu lze připomenout nedávná slova šéfa odborů mladoboleslavské Škody Jaroslava Povšíka. Ten zareagoval na to, že značka loni vyrobila pouze 735 tisíc aut, zatímco ještě v roce 2018 šlo o milion a čtvrt vozů. Dle něj totiž automobilka s tak malým objemem nemá šanci přežít. Škoda přitom stále více tlačí na elektromobilitu, mimo jiné i tím, že Enyaq dostává čipy přednostně před zbytkem portfolia. Jenže u nás se jej prodalo pouze 1 300 kusů, což na poměry Škody není skoro nic.
Pokud to takto půjde dál, budou automobilky i na mizerné loňské registrace vzpomínat s úsměvem na rtech. Dokáže někdo tento trend zastavit? Obáváme se, že europolitici zareagují až ve chvíli, kdy evropský průmysl začne kolabovat a výrobci budou propouštět. Navíc hromadně, ostatně jen v případě Škody je v ohrožení hned 12 400 pracovních míst.
Tolik k úvahám ohledně budoucnosti branže. Dále se již budeme věnovat pouze loňskému roku. Z toho jako vítěz znovu vyšel koncern VW, nicméně 2 321 030 registrací představuje propad o 5,2 % Na paty mu tak už šlape Stellantis, což je pro Němce první rána. Stellantis sice klesal též, jeho 1 823 725 prodaných aut je ale VW nebývale na dostřel. Negativní vývoj zaznamenala rovněž skupina Renault (984 558 ks, -4,3 %) a BMW (624 940 ks, -5,1 %). Jak ukazoval už vývoj v průběhu loňského roku, za vítěze lze považovat zejména Korejce a Japonce. Hyundai si totiž společně s Kiou polepšilo o 2,6 procenta na 849 580 registrací, Toyota pak má na kontě dokonce 7,7procentní růst a 662 280 prodaných aut.
K ještě zajímavějšímu vývoji pak došlo na poli jednotlivých modelů, který pro VW znamená druhou těžkou ránu. Zatímco ještě v roce 2021 byl Golf opětovně jedničkou, letos mu se 170 689 dodanými kusy patří až čtvrtá příčka, tak mizerně na tom nikdy nebyl. Tu první okupuje Peugeot 208 (199 302 ks, +4,8 %), za který se vyšvihla Dacia Sandero (191 499 ks, +1,3 %). Rumuni se tak dost možná letos vyšplhají na trůn, přičemž se nemusí až tak ohlížet - třetí T-Roc totiž s takřka 175 tisíci kusy již patřičně zaostává.
V zemích Evropské unie bylo loni prodáno jen 9,3 milionu aut, což je nejhorší výsledek od roku 1993, kdy registrace dosáhly 9,2 milionu aut. I tento výsledek ale dost možná za pár let bude vnímán ještě jako skvělý. Grafika: ACEA
Zdroj: ACEA
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před hodinou - Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 2 hodinami - K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 4 hodinami - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva