Prodeje ojetin v Česku se dramaticky propadají a sahají po 10letých minimech, důvod si domyslíte snadno

Je to jen relativně nenucená připomínka politikům i automobilkám, že lidé mají na koupi auta vždy pouze určité množství peněz. A pokud nedosáhnou ani na nový vůz, ani na ojetinu, nekoupí nic. Nový elektromobil teprve ne.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje ojetin v Česku se dramaticky propadají a sahají po 10letých minimech, důvod si domyslíte snadno

30.1.2023 | Petr Prokopec

Prodeje ojetin v Česku se dramaticky propadají a sahají po 10letých minimech, důvod si domyslíte snadno

/

Foto: Škoda Auto

Je to jen relativně nenucená připomínka politikům i automobilkám, že lidé mají na koupi auta vždy pouze určité množství peněz. A pokud nedosáhnou ani na nový vůz, ani na ojetinu, nekoupí nic. Nový elektromobil teprve ne.

Průměrná hrubá česká mzda v loňském roce vystoupala na 40 tisíc korun. Neznamená to pochopitelně, že by takovou sumu brali všichni, naopak na ni většina lidí nedosáhne. Pro nás nicméně v tuto chvíli není podstatná samotná suma, jakožto bod, od kterého se můžeme odpíchnout. Pokud totiž berete oněch 40 000 Kč a nemáte pranic ušetřeno, pak měsíčně můžete utratit jen asi 32 tisíc Kč podle toho, jak velké daně platíte. Či více, pokud si půjčíte, takovou sumu je nicméně třeba vrátit. A obvykle s úroky, což znamená, že po měsíci vyhazování z kopýtka přijde pár měsíců utahování opasků.

Výše zmíněné informace obvykle chápou i malé děti. Poněkud paradoxně s nimi ovšem mají problém vysocí činitelé ve vládách či v automobilkách. Obvykle totiž zastávají názor, že lidé se jako mávnutím kouzelného proutku přesunou od spalovacích aut k těm elektrickým. Přitom bateriový pohon je výrazně dražší, zvláště pak v zemích, které nezavedly velkorysé dotace (které ovšem také jednou někdo bude muset zaplatit). Jeho využitelnost je nicméně o poznání nižší. Představa, že se tedy publikum vydá hromadně tímto směrem, je vysloveně naivní.

Vývoj v loňském roce jen potvrzuje, že lidé mají aktuálně hlouběji do kapes než po mnoho předcházejících let, kdy mzdy byly citelně nižší. Společnost Cebia totiž zmapovala trh s ojetými vozy, na nějž zejména předloni zamířilo více lidí než kdy dříve, neboť nových aut byl nedostatek a jejich cena řadu zájemců odradila. Od té doby navíc došlo ještě k dalšímu zdražování. Na první pohled by tedy bylo logické, kdyby se ojetin prodávalo stále více. Jenže do hry v mezičase zasáhl rekordní růst běžných životních nákladů.

Zatímco tedy předloni se prodalo 738 tisíc ojetých aut, loni šlo už jen o 661 tisíc. Tohle číslo ale zdaleka neříká celou pravdu, neboť v první polovině roku zájem stále mířil výrazně vzhůru, aktuální skutečností je pravý opak. Podle dat SDA se v prosinci prodalo o 32 procent ojetin méně než v předchozím roce, což je opravdu dramatický pokles. A i absolutní číslo je tak nízké, že se musíme vrátit do roku 2014, abychom našli nižší. Bude-li tento trend pokračovat, prodeje snadno klesnou nejníže za uplynulou dekádu či vůbec historii měření, není k tomu vůbec daleko.

Je to nakonec logické - když lidé mají hlouběji do kapsy, mnozí si již nemohou dovolit nakupovat ani na trhu s ojetinami. Došlo tedy i ke změnám nabídky. O 13,2 procenta poklesl dovoz ze zahraničí, a to na 161 186 ojetých aut. Jejich stáří nicméně zamířilo nahoru z 10,4 na 10,8 roku. To ovšem platí i u ojetin s českým původem, místo 7,7 roku zde máme rovných 8 let. Nicméně v předchozích letech bylo dovezeno velké množství novějších aut, celkové stáří vozového parku kleslo z 11,3 na 10,8 roku.

Zajímavé pak je, že klesl průměrný počet najetých kilometrů, a to o celých osm tisíc na 148 000 km. Částečně to bude dáno omezením ježdění v koronavirových časech, důvodem ale má být podle Cebie i častější stáčení tachometrů, neboť prodejci se takto snaží reagovat na často nereálné požadavky zákazníků. Výše průměrného stočení přitom činí neskutečných 95 tisíc kilometrů, pročež je nad slunce jasné, že u takového auta můžete v následujících letech počítat s daleko četnějšími i dražšími opravami a údržbou.

Lze pak už jen dodat, že průměrná cena aut vzrostla o 11,2 procenta z 259 na 288 tisíc korun. Nejžádanější pak znovu byla Škoda Octavia, zatímco v případě barev dominuje šedá. Pod kapotou se pak nejčastěji objevovaly dieselové motory, byť se jejich podíl dostal lehce pod 50 procent. Je to pořád pozoruhodně mnoho, negativní trend ale čekejme i nadále - v případě novějších aut dieselové jednotky nabídlo stále méně výrobců.


Prodeje ojetin v Česku se dramaticky propadají a sahají po 10letých minimech, důvod si domyslíte snadno - 1 - Cebia ojetiny stav trhu 2022 4q 01Prodeje ojetin v Česku se dramaticky propadají a sahají po 10letých minimech, důvod si domyslíte snadno - 2 - Cebia ojetiny stav trhu 2022 4q 02Prodeje ojetin v Česku se dramaticky propadají a sahají po 10letých minimech, důvod si domyslíte snadno - 3 - Cebia ojetiny stav trhu 2022 4q 03Prodeje ojetin v Česku se dramaticky propadají a sahají po 10letých minimech, důvod si domyslíte snadno - 4 - Cebia ojetiny stav trhu 2022 4q 04Prodeje ojetin v Česku se dramaticky propadají a sahají po 10letých minimech, důvod si domyslíte snadno - 5 - Cebia ojetiny stav trhu 2022 4q 05Prodeje ojetin v Česku se dramaticky propadají a sahají po 10letých minimech, důvod si domyslíte snadno - 6 - Cebia ojetiny stav trhu 2022 4q 06
Škoda Octavia byla i loni nejvyhledávanější ojetinou, její podíl však poklesl. Stojí za tím i stále nižší registrace čtvrté generace, která je stále dražší a navíc stále méně dostupnější. Data Cebie ale ukazují i další zajímavé údaje. Grafika: Cebia, tiskové materiály

Zdroj: Cebia, SDA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše