Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Octavia je takový prodejní propadák, že už se prodává míň než její první generace, 22 let nebylo hůř
14.10.2022 | Petr Miler
Že Octavia v posledních letech prodejně nemíří zrovna vzhůru, se ví, až pohled na tvrdá čísla ale ukazuje, jak hluboko bestseller české značky klesl. I první generace vozu před faceliftem šla v Evropě na odbyt lépe.
Automobilku Škoda má většina Čechů zafixovanou jako úspěšnou firmu, která každým rokem navyšuje své prodeje a kousek po kousku uhryzuje z prodejního koláče etablovaných konkurentů. Dlouhá léta tomu tak skutečně bylo a česká značka se zdála být k nezastavení, však ještě před čtyřmi roky chtěla prodávat 2 miliony aut ročně už v roce 2025. Teď je ale na čase srovnat si měřítka.
Škodovka je aktivní na spoustě trhů celého světa, většinu svého odbytu ale léta opírala o tři místa - Čínu, Evropu a Rusko, pokud budeme Ruskou federaci považovat za jakési evropsko-asijské soustátí. Z prodejů v Číně ale nezbylo skoro nic, Rusko za současné situace míří k nulovým prodejům škodovek a Evropa? Ani v té už to automobilce nejde jako dřív.
Pochopitelně platí, že zlaté časy dnes neprožívá téměř nikdo, stejně jako je třeba dodat, že Škoda Auto dlouho netrpěla ekonomicky, když díky extrémnímu navýšení cen svých aut dosahovala vysokých zisků navzdory nízkým prodejům. Mnohokrát jsme ale varovali, že tohle nemůže vydržet věčně. A dnes vše směřuje k tomu, že nevydrží.
Automobilky si za uplynulý rok a půl zvykly na to, že sice nejsou to vyrobit dostatečné množství aut, které by lidé koupili, i díky tomu si ale mohou s cenami dělat skoro co chtějí. Některé tak nyní mají pocit (takto se dříve vyjadřoval třeba Mercedes), že něco takového vydrží navěky, že když budou uměle regulovat nabídku, snadno dosáhnou i s nižšími objemy prodeje. Nevíme, jestli mezi ně patří také Škoda, ceny na každý pád vyšroubovala mimořádně vysoko. A pokud si myslí, že to tak půjde navěky, mýlí se.
V tuto chvíli bojuje nejen s nízkými aktuálními prodeji danými limity na straně výroby, ale i s ryzím nezájmem. Situaci v Číně jsme už zmínili, v ČR hlásí dealeři značky masivní pokles nových objednávek. A jak jsme nedávno zmiňovali po důkladné rešerši mezi dealery, už ani nevěříme tomu, že by aktuální pokles prodejů byl způsoben jen tím, že Škoda dostatek aut vyrobit nemůže. Ona je nejspíše kvůli limitům flotilových emisí ze strany EU patrně vyrobit ani nechce.
Buď jak buď, výsledky jsou stále tristnější, a to i v Evropě. Na starém kontinentu bylo loni prodáno pouze 151 442 exemplářů nejžádanější Octavie, což bylo obecně vzato málo - 67 tisíc aut pod prodeji z roku 2019 a ještě méně oproti nejlepším létům značky. I na tento výsledek ale může letos Škoda vzpomínat se slzou oku, neboť za 8 měsíců dodala v Evropě pouhých 67 481 Octavií. To je tak málo, že že se musíme vrátit do roku 2000, abychom narazili na nižší číslo. Skutečně platí, že i úplně první Octavie před faceliftem se před 22 roky prodávala lépe než ta současná.
A pokud Škoda zásadně nezmění dosavadní vývoj prodejů během zbytku roku, může se vrátit klidně až za rok 1998, kdy dodala 98 157 vozů tohoto jména. To zní skoro neuvěřitelně, absurdně, surreálně. Ale je to tak. A to jde pořád o bezpečně nejžádanější model značky - není žádná alternativa, žádná jiná spása, je to sešup celé značky ke dnu par excellence.
Při současných cenách a zájmu, který panoval do letošního léta, to Škodu možná až tak netrápilo, už tehdy to ale bylo krátkozraké. Bylo jasné, že nás čeká období vysoké inflace, ekonomické stagnace, klidně i recese, stagflace, zkrátka nic pěkného. Při takovém očekávání bylo a je jen otázkou času, než Škoda zjistí, že problémem není vyrobit, problémem je prodat. Z královských marží se mohou stát minimální až záporné a ze současného stavu zůstane leda onen nízký odbyt.
Nechceme malovat čerta na zeď, mnohé automobilky ale podle jejich vlastních vyjádření došly k závěru, že trh třímají v rukou a mohou si s ním hrát, jak uznají za vhodné. I proto věří tomu, že jednoho dne vyžijí ze zřetelně nechtěné elektromobility. Pochopitelně, současný evropský trh už není trh, je to regulacemi a přerozdělováním extrémně pokřivené prostředí, pořád ale platí, že ekonomickým cyklům výrobci neporučí a EU jim přestane rozdávat peníze jiných, jakmile je sama přestane mít. V jednu chvíli bude zkrátka bojovat každý sám za sebe a Škodě s desítkami tisíc prodaných Octavií za rok mnoho zbraní v rukou opravdu nezbude.
Současná Škoda Octavia čtvrté generace už se prodává tak málo, ... Foto: Škoda Auto
...že se prodává hůř než její úplně první generace, před facelifem. Co na to Škoda? Prodá vám elektromobil za milion a čtvrt, to je nápad. Foto: Škoda Auto
Zdroj dat: JATO Dynamics
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před hodinou - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda